סער יביא להצבעה חוק להגבלת כהונת ראש ממשלה ל-8 שנים

שר המשפטים הנחה את הדרג המקצועי במשרדו להכין תזכיר חוק להגבלת כהונה של ראש הממשלה ל-8 שנים לכל היותר; החוק לא יחול רטרואקטיבית • בנוסף, סער הנחה את משרדו להכין גם תזכיר חוק לפיו לא ניתן יהיה להטיל את הרכבת הממשלה על מי שנאשם בפלילים

שר המשפטים גדעון סער / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שר המשפטים גדעון סער / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

שר המשפטים גדעון סער מתכנן להביא להצבעה בכנס החורף הקרוב את החוקים להגבלת כהונת ראש ממשלה ומניעת כהונה ממי שנאשם בפלילים. הבוקר (ב') הנחה סער את הדרג המקצועי במשרדו להכין תזכיר חוק להגבלת כהונה של ראש הממשלה ל-8 שנים לכל היותר, והוא לא יחול רטרואקטיבית.

לדברי סער, "המחויבות להגבלת כהונה היא חלק מהמצע של 'תקווה חדשה' ונכללה גם בקווי היסוד של הממשלה. שלטון ממושך מדי מביא עמו ריכוז כוח וסכנת השחתה, ולכן נכון לכלול בחוק היסוד את עיקרון הגבלת הכהונה".

במהלך כנס הקיץ הנחה סער את משרדו להכין גם את תזכיר החוק לפיו מי שנאשם בפלילים - לא ניתן יהיה להטיל עליו את הרכבת הממשלה. החוק צפוי למנוע באופן ישיר מבנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה, ולמרות זאת סער טען פעמים רבות כי אין זה חוק פרסונלי.

למרות ששני החוקים נמצאים בקווי היסוד של הממשלה, וכל סיעות הקואליציה מחויבות לכאורה לתמוך בהם, שרת הפנים איילת שקד יצאה בעבר נגד החוק למניעת כהונה מנאשם בפלילים כראש ממשלה. בחוק להגבלת כהונה היא דווקא צפויה לתמוך.

בזמן שראש הממשלה נפתלי בנט צפוי לחזור מביקורו המדיני בוושינגטון, שר הביטחון בני גנץ נועד הלילה עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ושר האוצר אביגדור ליברמן עסוק בהעברת התקציב - נראה כי סער דוחף בכל הכוח לקדם את שני החוקים הללו כפי שהתחייב במהלך קמפיין הבחירות של תקווה חדשה.

בפתח מושב החורף תידרש הקואליציה קודם כל להבטיח את המשך כהונתה עם העברת התקציב בקריאה שנייה ושלישית, ולאחר מכן תידרש הנהלת הקואליציה לגייס רוב גם לשני החוקים שמקדם סער וצפויים להוסיף למתיחות הקיימת מול האופוזיציה.