ניצחון למני נפתלי: הליכוד, עו"ד יוסי כהן ודוד שמרון יפצו אותו בגין לשון הרע

בימ"ש השלום קיבל את תביעת לשון הרע שהגיש נפתלי, שהיה אב הבית במעון הרשמי של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו • השופט גלעד הס קבע כי הפרסומים שהאשימו את נפתלי בהוצאה מכוונת של כספים במעון וחוסר אמינות לא היו נכונים וקבע כי נפתלי "ערכי ואמין" • ביהמ"ש פסק לטובת נפתלי פיצוי בגובה 136 אלף שקל ובנוסף החזר הוצאות משפט

מני נפתלי / צילום: שלומי יוסף
מני נפתלי / צילום: שלומי יוסף

בית משפט השלום בהרצליה קיבל היום (ב') תביעת לשון הרע שהגיש ב-2015 מני נפתלי, אב הבית במעון הרשמי של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, נגד הליכוד, דוד שמרון ועו"ד יוסי כהן ונוספים, בטענה לפרסומים הנוגעים להוצאות מעון ראש הממשלה.

עו"ד יוסי כהן חויב בסכום של 90 אלף שקל, מהם 25 אלף הוצאות משפט, כאשר נקבע כי לשון הרע הייתה בעצימות גבוהה ובהיקף פרסום נרחב. עו"ד דוד שמרון, בן דודו של נתניהו, חויב ב-10,000 שקל, לאחר שמרבית הטענות נגדו נדחו. מפלגת הליכוד, שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה הכפשות נגד נפתלי, חויבה ב-35 אלף שקל, מהם 10,0000 שקל הוצאות משפט.

עוד חויבו בהליך אמנון זכאי ועפרה שמעוני, עובדי מעון ראש הממשלה בתקופת התביעה, שיפצו את נפתלי ב-28 אלף שקל (כולל 10,0000 שקל הוצאות) כל אחד.

התביעה נגד עו"ד שלומית אשבול נדחתה. עו"ד אשבול נשכרה להגן על נתניהו ורעייתו בנושא דוח מבקר המדינה על ההוצאות במעונותיהם. נפתלי חויב לשלם לה 50 אלף שקל הוצאות משפט.

התביעה הסתיימה היום בחלוף 6.5 שנים. השופט גלעד הס קבע כי "מצאתי שלא רק שהנתבעים לא הוכיחו כי התובע הוא אדם בלתי אמין ושקרן גדול, אלא שמחומר הראיות שלפניי עולה כי התובע הוא אדם ערכי ואמין".

הפרסומים בלב התביעה מתייחסים לפרסומים המטילים על נפתלי אחריות לעלייה בהוצאות המעון הרשמי ופרסומים בדבר אופיו. בהחלטה עסק השופט הס בשאלה שלא נקבעה בדוח המבקר שעסק בסוגיה - מיהו הגורם הפרסונלי האחראי לעלייה בהוצאות בשנים 2011-2012.

הס קבע כי מהראיות עולה כי האחריות לעלייה בהוצאות באותן שנים היא משותפת לנפתלי, כממונה הישיר על נושא ההוצאות; לעזרא סיידוף, שהיה הגורם המאשר את ההוצאות החריגות; ולאשת ראש הממשלה לשעבר שרה נתניהו, שדרשה הוצאות שאינן סבירות ואינן בהתאם לנהלים. הס הבהיר כי שרה נתניהו וסיידוף הורשעו בהליך פלילי בנוגע להוצאות אלה. השופט קבע כי גם לנפתלי יש אחריות לעלייה בהוצאות מכוח תפקידו, אך הפרסומים שהאשימו אותו בהוצאה מכוונת של כספים אינם נכונים ומהווים לשון הרע.

"לא מצאתי כי התובע שיקר באופן בוטה"

מני נפתלי התפטר מעבודתו במעון ראש הממשלה בנובמבר 2012 בטונים צורמים והגיש תביעת עבודה נגד המדינה, שהתקבלה. בית הדין חייב את המדינה לפצות את נפתלי ב-170 אלף שקל  בשל תנאי העסקה פוגעניים מצד שרה נתניהו.

בפברואר 2015 התפרסם דוח מבקר המדינה בנוגע להוצאות מעון ראש הממשלה, שכלל ממצאים חמורים לגבי ניהול ההוצאות במעון. לאחר פרסום דוח המבקר הגיבו הנתבעים בכלי התקשורת השונים על הדוח וממצאיו, ותגובות אלה הביאו את נפתלי להגיש את התביעה הנוכחית.

הנתבעים התייחסו בדיונים על כל פרטי חייו של נפתלי בניסיון לשכנע בדבר אופיו השלילי, דרך ימי התיכון, הצבא, חייו הפרטיים ועבודתו ביחידה לאבטחת אישים ובמעון ראש הממשלה. השופט קבע כי "לא מצאתי כי עולה מהם כי התובע שקרן ובוודאי לא שקרן גדול. ייתכן כי באירוע ספציפי כזה או אחר היה צריך התובע לדייק יותר בדבריו, וייתכן כי באירוע אחר חלה עליו חובת גילוי רחבה יותר, אבל באף אחד מהמקרים לא מצאתי כי התובע שיקר באופן בוטה".

עוד נקבע כי "הנתבעים לא הסתפקו ולמעשה כלל לא כיוונו לביקורת עניינית על מעשי התובע כאב הבית במעון הרשמי של ראש הממשלה, אלא תקפו את אישיותו ואת ערכיו של התובע כאדם, ומכאן מדובר בפגיעה משמעותית. עוד בהקשר של מהותיות הפגיעה יש להביא בחשבון כי מדובר בפער כוחות משמעותי - מצד אחד אזרח רגיל, משרת ציבור; מהצד השני ניצבים תנועת הליכוד, מפלגת השלטון באותה עת, עורכי דין בעלי עוצמה וכוח וכן שליחים של ראש הממשלה דאז ורעייתו".

נפתלי יוצג בהליך על-ידי עו"ד גונן בן יצחק. הנתבעים יוצגו על-ידי עורכי הדין מיכאל ראבילו, רון אביב, יוסי כהן, אבי הלוי וניבה הלוי.

מטעם עו"ד דוד שמרון נמסר כי "מני נפתלי הגיש תביעת דיבה על סך חצי מיליון שקל נגד עו"ד שמרון ואחרים. בסופו של דבר בית משפט השלום דחה את מרבית הטענות של נפתלי וקיבל טענה צדדית אחת בלבד, בגינה בית המשפט חייב בסכום זניח של 2% בלבד מסך התביעה הכולל, תוך שנפסק כי עו"ד שמרון פעל בתום-לב בעניין הוצאות המעונות וגם התנהג בכבוד כלפי מני נפתלי בניהול המשפט. בית המשפט לא חייב את עו"ד שמרון בהוצאות משפט, דבר המלמד על כך שמדובר בטענה זניחה. אנו עוד לומדים את פסק הדין, אך על פניו נדמה כי בסוגיה צדדית זו, בכל הכבוד הראוי, נפלה שגגה בפסק דינו של בית המשפט".