האם תינוקות שנולדו לאימהות שחוסנו או החלימו מוגנים מקורונה?

לפי מחקר של בית החולים אסותא אשדוד, רמת הנוגדנים של התינוקות גבוהה מזו של האימהות, ורמת הנוגדנים של תינוקות לאם מחוסנת גבוהה מאשר אצל מחלימה

תינוק / צילום: תמר מצפי
תינוק / צילום: תמר מצפי

מחקר חדש בבית החולים אסותא אשדוד בחן את רמות הנוגדנים נגד קורונה אצל תינוקות שנולדו לאימהות לאחר חיסון נגד קורונה ולאחר החלמה. רמות נוגדנים מהוות מדד לא מושלם להגנה מן המחלה. אי-אפשר לדעת האם התינוקות הללו מוגנים מנגיף הקורונה בכלל ומזן הדלתא בפרט, ובאיזו רמת חשיפה עלולה ההגנה לקרוס, אבל קיומם של הנוגדנים נותן תקווה שניתן להגן על התינוקות הזעירים ביותר גם מבלי לחסן אותם.

רמות הנוגדנים של התינוקות היו גבוהות פי שלושה מאשר אצל האימהות. רמות הנוגדנים בתינוקות שנולדו לנשים לאחר חיסון היו גבוהות משמעותית (פי שלושה) לעומת תינוקות שנולדו לנשים שהחלימו מקורונה. ההבדל הזה תאם גם את רמות הנוגדנים אצל האימהות, שהיו גבוהות יותר אצל המחוסנות מאשר אצל המחלימות. הבדיקה נערכה בממוצע שלושה חודשים אחרי חיסון האימהות.

לא נבדק היחס בין רמות נוגדנים ספציפיים לזן הדלתא, אז לא ברור איזו קבוצה מוגנת יותר מזן זה. כמו כן, לא נבדקה רמת הנוגדנים של המחוסנים אחרי חצי שנה, פרק הזמן שבו נראה כי החיסון מתחיל לדעוך באופן משמעותי. ייתכן כי נוגדנים ממקור אימהי במערכת החיסון של התינוק נשמרים בצורה שונה.

הדם שבו נבדקו הנוגדנים היה דם טבורי, כלומר הוא נאסף מבלי צורך לבצע בדיקת דם בתינוק שנולד. הדם הטבורי נאסף מיד לאחר הלידה, כלומר הוא מייצג נוגדנים שעברו את השיליה, ולא כאלה שהגיעו בהנקה.