לפחות חבר אחד בוועדה המוניטרית של בנק ישראל בעד צמצום המדיניות

לפי דיוני הוועדה המוניטרית לפני הריבית של אוגוסט, בשל התחלואה מן הדלתא עוד מוקדם לצמצם את המדיניות המוניטרית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

סיכום דיוני הריבית של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שפורסמו היום (א') חושפים כי חבר אחד בוועדה סבר שנתוני החשבונאות הלאומית החזקים והעלייה בסביבת האינפלציה היו יכולים לאפשר להתחיל לצמצם בהדרגה את מידת ההרחבה הכמותית של המדיניות המוניטרית.

יחד עם זאת, בבנק ישראל סבורים כי לאור התחדשות העלייה בתחלואה מזן הדלתא מוטב לנקוט במשנה זהירות ולהותיר את המדיניות לעת עתה ללא שינוי. כל ששת חברי הוועדה הסכימו כי יש להותיר את הריבית ברמה של 0.1% בהודעה ב-23 לאוגוסט.

הוועדה ציינה את אי הוודאות הגדולה ביחס להמשך ההתפשטות ודנה בהשלכות האפשריות על הפעילות במידה והתחלואה תמשיך להתפשט והממשלה תידרש להחמיר את ההגבלות הקיימות.

למרות התאוששות הנאה של המשק ממשבר הקורונה בבנק ישראל מציינים כי עדיין קיימים אתגרים לפעילות הכלכלית, נוכח התגברות הסיכונים הבריאותיים בארץ ובחו"ל, ולכן הוועדה תמשיך לנהל מדיניות מוניטרית "מאוד מרחיבה לאורך זמן, תוך שימוש במגוון כלים ככל שיידרש, כולל כלי הריבית".

המשפט בהודעת הריבית ובפרוטוקול הכולל התייחסות לכלי הריבית לא השתנה מזה זמן מה בהודעות של בנק ישראל, וזאת למרות שבפועל הריבית נמצאת בשפל היסטורי ולא נראה שיש עוד לאן לרדת אלא לאפס או לטריטוריה השלילית - מה שלא סביר שיקרה. מעבר לכך, רק לאחרונה, בישיבה הקודמת של הוועדה המוניטרית, הורדה האצבע האחרונה של חבר הוועדה שהצביע בעד הורדת הריבית, כשברקע הנגיד אמיר ירון מדגיש כי הריבית תיוותר ברמה נמוכה למשך זמן ממושך.