פרשת שיכון ובינוי: וינשטיין והשופט בדימוס מודריק מצטרפים להגנה

לקראת השימוע שייערך בסוף החודש הבא בגין חשד למתן שוחד לעובדי ציבור זרים באפריקה, החברה הציבורית מחזקת את צוות ההגנה הכולל גם את עו"ד פיני רובין

עו"ד יהודה וינשטיין / צילום: נועם מושקוביץ
עו"ד יהודה וינשטיין / צילום: נועם מושקוביץ

חברת שיכון ובינוי (שו"ב) החליטה לחזק את צוות הההגנה שלה לקראת השימוע שייערך לה בסוף החודש הבא. זאת, במסגרת פרשת השוחד באפריקה שבה חשודים החברה ובכיריה לשעבר.

לגלובס נודע כי לצוות ההגנה שכולל כיום את עו"ד פיני רובין ממשרד גורוניצקי, הצטרפו היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין, וכן סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, השופט בדימוס עודד מודריק. עבור וינשטיין מדובר בלקיחת תיק סנגוריה לאחר הפסקה של שנים לא מבוטלות. כיום הוא בעיקר מתמקד בבוררויות בינלאומיות ובהליכים שונים מול מדינות זרות.

וינשטיין ומודריק, שיוגדרו רשמית כיועצים חיצוניים, צפויים להתמקד בטענות בנוגע למעמד המשפטי של החברה-הנכדה והחברה-הבת של שו"ב, שלפי הנטען שיחדו אנשי ממשל באפריקה. השימוע לחברה יחתום את 16 השימועים לחשודים בפרשה.

לטענת ההגנה, החברה-הבת מאוגדת בשווייץ, והאורגנים שלה כלל לא היו ישראלים, ומשום כך הפורום הנאות להליך הפלילי אינו בישראל. מנגד, לטענת הפרקליטות, כיוון שהרווחים של החברה-הבת והחברה-הנכדה שהתקבלו לכאורה כתוצאה מהשוחד חזרו לחשבון הבנק בישראל של החברה הציבורית שיכון ובינוי, אזי ניתן להעמיד לדין בישראל את כל הקבוצה.

הפרשה עוסקת באירועים שהתרחשו בפעילותה הבינלאומית של קבוצת שו"ב מיולי 2008 ועד פתיחת החקירה הגלויה בפברואר 2018. לפי החשד, שו"ב הפעילה מערך שיטתי, ממוסד ומאורגן של תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים במאות מיליוני שקל, במדינות שבהן פעלה. זאת, לשם קידום עסקיה. מתן השוחד לווה לכאורה בהלבנת הון ובעבירות דיווח ורישום כוזב. זאת, באמצעות מנהלים ועובדים לשעבר בקבוצה, ובכללם בכירים. לפי החשד, תרבות השוחד הצמיחה לשו"ב תועלת כלכלית אדירה.

כפי שפורסם בגלובס, הכיוון המסתמן בפרקליטות מיסוי וכלכלה הוא להגיש כתב אישום נגד בכירי שו"ב לשעבר. נראה כי בתיק ישחקו תפקיד גם העובדה שמדובר בחברה ציבורית שהחליפה בעלים והנהלה בכירה, וגם העובדה שהרשעה בשוחד עלולה לפגוע קשות בעסקיה בחו"ל.

מבחינת החברה, ההליך הפלילי עלול להיות רק יריית הפתיחה להליכים אזרחיים שממתינים להכרעה בהליך הפלילי. עובדה זו מקשה על החברה להגיע להסדר טיעון, זאת למרות שעו"ד פיני רובין גישש בעניין זה בעבר.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, בכפוף לשימוע, חברת שיכון ובינוי והבכירים לשעבר מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.