הרמטכ"ל כוכבי על פנסיות אנשי הקבע: "חייבים להבטיח שהטובים ביותר יישארו בשורות צה"ל"

בנאום בטקס קבלת הספינה "אח"י ניצחון" אמר הרמטכ"ל כי "עם שרוצה צבא מעולה - צריך לגבות, להוקיר ולתגמל את משרתיו" • בהמשך התייחס כוכבי למצב ברצועת עזה, וציין: "אם השקט בדרום לא ישמר, לא נהסס לצאת למערכה נוספת"

הרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: חיים הורנשטיין
הרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: חיים הורנשטיין

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי יוצא להגנת מתווה הפנסיות שאושר בשבוע שעבר בממשלה, ומשמר את יכולתו להגדיל את הפנסיות של משרתי הקבע עם סיום שירותם.

בנאום בטקס קבלת הספינה "אח"י ניצחון" מדגם סער 6 - שהגיעה מגרמניה, אמר כוכבי כי החלטת ממשלת ישראל מבטאת הוקרה חשובה ומשמעותית למשרתי צה"ל, ואת החובה להבטיח תנאי שירות הוגנים ותגמול ראוי.

במה שנראה כתשובה לביקורת על מתן ההטבות לכלל המשרתים ולא רק לקרביים, אמר כוכבי: "עוצמתה האמיתית של זרוע הים אינה טמונה רק בספינות, משוכללות ככל שיהיו - היא טמונה קודם כל במשרתים, וכך בצה"ל כולו. מי מטפל בגוף הספינה, במנוע, במערכת הנשק ובאלקטרוניקה? מי מטפל בכוח האדם של הספינה? מי בצה"ל מאתר את הטילים שאויבנו מציבים ברחבי המזרח התיכון ומי תוקף אותם? מי מפתח אפליקציות המשפרות את יירוט הרקטות ומונעות פגיעה באזורים מאוכלסים? מי מגן על היישובים בחזית ובאותה נשימה מתחזק את גדר ההרתעה? מי עושה זאת לאורך שעות פעילות ארוכות ביותר, ביום ובלילה 7/24? מי מוקפץ בערבי חג? ומי נשאר ער לילות שלמים לביצוע חלקו במשימה?".

"התשובה היא אחת - אלו שאין להם תחליף - המשרתים בקבע, אשר משרתים את אזרחי ישראל ואת ביטחון מדינת ישראל", ציין כוכבי. "בחוד ניצבים הלוחמים והמפקדים הלוחמים, אך פעילותם המבצעית נתמכת באופן מוחלט ויום יומי באנשי מודיעין ותקשוב, לוגיסטיקה וכוח אדם. משרתי הקבע, בשטח ובמטה, הם רקמה שלמה אחת, אשר איננה יכולה לתפקד אלא בסיוע הדדי. כל המשרתים, כולם בלי יוצא מן הכלל משרתים בתנאים תובעניים, וחריגים ביחס לכל אוכלוסייה אחרת, והם ראויים להוקרה ותגמול. ראויים - בדין, בזכות ובצדק. אל מול אתגרי המציאות הביטחונית, אנחנו חייבים להבטיח שהטובים ביותר יישארו בשורות צה"ל לאורך שנים".

"אנו פתוחים לביקורת בתנאי שתתבסס על עובדות מדויקות"

כוכבי גייס לצידו גם את ראש הממשלה הראשון: "דוד בן גוריון - איש החזון, שהבין לעומק את חיוניותו של צה"ל והרחיק רעות באשר לאופן הטיפול במשרתים בצה"ל, קבע ש'יש ליצור תנאים כאלה שצעירים טובים ומוכשרים ירצו ללכת לצבא הקבע והדאגות האישיות, כולל דאגת השכלה ופרנסה, לא ימנעו מהם הליכה לצבא... לא צריך שיחיה ברווחה רבה, אבל צריך שיוכל להתפרנס בכבוד. המדינה חייבת לסדר את הדברים האלה, אם היא רוצה להבטיח שיהיה לה צבא מעולה..' כך אמר וצדק. והמדינה אכן הסדירה זאת לאחרונה. עם שרוצה ביטחון צריך צבא מעולה. עם שרוצה צבא מעולה - צריך לגבות, להוקיר ולתגמל את משרתיו. לצד זאת, נדרשים אמון הציבור בצה"ל ולא פחות מכך, אמון המשרתים - בצה"ל. ללא כל אלו נגלה כי את מקומם של המצוינים והטובים באנשינו יתפסו אנשים פחות איכותיים ואפילו כאלו שאינם מתאימים".

הוא התייחס לביקורת בציבור: "אנו ערים וקשובים לצרכי המדינה ופתוחים לביקורת בתנאי שתתבסס על עובדות מדויקות וטיעונים עניינים, ללא שימוש בשפה רעילה ולא מכובדת, בוודאי לא כלפי מגני המדינה ושומריה. חובתנו לשמור מכל משמר על המשרתים - הם שקובעים את איכות הצבא ואת איכות הביטחון. כל מי שאינו מוקיר את המסירות והשירות התובעני, כל מי שמבקש לצמצם את התגמול שמשרתי הקבע ראויים לו - פוגע בהגדרה באיכות המפקדים, פוגע בצבא ומכרסם בשורשי הביטחון הלאומי".

הוא קישר זאת גם למצב הביטחוני שבו מתמודדת ישראל בשש זירות פעילות: "זו לבדה סיבה מחייבת צבא איכותי", אמר.

על הרצועה ציין כוכבי: "ידעו תושבי רצועת עזה שמציאות חייהם יכולה להיות שונה לחלוטין, ואיכות חייהם יכולה להשתפר באופן ניכר, אך היא לא תהיה כזו כל עוד ימשכו פעולות הטרור מכל סוג. שקט וביטחון יאפשרו שיפור בתנאים האזרחיים, אבל הפרות סדר וטרור - יובילו לתגובה חריפה או למבצע. כבר עם סיום מבצע 'שומר החומות' החל צה"ל להערך למערכה נוספת - שיפרנו ואנחנו ממשיכים לשפר את כושר התקיפה שלנו ברצועה ואת תוכניותנו המבצעיות - אם השקט בדרום לא ישמר, לא נהסס לצאת למערכה נוספת, ואם נידרש לה אני יודע שזרוע הים ערוכה ומוכנה לקחת בה חלק מרכזי, כפי שלקחה בהצלחה יתרה במבצע 'שומר החומות'.