חיות: העומס המוטל על שופטי ישראל - אין לו אח ורע במדינות אחרות בעולם

נשיאת העליון בוועידת המשפט השנתית של לשכת עוה"ד: "השופטים בישראל עובדים יותר שעות, מטפלים ביותר תיקים ונותנים יותר החלטות שיפוטיות בכל יום – בפער משמעותי ממקביליהם בעולם" • "השפיטה בבתי המשפט לענייני משפחה היא מן התפקידים המאתגרים, הקשים והחשובים ביותר במערכת המשפט"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בוועידת המשפט השנתית, היום / צילום: תמר מצפי
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בוועידת המשפט השנתית, היום / צילום: תמר מצפי

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, התייחסה היום (ה') לעומס המוטל על מערכת המשפט בכנס לשכת עורכי הדין לפתיחת שנת המשפט. הנשיאה בחרה להתמקד גם בפשיעה בחברה הערבית ובעבודת שופטי בית המשפט לענייני משפחה. 

"ההתמודדות היומיומית עם האתגרים הניצבים בפני שופטי ישראל בכל הערכאות היא משימה כבדה ביותר", אמרה חיות. "לאחרונה פורסם דוח מטעם מחלקת המחקר של הרשות השופטת בנושא עומס העבודה השיפוטית בבתי המשפט בישראל". הנשיאה ציינה כי מהדוח עולה תוצאה חד-משמעית: העומס המוטל על שופטות ושופטי ישראל - אין לו אח ורע במדינות אחרות בעולם.

"השופטים בישראל עובדים יותר שעות, מטפלים ביותר תיקים ונותנים יותר החלטות שיפוטיות בכל יום - בפער משמעותי ממקביליהם בעולם", אמרה חיות.

הנשיאה הודתה לשופטים ולרשמים על "עשייתם המסורה והמקצועית בשליחות הציבור ובשירות הציבור".

לדבריה, "באופן טבעי, פרסומים בתקשורת שעוסקים בבתי המשפט וכן דוחות של נציב התלונות על שופטים מתמקדים בתקלות וקלקולים. ואכן, מערכת בסדר הגודל ובהיקף העשייה כשלנו - מערכת שבה נפתחים מדי שנה כ-850,000 תיקים חדשים בכל הערכאות, ובהם נדרשים לטפל כ-800 שופטים ורשמים - אינה חפה מטעויות ומתקלות. ואף שהביקורת אינה מן הצלילים הערבים לאוזן - מחובתנו להקשיב לה, להפנים אותה ולהפיק לקחים על-מנת לתקן את הטעון תיקון ולשפר ולייעל את השירות הניתן לבאי בתי המשפט".

מחויבות למיגור הפשיעה בחברה הערבית

הנשיאה התייחסה גם לפשיעה בחברה הערבית: "סוגיה נוספת הנוגעת ישירות לסולידריות חברתית היא סוגית האלימות הקשה הגואה במגזר הערבי. מדובר בבעיה כלל-ישראלית, אשר אנו כולנו - כל רשות בתחומה - להירתם ולעשות כל הניתן למיגורה".

עוד הוסיפה הנשיאה את הצורך להגן על הסביבה: "השנה האחרונה - על שלל תופעות הטבע והאסונות שהתרחשו בה - לימדה אותנו, ככל שעוד היה בכך צורך, את ההכרח בהגנה על הסביבה, למעננו ולמען הדורות הבאים. ההגנה על הסביבה היא אפוא אתגר ספציפי ודוחק במיוחד, הדורש התנהלות סולידרית למען הדורות הבאים".

"השפיטה בבתי משפט לענייני משפחה היא מתאגרת וקשה"

עוד התייחסה חיות לבתי המשפט לענייני משפחה כאחד התחומים הקשים בעבודת השפיטה. לדבריה, "השפיטה בבתי המשפט לענייני משפחה היא מן התפקידים המאתגרים, הקשים והחשובים ביותר במערכת בתי המשפט. היא כרוכה, לצד עומס העבודה הניכר, גם במשא מנטלי ורגשי כבד נוכח הסיטואציות המורכבות, ולעתים קורעות-הלב, שמובאות בפני בתי משפט אלה".

הנשיאה הוסיפה כי "לעתים קרובות ההכרעה בתיקים אלה אינה תחומה לדל"ת אמותיה של המחלוקת, והיא מהדהדת מערכות יחסים וסוגיות רגישות הנוגעות בנימי הנפש החשופים ביותר של ההוויה המשפחתית והאנושית.

"בכל הליך נדרשים על כן השופטות והשופטים לאתר איזון עדין בין כללים משפטיים ובין מענה אנושי; בין הפרט - שלעתים בשל גילו או מסיבות אחרות אין לו קול עצמאי - ובין היחידה המשפחתית שהוא חלק ממנה; בין הדין ובין הרגש".