יישרו קו בתוך שבוע - או שנלך להנפקת תנובה בלעדיכם: ברייט פוד הסינית באולטימטום לקיבוצים

לפי סגנית נשיא ברייט פוד, התנגדות הקיבוצים להנפקה היא "חסרת בסיס", והחברה תשקול לתבוע מהם את הנזק שייגרם "כתוצאה מהתנהגותם" • גורמים מטעם ארגוני הקיבוצים: "ההודעה של ברייט פוד היא עוד ירייה באפלה, תוך רמיסת כל נורמה של מינהל תקין והתנהלות חברה עפ"י חוק"

מרכז לוגיסטי של תנובה בפתח תקווה / צילום: רפי קוץ
מרכז לוגיסטי של תנובה בפתח תקווה / צילום: רפי קוץ

הסכסוך בין בעלי השליטה בתנובה עולה מדרגה: ברייט פוד המחזיקה ב-77% מהחברה מתריעה בפני ארגוני הקיבוצים המחזיקים בשאר המניות של תנובה, כי תוציא הנפקה ראשונה לציבור של ניירות ערך בבורסה בתל אביב או בבורסה בינלאומית, בנימוק כי מדובר ב"זמן טוב להפיכתה לציבורית ולכניסה לשווקים בפרט בהתחשב בתנאי השוק הטובים בכללותם".

ברייט פוד, בעלת מניות הרוב בתנובה מאז 2014, מאשימה את ארגוני הקיבוצים בהפרת הסכמים מולה כשהיא מציינת כי תשקול להנפיק את חלקה בלבד ולתבוע מארגוני הקיבוצים את הנזק שייגרם לחברה "כתוצאה מהתנהגותם".

במכתב שהעבירה סגנית נשיא בברייט פוד לילי וונג לדירקטור אגודת אחזקות הקיבוצים בתנובה, עמית בן יצחק, מגדירה וונג את ההתנגדות שהציגו לטענתה ארגוני הקיבוצים להנפקה "כחסרות בסיס" כשהיא אף מציינת כי התנהלות אגודת האחזקות מפרה את הסכם בעלי המניות. עוד היא מציינת כי ארגוני הקיבוצים ישאו בכל נזק שייגרם לברייט פוד או לתנובה כתוצאה מהתנהגותם כאשר אם "ההפרעה לתהליך ההנפקה תימשך, לברייט פוד לא תהיה ברירה אלא לשקול לבצע הצעה נפרדת לציבור של אחזקותיה".

בברייט פוד ששים לבצע את ההנפקה בתזמון הנוכחי בעקבות אומדן להערכת שווי של 9-10 מיליארד שקל בהנפקה. החברה נתנה לנתיגי הקיבוצים דד ליין של שבוע לענות למכתב.

הדברים החמורים של וונג לא באים יש מאין: לאחר ראש השנה ייתכנס דירקטוריון תנובה לבקשת נציגי ארגוני הקיבוצים לדון בהדחת יו"ר החברה חיים גבריאלי. הדיון יתקיים בעקבות פרסומים על אירוע שהתרחש לכאורה בין גבריאלי ובין עובדת החברה בעת נסיעה עסקית בחו"ל. יצוין כי הסיכוי להוביל להדחת היו"ר הוא נמוך, היות שבדירקטוריון יש רוב כאמור לנציגי ברייט פוד, אך המטרה היא להביא את הנושא לדיון בזווית האתיקה ובהמשך לטלטלה לאור מהות הדיון וההאשמות ליו"ר שמכהן בתפקידו מאז 2018.

"רמיסת כל נורמה של מינהל תקין"

גורמים מטעם בעלי מניות המיעוט (ארגוני הקיבוצים) לא צפויים לאפשר את ההנפקה כשהם מפנים לעבר ברייט פוד האשמות חמורות כולל טענה לסילוף המציאות העולה ממכתבה של וונג: "ההודעה של ברייט פוד הסינית היא עוד ירייה באפלה, תוך רמיסת כל נורמה של מינהל תקין, חוקי המדינה והתנהלות חברה על פי חוק.

דירקטוריון תנובה מעולם לא דן בהנפקה, לא אישר אותה, לא התיר לחברה לצאת לתשקיף כמתחייב - הכל אחיזת עיניים - מראשית ועד אחרית. כל בר דעת מבין שלא תיתכן הנפקה כל עוד גבריאלי מצוי בניגוד עניינים כה דרמטי, אירוע שטרם ניתן לתארו במלוא חומרתו. ברייט פוד ונושא כליה בישראל, חיים גבריאלי, שוב מנסים להלך אימה על נושאי משרה בדירקטוריון ולהלך אימים על בעלי מניותיה. זה מאמץ בלתי חוקי ועקר שלא יישא פרי.

הניסיון להיאחז בקרנות המזבח ולמנוע את הדחתו, בדרך זו או אחרת, של היו"ר שסרח - לא יצלח גם הפעם. מדובר בניסיון ילדותי ומגוחך מצד הסינים בברייט פוד לייצר סדר יום אחר שימנע את העיסוק ממעשיו החמורים של גבריאלי ומהניסיונות לשבש את הבדיקה החמורה בעניינו. תנובה וראשיה נמצאים תחת חקירה ותוך מחדל ניהולי חסר תקדים. בנסיבות הקיימות, ולאור הניסיון של בעלי השליטה מסין למנוע ולשבש חקירה חמורה המתנהלת בחברה, איש לא יאפשר את הנפקת החברה".

לטענת ברייט פוד, הדיון בהנפקת תנובה עלה לראשונה בישיבת בעלי מניות תנובה כולל הקיבוצים בהונג קונג בינואר 2020, ומאז התקיימו עוד מספר ישיבות בנושא.

מקורב לברייט פוד מסר כי "לברייט פוד נמאס מהתנהגות הקיבוצים, שפוגעת בתנובה. ברייט פוד מוכנה לשתף פעולה לטובת תנובה וכל בעלי המניות. במידה והקיבוצים לא ייענו בתוך שבוע, ברייט פוד תשקול להנפיק רק את מניותיה (76%) וזה יוביל מוביל למצב שמניות הקיבוצים יהיו שוות הרבה פחות מאשר היום".