מריבות בקואליציה: "מרצ התרגלו להיות באופוזיציה"

בעוד שחברי הכנסת מהקואליציה הגיעו לפשרה עם השר עודד פורר בנוגע לרפורמה בחקלאות, רשות הרגולציה עדיין נתונה במחלוקת • לקואליציה נותרה פחות מיממה להגיע להסכמות על חוק ההסדרים, ולא, כפי שמאיימים חלק מחברי הכנסת, הם לא יוכלו לתמוך בו

סגן השר אביר קארה / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
סגן השר אביר קארה / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, נועד הבוקר (ד') עם חברי הכנסת מיכל רוזין, מוסי רז, איתן גינזבורג, אביר קארה ואלון טל בניסיון נוסף לגשר על הפערים בנושא הקמת רשות הרגולציה שחברי הכנסת מהקואליציה מתנגדים לה נחרצות, אך הפגישה הסתיימה ללא התקדמות. מי שקיים איתם אתמול פגישות היה סגן השר ח"כ אביר קארה, אולם במשך שעות ארוכות הצדדים לא הגיעו להסכמות.

בשיחות סגורות עם בכירים בממשלה שהתקיימו לאחר הפגישות עם נציגי המפלגות המתנגדות למתווה, אמר ח"כ קארה כי "מרצ כנראה התרגלו להיות באופוזיציה. הם עוד יפרקו את הממשלה בגלל שלא החליפו דיסקט. באתי להוריד את יוקר המחייה ואני נדהם לגלות שיש ח"כים שפועלים ככה נגד הציבור".

מוסי רז אמר לגלובס בעקבות דבריו של אביר קארה כי "דווקא אנחנו הגענו למו"מ בנכונות לפתור את המשבר, אבל ניכר כי סגן השר קארה מעוניין לטנף בתקשורת נגד השותפים במקום לפעול עניינית לתיקון רגולציה הרסנית. כדאי שיחדול מתדרוכי יח"צ ויתעסק באזרחי ישראל".

עבור הקואליציה נותרו פחות מ-24 שעות להגיע להסכמות על חוק ההסדרים, ולא, כפי שמאיימים חלק מחברי הכנסת, הם לא יוכלו לתמוך בו. שר האוצר ליברמן הביע אתמול אופטימיות בנוגע למגעים בין הצדדים וטען כי המחלוקות ייפתרו עד לרגע ההצבעה וציין כי התקציב יעבור רק יחד עם חוק ההסדרים ולא בנפרד. מחר בבוקר תפתח מליאת הכנסת באופן מיוחד לרגל ההצבעה על התקציב בקריאה ראשונה לדיון שצפוי להתקיים עד לשעות הערב לפחות.

התקדמות בנוגע לרפורמה בחקלאות

במקביל, לקראת פשרה ברפורמה בחקלאות: פריצת דרך משמעותית נרשמה אמש במגעים בין חברי הכנסת מהקואליציה לשר החקלאות עודד פורר. ח"כ רם בן ברק מיש עתיד הגיש בשם חברי הקואליציה המתנגדים לרפורמה במתכונתה הנוכחית רשימה של דרישות לשיפור המתווה, ובעקבות דיון ארוך בין הצדדים הוסכם עם שר החקלאות פורר ושר האוצר ליברמן על מתווה שבו ביטול התכנון בענף ההטלה ייקבע בחוק רק בדצמבר 2027.

עוד הוסכם כי לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה ייכנסו בחוק שינויים נוספים, בין היתר ירד המכס על פירות ואילו בחלק מהענפים האחרים תהיה ירידה יותר מינורית, לצד הגדלת התמיכה הדיפרנציאלית פר דונם.

עבור העוסקים בענף ההטלה הוסכם כי תונהג שיטה של שני מסלולים - מסלול פרישה ומסלול השקעה - במסלול פרישה המדינה תיקח את המכסה של המגדל הפורש ותעביר אותה לייבוא או למגדל בסטנדרט חדש. בנוסף נקבע כי לולים חדשים ייבנו ללא כלובים לטובת רווחת התרנגולות המטילות בהתאם לתקנות האירופאיות בתחום.

בפגישה אמש השתתפו חברי כנסת ממרצ, העבודה, כחול לבן ויש עתיד ואילו לאחר שזו הסתיימה נפגש שר החקלאות גם עם נציגי החקלאים. גורמים המעורים בנושא טוענים כי "לא נותרו פערים משמעותיים" וכי הצדדים קרובים להסכמות בנושא. מנגד, פגישות בנושא העלאת גיל הפרישה עדיין מתקיימות גם הבוקר בין נציגות חברות הכנסת המתנגדות למתווה לנציגי האוצר.