תוספת של 3,300 יח"ד: אושרה תוכנית להתחדשות רצועת בן גוריון בגבעתיים

התוכנית משתרעת על שטח של כ-240 דונם, וכוללת הקמת ארבעה בתי ספר, פארקים ו-150 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה

רח' כצנלסון גבעתיים / צילום: תמר מצפי
רח' כצנלסון גבעתיים / צילום: תמר מצפי

הועדה המקומית גבעתיים המליצה להפקיד את תוכנית המתאר להתחדשות רצועת בן גוריון, במזרח העיר. התוכנית, במימון משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, כוללת תוספת של 3,300 יח"ד ל-1,900 יחידות הדיור הקיימות, וכן תוספת של שטחי תעסוקה, מסחר וציבור.

התוכנית משתרעת על שטח של כ-240 דונם, וכוללת את רוב שטחה של שכונת פועלי הרכבת, חלקה המזרחי של שכונת שינקין וחלקה המזרחי של גבעת קוזלובסקי. הרחובות הכלולים בתוכנית: רחובות בשלמותם - אצ"ל, גבולות, גלבוע, דן, הגורן, כנרת, מסדה, מעוז, עמל, רוטברג מאיר ושביל ברוך. רחובות בחלקם - בראשית, גולומב, דרך בן גוריון דוד, המעגל, המעלות, ז'בוטינסקי, כצנלסון, סירקין, פועלי רכבת, ריינס ושינקין.

על פי דוח המצב הקיים, שהוכן על ידי  עורכי התוכנית, בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים, האשכול החברתי-כלכלי של השכונות בגבולות התוכנית הוא 8 מתוך 10. לדבריהם: "התושבים הביעו חשש מהגידול המשמעותי באוכלוסייה הצפוי בעיר על פי תוכנית המתאר. הם ביקשו לשמור על האופי הייחודי של העיר, על החנויות שבה, הגינות המטופחות והאווירה הנעימה: 'עיר בוטיק'". מסתבר גם שנושא ההתחדשות העירונית מעסיק את תושבי העיר. "יש שגעת של תמ"א 38 ופינוי בינוי - העיר הפכה עיר של יזמים".

כאמור, תוכנית ההתחדשות לרצועת בן גוריון תוסיף ל-1,900 יחידות הדיור הקיימות, כ-3,300 יחידות דיור חדשות. בנוסף, התוכנית מציעה תוספת משמעותית של שטחי ציבור, הכוללים 18 דונם עבור הקמת ארבעה בתי ספר, ומעל 40 דונם לשטחי ציבור פתוחים - פארקים, גינות שכונתיות, כיכרות עירוניות ורחובות ירוקים. עוד מציעה התוכנית שטחי ציבור בנויים במסגרת מגרשי המגורים, ו-150 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. מרבית השטחים מרוכזים באזור תחנת המטרו העתידה להיבנות בצומת הרחובות כצנלסון-בן גוריון, דבר המאפשר פיתוח אינטנסיבי ועירוב שימושים סביב התחנה.

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון: "התוכנית המשתרעת על שטח נרחב מציעה עבור תושבי גבעתיים והאזור תוספת משמעותית של יחידות דיור ושטחי ציבור שיאפשרו פיתוח של מסחר, חינוך ופעילויות שונות. התכנון והכנת התוכנית נעשה בשיתוף הציבור ובכדי לשרת את צרכי התושבים כמו גם את צרכיה של העיר ואני מאמין שזהו הבסיס להצלחתה".

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "ההתחדשות העירונית היא הכלי היחיד הקיים עבור העיר גבעתיים, לצורך הגדלת היצע יחידות הדיור".

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "התוכנית נותנת את המענה הנכון להתחדשות עירונית בגבעתיים בראייה שקולה, רחבה ואחראית, בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר הכוללנית, תוך שהיא מספקת מענה למחסור בשטחי ציבור בנויים ופתוחים. התכנון המוצע שלווה בהליך שיתוף ציבור משקף מענה לצרכי אוכלוסייה מגוונים ומתייחס למאפיינים הייחודים של גבעתיים בכלל ואזור זה בפרט".