שטח המריבה במושב מירון: ביהמ"ש מנע הקמת העתק של הבית של הרבי מלובביץ'

בימ"ש השלום קבע כי החלטת האסיפה הכללית של מושב מירון שהקצתה שטחים להקדש של חב"ד לצורך הקמת הבית, התקבלה שלא כדין • אנשי חב"ד: נערער

בית הרבי מלובביץ' בברוקלין / צילום: אלון רון
בית הרבי מלובביץ' בברוקלין / צילום: אלון רון

בית משפט השלום בטבריה קיבל את תביעתו של מושב מירון (אגודת "מירון מושב עובדים") לבטל הסכם בינו לבין הקדש חב"ד, להקמת העתק של בית הרבי מלובביץ' מניו יורק, בלב המושב. ביהמ"ש קבע כי ההחלטות שבהן אושר המיזם התקבלו שלא כדין וביטל אותן.

העתקים של הבית או של חזית הבניין מצויים בארץ בכפר חב"ד, בירושלים, במצפה רמון, בגדרה, בקריית אתא ובאיתמר.

מושב מירון הוא מוקד משיכה למיזמי מלונאות ונדל"ן בשל קרבתו לקבר רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) המושך מאות אלפי מבקרים מדי שנה. בשנים 2011-2014 קיבלו הוועד המנהל והאסיפה הכללית של המושב החלטות להקצות קרקעות לצורך הקמת העתק ביתו של הרבי מלובביץ'. את המיזם קידם הרב מרדכי הלפרין, תושב המושב, הנמנה על חסידות חב"ד, ששימש בעבר כיו"ר האגודה השולטת בקרקעות המושב ונחשב לאדם החזק במושב.

התביעה של המושב הוגשה, באמצעות עוה"ד אלירן סטריכמן והלנה מיידמן ממשרד תדמור-לוי נגד הרב הלפרין, בנו יוסף, ונגד עמותה והקדש פרטיים, המנוהלים על-ידי חסידי חב"ד. בתביעה נטען כי נציגי חב"ד "רקמו תוכנית להשתלט על שטחים במושב".

עו''ד אלירן סטריכמן / צילום: תומר יעקובסון
 עו''ד אלירן סטריכמן / צילום: תומר יעקובסון

כתב התביעה תיאר ניסיון השתלטות של קומץ חסידי חב"ד על קרקעות במושב, מבלי שהתאפשר לגורמים אחרים להציע את עצמם לביצוע הפרויקט. ברקע לתביעה עמדה חקירה משטרתית שהחלה ב-2018, בין היתר, נגד הרב הלפרין ובנו יוסף, בחשד לאי סדרים בניהול האגודה, בעת שהיו חברים בה, בסכומים של עשרות מיליוני שקלים.

השופטת אפרת הלר קיבלה את תביעת המושב וקבעה כי החלטת האסיפה הכללית של המושב להקצות מקרקעין למיזם של חב"ד התקבלה שלא כדין. זאת, מאחר שלא ניתן היה לדון בנושא באסיפה כיוון שהוא נכלל על סדר יומה. עוד נקבע כי לחברי האגודה לא הוצגה התמונה המלאה באשר למצב הדברים לפני אישור המיזם וכי מדובר בפגם מהותי.

עם זאת, ביהמ"ש דחה חלק נכבד מטענות מושב מירון וציין כי חזית המחלוקת שקבע הייתה מיותרת ברובה, גררה שמיעת עדים נעדרי רלוונטיות וגרמה להיקף התדיינות נכבד. כמו כן נדחו טענות לשחיתות, לניסיון השתלטות כוחני ולזיוף עושק וכפייה מצד הרב הלפרין ובנו. לאור זאת נפסק כי רק הקדש חב"ד ישלם הוצאות משפט בגובה 15 אלף שקל.

לדברי עוה"ד אלירן סטריכמן והלנה מיידמן ממשרד תדמור לוי, אשר ייצגו את המושב, "בית המשפט לא יכול היה להישאר אדיש למתחולל, והדגיש בהחלטתו כי הפגמים באופן שבו פעלו הנתבעים אינם טכניים כי אם מהותיים, וכי יש לבטל את המיזם מאחר שלא אושר כדין במוסדות האגודה". 

עוה"ד מוטי בייץ ודוד שמואלביץ ממשרד יגאל ארנון שייצגו את הקדש חב"ד ויוסף הלפרין, מסרו כי יערערו. "נקבע נחרצות כי משפחת הלפרין פעלה בניקיון כפיים מוחלט. כל הטענות נגדם הופרכו. ראיה לכך ניתן לראות בפסיקת הוצאות נמוכות במיוחד. הפגם היחיד שמצא ביהמ"ש הוא טכני לגמרי בכינוס הוועד", ציינו.