צמד ענקיות תעשיית הפלסטיק הקיבוציות ממשיכות לצמוח וכבר שוות מיליארדי שקלים

פלסאון ופלרם הציגו במחצית הראשונה של 2021 גידול בהכנסותיהן וברווחיהן, אך הן מזהירות כי עליית מחירי חומרי הגלם צפויה להשפיע עליהן בהמשך

חברת פלרם - קיבוץ רמת יוחנן / צילום: איל יצהר
חברת פלרם - קיבוץ רמת יוחנן / צילום: איל יצהר

שתיים מחברות תעשיית הפלסטיק המובילות בישראל, פלסאון ופלרם, הציגו במחצית הראשונה של 2021 צמיחה בהכנסותיהן וברווחיהן, שהתבטאה גם בעליית מניותיהן בבורסה. עם זאת, בדוחות לסיכום המחצית הראשונה גם מזהירות השתיים כי עליית מחירי חומרי הגלם מאז סוף 2020 טרם באה לידי ביטוי בתוצאותיהן הכספיות וצפויה להשפיע עליהן יותר במחצית השנייה של 2021 .

מדובר בשתי חברות הנשלטות בידי קיבוצים: פלסאון, שבשליטת קיבוץ מעגן מיכאל (69%), עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים טכניים העשויים בעיקר מחומרים פלסטיים. מוצרים אלו כוללים אביזרי חיבור לצנרת ומוצרים לגידול בעלי חיים.

לחברה פעילויות נוספות הכוללות מוצרים לחדר האמבט והמטבח, פיתוח מכשירי בדיקה וייצור בקבלנות משנה של מוצרי פלסטיק בהזרקה. פלסאון נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.26 מיליארד שקל לאחר שמנייתה עלתה ב-54% מתחילת השנה.

פלרם, שבשליטת קיבוץ רמת יוחנן (65%), עוסקת בפיתוח, ייצור ומכירה של לוחות תרמו-פלסטיים קשיחים ומוצרי המשך. לחברה סל מוצרים מגוון המיועד לתחומי הבניה, החקלאות, התעשייה, הפרסום ולתחום "עשה זאת בעצמך (DIY), לצד מוצרים מוגמרים המבוססים עלו הלוחות ( בעיקר פוליקרבונט ו -PVC) המיוצרים על ידה .

מתחילת 2021 עלתה מניית פלרם ב-90% והשלימה זינוק של 170% בשלוש השנים האחרונות, אשר העלה את שווי החברה בבורסה ל-1.34 מיליארד שקל. סיבה מרכזית לכך היא התפרצות מגיפת הקורונה בעולם והצורך הדחוף להתגונן מפניה, שהביאו לביקוש חד למוצרי החברה .

פלסאון: זינוק ברווחים וחלוקת דיבידנד

מהדוחות הכספיים של פלסאון עולה כי את המחצית הראשונה של 2021 סיימה החברה  עם צמיחה של 24% בהכנסות ל-784 מיליון שקל ועם זינוק של 77% ברווח הנקי לבעלי המניות ל-81 מיליון שקל. לאחר פרסום התוצאות הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של 28.6 מיליון שקל לבעלי המניות .

בנוסף, השתפרו שולי הרווח של פלסאון  במחצית הראשונה, כאשר הרווחיות הגולמית עלתה ל-36.7% מההכנסות (לעומת 35.6% במחצית המקביל) ואילו הרווחיות התפעולית טיפסה ל-14.5% מההכנסות (לעומת 10.8% במחצית המקבילה. לדברי החברה, "בחודשים הראשונים של שנת 2021 השווקים מאותתים על ביקושים ערים, אך עם התמשכות משבר מגיפת הקורונה, עלול עדיין העולם כולו, ובכלל זה עסקי החברה, לחוות זעזועים קלים ".

פלסאון מדגישה כי היא מושפעת ממחירי התשומות בהן היא משתמשת, אשר תלויים במחירי הנפט וביכולת הספקים לעמוד בביקושים. לדבריה, תנאי הסחר השוררים היום ממשיכים להיות לא ברורים ומושפעים מאוד גם מזמינות ועליית מחירי ההובלה בעולם (פלסאון מייבאת לישראל חומרי גלם פלסטיים ומייצאת לחו"ל 80% מתוצרתה) .

בחברה מדגישים, כי מחיר חומרי הגלם שנצרכו בחציון הראשון של 2021 היה נמוך ב-10% ממחיר חומרי הגלם שנצרכו בחציון המקביל אשתקד. עם זאת, מתחילת 2021 עלו מחירי חומרי הגלם של החברה ב-43% במונחים שקליים, והשפעה זו צפויה לבוא לידי ביטוי במחצית השניה של השנה, עם צריכתם של חומרי גלם אלו. "חברות הקבוצה עושות מאמצים לשרשר התייקרויות אלו ללקוחותיה", כותב דירקטוריון פלסאון .

פלרם: עלייה בביקושים מתחילת המגפה

מאז מתחילת המגיפה חוותה פלרם עלייה בביקושים, אשר נובעים להערכתה בין היתר משינוי בהרגלי הצריכה של הצרכנים, וכן ממעבר של צרכנים מהעיר לפרברים. במחצית הראשונה של 2020 חוותה החברה בין היתר ביקוש מוגבר למוצריה השקופים, אשר שימשו למחיצות לצורך מיגון, כאשר בנוסף פיתחה החברה ומכרה מגיני פנים שקופים .

בשנת 2020 גדלו הכנסות פלרם  ב-20.5% ל-1.74 מיליארד שקל, כאשר הביקוש הגובה למוצרים הוביל את החברה להציג רווח נקי שנתי לבעלי המניות של 227 מיליון שקל, לעומת 9 מיליון שקל בלבד ב-2019. במחצית הראשונה של 2021 נמשכה המגמה עם צמיחה של 9% בהכנסות ל-943 מיליון שקל .

הרווח הנקי לבעלי המניות של פלרם גדל במחצית הראשונה של 2021 בשיעור נמוך יותר של 2% בלבד ל-103 מיליון שקל, אולם זאת בעיקר עקב הוצאה של 33 מיליון שקל, שרשמה החברה על בגין תמורה מותנית. מדובר על תמורה מותנית שהיא צפויה לשלם בגין חברה בת שנרכשה על ידה, וזאת לאור עדכון תחזית הרווח לשנה הבאה של החברה הבת .

ללא הפחתה זו והוצאות פחת והפחתות אחרות, רשמה פלרם במחצית הראשונה של 2021 צמיחה של 16% ב-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) ל-205 מיליון שקל, המשקף שיעור של 21.7% מההכנסות לעומת 20.4% מההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, נוצר לחברה במחצית הראשונה רווח של 5 מיליון שקל מהשקעות פיננסיות, אל מול הפסד של 6 שמיליון שקל שנותר במחצית הקבילה אשתקד .

פלרם מדגישה בדוחותיה, כי "חומרי הגלם מהווים את המרכיב המהותי ביותר בעלות המכירות והשינויים שנוצרו במרווחים בין מחירי המכירה לבין מחירי חומרי הגלם, יחד עם השפעת שער החליפין, מהווים את הגום העיקרי לשינויים ברווח הגולמי. במצב בו מחירי חומרי הגלם עולים, יש בדרך כלל קושי להעביר את מלוא העלאות המחיר לשווקים והמרווח נשחק".

עוד מציינת החברה, כי "קיים פער זמן בין מועד שינוי מחירי חומרי הגלם למועד השינוי במחירי המכירה. כלות חומר הגלם שמשתקפת בתוצאות הפעילות מושפעת ממחירי חומרי הגלם הטמונים במלאי ומן הקניות שנוספות בתקופה, כך שבפועל קיים פער זמן בין מועד שינוי מחיר חומרי הגלם לבין השתקפותו בתוצאות הפעילות ".

פלרם מדגישה בדוחותיה, כי "החל מהרבעון הרביעי של 2020 ונכון למועד הדוח, קיימת מגמה עולמית של עלייה משמעותית של מחירי חומרי הגלם העיקריים, הן בשל שיבושים בזמינות מתקני הייצור אצל יצרני חומרי הגלם העיקריים, בשל פגעי מזג אוויר והן בשל תנודתיות חדה בביקוש ובהיצע אשר הביאו למחסור בחומרים. עליות מחירי חומרי הגלם העיקריים המשמשים את החברה טרם באו לידי ביטוי באופן מלא בחציות הראשון של השנה ".