צ'ק פוינט רוכשת את חברת אבטחת האימייל עב-ענן הישראלית תמורת כ-270 מיליון דולר

עב-ענן פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לחסימה בענן של מיילים המכילים לינקים זדוניים • המכירה משקפת גידול של פי 4 ביחס להון שהשקיעו המשקיעים בחברה

צוות העובדים של Avanan בישראל / צילום: Avanan
צוות העובדים של Avanan בישראל / צילום: Avanan

הרכישה הגדולה של צ'ק פוינט  מזה שנים: חברת אבטחת המידע הישראלית צ'ק פוינט רוכשת את עב-ענן (Avanan) הישראלית בתמורה לכ-270-280 מיליון דולר במזומן ובמניות בכדי לשפר את ההגנה מפני מתקפות באמצעות מיילים זדוניים. לפי הערכה, מרכיב המזומן עולה על רכיב המניות של צ'ק פוינט.

עב-ענן מעסיקה 100 איש, בהם 30 בתל אביב והשאר בניו יורק. העובדים יוטמעו בפועל בצ'ק פוינט, וישלבו את המוצר של הסטארט-אפ הישראלי באינפיניטי, פלטפורמת אבטחת מוצרי הענן של הרוכשת מתל אביב.

עב-ענן של היזמים גיל פרידריך, רועי רותם, אבי זלוביץ' ומיכאל לנדאו, פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לחסימה בענן של מיילים המכילים לינקים זדוניים, המקור הגדול ביותר למתקפות סייבר ארגוניות, ומונעת בשל כך ממשתמשים רבים להקליק באופן אקראי או מכוון עליהן. היא משרתת כיום כ-5,000 ארגונים ומגינה בסך-הכול על יותר מ-2.5 מיליון תיבות דואר. נוסף על חסימת מיילים, היא גם מגינה מפני לינקים זדוניים המופיעים ביישומי שיתוף ארגוניים דוגמת סלאק, גוגל דרייב, או טימס.

זהו אקזיט מוצלח ליזמים ולמשקיעים: קרן סטייג'וואן, גרינפילד של יודה דורון וקרן מאגמה שכבר אינה פעילה. קרנות אלה השקיעו בסך-הכול 41.4 מיליון דולר בין 2014-2018 והן מחזיקות יחד 66% ממניות החברה, על פי PitchBook. כך שהמכירה משקפת גידול של פי 4 ביחס להון המושקע. ועם זאת, יש לציין, במועד הגיוס האחרון הייתה  שווה החברה כ-100 מיליון דולר, כך שהשווי שלה צמח בסך -הכול פי שלוש משנת 2018 ועד היום, קצב צמיחה שאיננו גבוה עבור חברת סייבר ישראלית מצליחה.

ארגונים רבים עברו לשימוש בדואר האלקטרוני וביישומי ניהול צוותים ופרויקטים על גבי הענן, בזכות מוצרים כמו ג׳ימייל, סלאק או טימס. במקביל, הדואר האלקטרוני הפך לנקודת הכניסה הראשית של מתקפות סייבר רבות, כאשר 90% מהם מתחילות באמצעות מייל פישינג, כלומר מייל המתחזה למייל מחבר קרוב, מייל מאמזון או מפייפאל. הקלקה על לינק שכזה, פותחת תיבת פנדורה כאשר קבצים זדוניים מתקינים עצמם על גבי המחשב, הרשת, והענן הארגוני. שנת הקורונה, שבה רבים עברו לעבוד מהבית, חשפה משתמשים רבים להתקפות שכאלה, כך שבשנה שעברה הוכפל נפחן של מתקפות הפישינג.