אפל תאפשר לאפליקציות להתקשר עם אתרים חיצונים לביצוע תשלומים

ענקית הטכנולוגיה הגיע לפשרה עם ועדת הסחר ההוגן ביפן, לפיה תאפשר לאפליקציות שמספקות תוכן כמו מגזינים, עיתונים, ספרים, אודיו, מוזיקה ווידאו לקשר את התוכנה שלהן לאתרים חיצונים לשם תשלומים על ידי המשתמשים • מחוץ להסדר: אפליקציות המשחקים

אפל. הלחץ על חברות הטכנולוגיה בעולם גובר / צילום: Shutterstock, Lester Balajadia
אפל. הלחץ על חברות הטכנולוגיה בעולם גובר / צילום: Shutterstock, Lester Balajadia

ענקית הטכנולוגיה אפל תאפשר לחברות מסוימות כמו נטפליקס לקשר את התוכנה שלהן לאתרים חיצונים לשם תשלומים על ידי המשתמשים, כדי ליישב חקירה של ועדת הסחר ההוגן ביפן. אפל הודיעה כי השינוי ייכנס לתוקף בתחילת 2022 ויהיה רלוונטי לאפליקציות "reader" - שמספקות תוכן, כמו מגזינים, עיתונים, ספרים, אודיו, מוזיקה ווידאו (כמו נטפליקס, קינדל וספוטיפיי). אפליקציות משחקים לא יכללו בשינוי החדש.

"כדי להבטיח חווית משתמש בטוחה וחלקה, ההנחיות של חנות האפליקציות מחייבות מפתחים למכור שירותים ומנויים באמצעות מערכת התשלומים של אפל. מכיוון שמפתחי אפליקציות "reader" לא מציעים מוצרים ושירותים דיגיטליים לרכישה, אפל הסכימה עם ועדת הסחר ההוגן ביפן לאפשר למפתחי אפליקציות אלה לשתף קישור יחיד לאתר שלהם כדי לסייע למשתמשים להגדיר ולנהל את החשבון שלהם", נכתב בהצהרה של אפל.

אמנם ההחלטה התקבלה במסגרת הסדר ביפן, אבל היא מיישמת את הכלל החדש ברחבי העולם. עד כה אפל אילצה אפליקציות שכאלו להשתמש במערכת התשלומים בתוך האפליקציה שלה, אז היא גבתה 30% עמלה על רכישות בתוך האפליקציה. המצב נשאר דומה לשאר האפליקציות, אך אפליקציות מהסוג הזה, כאלו שמספקות תוכן - יוכלו להוביל את המשתמשים חיצונית ולהציע רכישת מנויים מחוץ לאפליקציות.

חברות כמו נטפליקס וספוטיפיי התלוננו רבות על כך שאפל לא מאפשרת לה לקשר את המשתמשים לזירות האינטרנטיות כדי שמשתמשים ירשמו, בלי לעבור בתוך אפליקציה בהכרח. אפל דחתה וסירבה בעבר למפתחים לעשות את זה.

"אנחנו מכבדים מאוד את ועדת הסחר ההוגן ביפן ומעריכים את העבודה שעשינו יחד - שתסייע למפתחי אפליקציות "reader" להקל את המשתמשים להגדיר ולנהל את האפליקציות והשירותים שלהם", אמר עמית אפל פיל שלר, שמפקח על חנות האפליקציות App Store.

הלחץ בעולם על גוגל ואפל גובר

ההכרזה מגיעה בזמן של ביקורת רגולטורית גוברת על אפל כשמתחו ביקורת על הדומיננטיות והיתרון בשוק של אפל וגוגל בזירות שלה. אפל הודיעה בנובמבר שתוריד את העמלה ל-15% לחברות שהרווחים שלה מתחת למיליון דולר. השינוי האחרון עוזר לה מול הרגולטור היפני.

בתחילת השבוע, דרום קוריאה החליטה להטיל מגבלות על מדיניות התשלומים של אפל וגוגל בתוך חנויות האפליקציות שלהן. האספה הלאומית של קוריאה הדרומית אישרה הצעת חוק שהוגשה באוגוסט, שמכונה לעיתים Anti-Google Law, שתאסור על מפעילי חנויות אפליקציות גדולות כמו גוגל ואפל לחייב את המפתחים להשתמש דווקא במערכות התשלום שלהם כדי לעבד מכירת מוצרים ושירותים דיגיטליים. 180 מחוקקים הצביעו בעד העברת התיקונים שבוצעו בחוק, כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס.

הצעת החוק הזו מאפשרת לממשלת דרום קוריאה לדרוש ממפעיל שוק אפליקציות למנוע נזק למשתמשים ולהגן על הזכויות והאינטרסים של המשתמשים. הממשל יוכל לחקור את הפעילים ולתווך במחלוקות בנוגע לתשלום, ביטולים או החזרים בשוק האפליקציות.