בוננזה של עסקה: כך מתכננים באלטשולר להחזיר את ההשקעה בפסגות בתוך 3 שנים בלבד

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות הכפילה את רווחיה במחצית הראשונה של 2020 בזכות הצמיחה האדירה בפנסיה והעלייה בהכנסות מדמי ניהול • המנכ"ל יאיר לוינשטיין מודה כי ההשקעה בשוק הסיני פחות הצליחה בחודשים האחרונים, אך ממליץ להשוות תשואות לטווח ארוך

גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

עסקת רכישת בית ההשקעות פסגות על-ידי אלטשולר שחם - ובהמשך מכירת חלקים גדולים מהפעילות הנרכשת להראל ולוואליו קפיטל של רני צים - נחשבת לאחת העסקאות הגדולות והדרמטיות שנעשו בשוק ההון בשנים האחרונות.

באמצע חודש מאי רכשה אלטשולר שחם גמל ופנסיה את פסגות מידי קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס שמובילה זהבית כהן, תמורת סכום של 910 מיליון שקל. בהמשך נפרדה אלטשולר שחם מפעילות קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות של פסגות, שנמכרו לוואליו קפיטל בתמורה ל-405 מיליון שקל (עסקה שהושלמה בשבוע שעבר).

בד בבד, נמכרו כמה קופות גמל וכלל קרנות הפנסיה של פסגות לקבוצת הראל תמורת 185 מיליון שקל. בעקבות המימושים הללו הצליחה חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, שהינו בית ההשקעות הגדול בישראל, לסיים את העסקה עם נכסי גמל בהיקף של 45.5 מיליארד שקל, שעבורם שילמה בסך הכול כ-379 מיליון שקל - מחיר שנחשב נמוך בהשוואה לעסקאות רכישה אחרות שנעשו בשוק ההון המקומי.

עד כמה הייתה העסקה טובה מבחינתה, מלמדים התרחישים שמפרסמת כעת אלטשולר שחם בקשר להכנסות שתרשום חברת הגמל והפנסיה שלה כתוצאה מהעסקה. על בסיס הכנסות חודש יולי 2021 של נכסי הגמל וההשתלמות שעברו לאלטשולר שחם מפסגות, בבית ההשקעות צופים תרומה של כ-288 מיליון שקל להכנסות וכ-95 מיליון שקל לרווח הנקי השנתי.

הרווח השנתי שתתרום פסגות יכול גם להגיע לפי אלטשולר ל-110 מיליון שקל, בעזרת הצלחות בשוק ההון, צמיחה גבוהה מהצפוי וצמצום הוצאות. כלומר, בית ההשקעות מעריך שהוא יכול לרשום החזר של יותר מרבע מההשקעה בתוך שנה ממועד הרכישה, ואף להגדיל את ההכנסות והרווח ככל שהיקף הנכסים שלו יגדל.

"התוכנית שלנו לפסגות הייתה ידועה מראש", מסביר יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה בשיחה עם גלובס. "קנינו וידענו בדיוק מה אנחנו רוצים להשאיר אצלנו, כך שאנחנו לא מסתכלים על המכירות של נכסי פסגות כהחזר השקעה. אנחנו בונים על כך שב-2022 כבר נוכל לראות את כל הסינרגיה מושלמת".

 
  

הרווחים הוכפלו ברבעון ובמחצית

 אלטשולר שחם גמל ופנסיה מציגה ברבעון השני רווח נקי של 58.5 מיליון שקל - כפול מברבעון המקביל אשתקד. גם בסיכום המחצית הראשונה של השנה הוכפלו רווחי החברה, לכ-107 מיליון שקל. 

הגידול ברווח מגיע משני גורמים עיקריים - הצמיחה הגדולה של החברה בתחום הגמל (שבו היא חולשת על כ-33% מהשוק עם נכסים מנוהלים בהיקף של מעל 210 מיליארד שקל), וכן תחילת ההכנסות מרכישת פעילות הגמל והפנסיה של פסגות.

נתח השוק של החברה בשוק הפנסיה גדל פי שניים כמעט לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועמד נכון לסוף חודש יוני על 4.84% (ניהול של 26 מיליארד שקל). נתח השוק של אלטשולר שחם גמל ופנסיה עמד ברבעון השני על 8% לעומת 4.6% ברבעון המקביל אשתקד, כלומר החברה ממשיכה לצמצם פערים מקרנות הפנסיה של חברות הביטוח, בשוק שבו עדיין שולטת מנורה מבטחים עם נתח של כ-31% .

מספר העמיתים בקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם ממשיך לצמוח ונכון לסוף הרבעון השני לשנת 2021 עמד על יותר מ-290 אלף, גידול של כ-74% לעומת הרבעון המקביל אשתקד .

" זה השוק הצומח ביותר היום - מגרש משחקים שצומח ב-10% מדי שנה", אומר המנכ"ל לוינשטיין. "אנחנו מתחילים לראות התממשות של כל מה שכיוונו אליו לפני ארבע שנים כאשר לקוחות שלנו עצמנו בכלל לא ידעו שיש לנו קרן פנסיה".

הצמיחה בפנסיה וצירוף הלקוחות נמשכים, בניגוד לקופות הגמל, שם נרשם בחודש יולי איבוד כספים למתחרים בשוק, לראשונה אחרי חמש שנים כמעט. זאת, בין היתר בעיקר נוכח התשואות של אלטשולר בתקופה האחרונה שהיו פחות טובות משל המתחרים.

"תשואות זה טרנדי", טוען לוינשטיין. "גם כאשר הובלנו בתשואות לאורך השנים תמיד אמרנו שאסור להסתכל על החודשים האחרונים, ואם מסתכלים על עשר השנים האחרונות אנחנו עדיין מובילים או נמצאים במקום השני. בסוף אותו צוות שמנהל את ההשקעות בעשר השנים האחרונות מנהל גם היום את הנכסים של הלקוחות. הראייה שלנו היא קדימה - מה אנחנו חושבים שנכון לאורך זמן, ולא לעסוק בטרנדים שיווקיים".

"אנחנו תמיד רוצים להיות ראשונים, אבל רואים גם שבאסטרטגיה שלנו בשנה האחרונה, ההשקעה שלנו בשוק הסיני מול האלטרנטיבות בשוק עבדה פחות טוב. עם זאת, בסוף ניהול השקעות הוא אלוקציה של נכסים.

"אנחנו השקענו 5%-6% מהתיק בשוק הסיני, אבל אם היו בודקים את כל יתר ה-95% הנותרים היינו בשלישייה הראשונה, כך שהאלוקציה הזו פגעה כמו תמיד. נכון, בטווח הקצר זה פחות עבד אבל בטווח הארוך זו האלוקציה הנכונה לדעתנו", מוסיף מנכ"ל חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם.

עלייה של 70% בהכנסה הרבעונית מדמי ניהול

לצד ההצלחות בשוק ההון, שהאיר כאמור פנים לכל בתי ההשקעות ברמה כזו או אחרת, חלק ניכר מההכנסות של בתי ההשקעות מגיע מדמי הניהול שמשלמים הלקוחות. באלטשולר שחם רשמו הכנסות במגזרי הפנסיה והגמל של 640 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021, עלייה של כ-37% לעומת מחצית השנה הראשונה אשתקד. ברבעון השני עמדו ההכנסות מדמי ניהול על יותר מ-350 מיליון שקל, לעומת כ-207 מיליון שקל ברבעון השני של 2020, עלייה של כ-70%.

באלטשולר שחם מסבירים כי העלייה בהכנסות מדמי ניהול בתקופת הדוח אל מול התקופה המקבילה אשתקד נובעת מעלייה ביתרת הנכסים המנוהלים על-ידי החברה ומעלייה בסך ההפקדות לקופות הגמל ולקרנות הפנסיה אשר בניהול החברה.

בנוסף נהנתה אלטשולר שחם מגידול בסך של כ-42 מיליון שקל בדמי ניהול מקופות הגמל כתוצאה ממיזוג פסגות. זאת בזמן שנרשמה ירידה בשיעור דמי הניהול הממוצעים שגובה החברה, בעיקר במגזר הפנסיה, עקב בחירתה של קרן הפנסיה בניהול החברה כקרן נבחרת.

סוגיית דמי הניהול עלתה בחודשים האחרונים לתודעה בשני אירועים מרכזיים. הראשון הוא פסק דין של בית המשפט שניתן בשבוע שעבר ומחייב את בית ההשקעות מיטב דש להחזיר לעמיתים בקופת הגמל גמולים כרבע מיליארד שקל בגין העלאת דמי ניהול לאורך השנים, שנעשתה בניגוד להסכמים איתם. השני היה דוח של ועדה מיוחדת שהקים ראש רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, לבחינת דמי הניהול הנגבים מהעמיתים, בסך של 0.25%.

דמי הניהול האלו מאפשרים לחברות המנהלות להעביר חלק מניהול ההשקעות לחברות חיצוניות, במטרה להשיג תשואה עודפת. ועדת יפה טוענת בדוח שהגישה לברקת כי התשואות שהושגו על-ידי חברות ההשקעה החיצוניות אינן מצדיקות את גביית דמי הניהול הנוספים.

לוינשטיין מסרב להתייחס לפסק הדין שניתן נגד מיטב דש, אך ציין כי הדוח של ועדת יפה יצא "כפצצה שזרקו בעיתונות". "אנחנו בוחנים את הנושא ונמצאים בשיח עם הרגולטור גם כחלק מאיגוד בתי ההשקעות וגם אנחנו בנפרד. לא בטוח שהרגולטור בעצמו כיוון למסקנות של הוועדה כשהוא מינה אותה".

חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם נסחרת סביב שווי של 3.1 מיליארד שקל. 57% מהחברה מוחזקים על-ידי בית ההשקעות אלטשולר שחם, והמנכ"ל יאיר לוינשטיין מחזיק ב-14.4% מחברת הגמל והפנסיה, החזקה המשקפת לו שווי של 450 מיליון שקל.