בנקאות | דעה

כדי ליצור מציאות פיננסית חדשה בישראל - צריך שקיפות

אם ממשלת השינוי רוצה לקדם שוויון חברתי, וליצור מציאות חדשה בישראל, מציאות שבה כל אחת ואחד יוכלו ליהנות מהזדמנויות פיננסיות וצמיחה צרכנית, עליהם לעשות הכל כדי לשנות את השיטה של המערכת הבנקאית הישנה ולאמץ גישה חדשה שתופסת תאוצה בעולם הפיננסים - מהפכת הבנקאות הפתוחה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ

במהלך 50 שנות קריירה, לקחתי חלק בהתפתחויות שהתחוללו במערכות פיננסיות באנגליה, בארה"ב ובעוד מדינות בעולם. ראיתי כיצד בעזרת מהפכת הבנקאות הפתוחה, החדשנות הטכנולוגית מייצרת מוצרים פיננסים חדשים, הופכת את השימוש בכסף לחכם יותר ומעצימה אנשים לקבל החלטות טובות יותר. למדתי שזו הדרך שבה כולם מרוויחים: האזרחים, המדינה והמערכת הפיננסית.

הבנקאות הפתוחה מסירה את השליטה המוחלטת שיש לבנקים על המידע הפיננסי האישי שלנו, מאפשרת לחברות סטארט-אפ דוגמת חברת הפינטק riseup להציע לציבור כלים טכנולוגיים המאפשרים להם להתנהל כלכלית טוב יותר ובכך בעצם מחזירה את הכוח לאנשים, ומאפשרת להם לנהל את חייהם ביעילות רבה יותר ולקבל גישה למגוון מוצרים חדשים שמותאמים לצרכיהם. לעומת זאת הבנקאות הסגורה מונעת גם חדשנות טכנולוגית, וגם תחרות.

מדינת ישראל סובלת מפערים חברתיים וכלכליים עצומים והמערכת הפיננסית היא מנוף חיוני להתקדמות חברתית וכלכלית. חידושים טכנולוגיים מאפשרים לנו להעריך מחדש את דירוג האשראי של האנשים בדרכים שונות מאוד מהגישות הבנקאיות המסורתיות. אם לא נאפשר לאנשים להשתמש במידע שלהם כדי לשפר את מצבם הכלכלי, רק נגדיל את הפערים.

תפקידן של ממשלות הוא לעודד תחרות מוגברת שיכולה לשפר את תפקודה של המדינה, לפתוח הזדמנויות חדשות בפני אזרחיה ולהוזיל סחורות ושירותים פיננסיים. בימים אלה, מדינת ישראל עומדת מול שתי אפשרויות: הראשונה, חותרת לשמר את המבנה הריכוזי הקיים, ומקדמת חוסר שקיפות שמעדיף את טובת בעלי העניין על פני אזרחי המדינה - המציאות השנייה דווקא מבקשת לקדם את הנגשת החדשנות והטכנולוגיה במערכת הבנקאית, הורדת מחירים והרחבת אפשרויות הצמיחה, הן של הצרכנים והן של השחקנים הפיננסים.

"הדברים אינם יכולים להמשיך כפי שהם, עם הגידול באי-השוויון במדינות מפותחות ומתפתחות כאחד, המתחים החברתיים עולים ומי שנשארו מאחור מרגישים שהם תקועים שם לצמיתות". מתוך הספר: IMPACT: Reshaping Capitalism to Drive Real Change .

בנינו מדינה שהיא מעצמת חדשנות, ובין המדינות המפותחות בעולם. היום, יש לנו הזדמנות לשבור את הריכוזיות של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי וליצור שוק בריא שמעודד תחרות ופועל להשטחת פערים כלכליים וחברתיים, תוך הנגשה מרבית של המידע הפיננסי לכלל האוכלוסייה. הגיע הזמן שהחדשנות הזאת תשפיע לטובה לא רק על המעטים, אלא על כל שכבות האוכלוסייה. והצעד הראשון בדרך לשם הוא אישור חוק הבנקאות הפתוחה בישראל.

הכותב הוא יועץ מיוחד ל-G7 Impact Taskforce, מייסד שותף של קרן ברידג׳ס, Social Finance, Big Society Capital ומשקיע ב-riseup