6 אסירים ביטחוניים ברחו מכלא גלבוע דרך מנהרה

האסירים נמלטו בלילה מבית הסוהר שנחשב לאחד השמורים במדינה • השישה הם פעילי הג'יהאד האסלאמי ופת"ח, ובהם המחבל זכריה זביידי • כוחות משטרה וצה"ל הוזעקו למקום ומבצעים סריקות באמצעות מסוק ורחפנים • רכזי ביטחון בקיבוצים באזור פנו לתושבים לסייע בסריקות

בית כלא / צילום: Shutterstock
בית כלא / צילום: Shutterstock

 שישה אסירים ביטחוניים, בהם המחבל זכריה זביידי, ברחו הלילה (ב') דרך מנהרה שחפרו מבית הכלא גלבוע שבצפון. כוחות משטרה וצה"ל הוזעקו למקום, והם לפי שעה מבצעים סריקות בין היתר באמצעות מסוק ורחפנים. חמישה מהם הינם פעילי הג'יהאד האסלאמי, ואחד פעיל פת"ח. לפי החשד, הם קיבלו סיוע חיצוני והם ברחו כשהם חמושים.

כוחות גדולים של צה"ל ויחידה מיוחדת הוקפצו למרחב ג'נין כדי לאתר את האסירים הביטחוניים, ובמקביל הוקמו מחסומים ברחבי החטיבה המרחבית מנשה. כמו כן, צה"ל מעבה כוחות בגבול ירדן כדי לשלול אפשרות בריחה בנתיב זה, ולוחמים מבצעים סריקות רגליות בגבול.

משב"ס נמסר כי נסיבות האירוע נמצאות בבדיקה.

המשטרה הודיעה כי כוחות גדולים פתחו בחיפושים בשיתוף שב"כ. קציני הביטחון בישובי הסביבה עודכנו בבריחה ומחסומים הוצבו בדרכים. חפ"ק אחוד הוקם במקום לניהול האירוע.  התקרית בכלא גלבוע, שנחשב לאחד מבתי הסוהר השמורים ביותר בישראל, החלה סמוך לשעה 03:25, וכחצי שעה לאחר מכן המסוק והרחפנים החלו לבצע את הסריקות סביב האתר. ששת האסירים שנמלטו שהו באותו התא.

במקביל, רכזי ביטחון בקיבוצים באזור פנו לתושבים לסייע בסריקות בתוך היישובים.

גורם ביטחוני בכיר אמר כי מדובר בשרשרת של מחדלים חמורים ביותר. "איך חפרו מתחת לאף של סוהרים באחד מבתי הכלא השמורים בארץ? לא סתם בחרו לכלוא את זביידי דווקא שם. אי אפשר לשאת בתא אפילו כפית, אז איך חפרו? יש איסור על כניסה של מתכות לתוך התא - אז לאן נעלם החול של החפירות. ואיך ניהלו שיחות סלולר מהכלא? כל המערכת הביטחונית נמתחת לנהל את המצוד. במקביל, מתנהלות הערכות מצב בין שב"כ לשב"ס על המתנהל בכלא רמון ששם יש ריכוז גדול של אסירים ביטחוניים כבדים".  למרות התקרית החריגה, סמוך לשעה 07:00 לא נראו כי מתבצעות סריקות משמעותיות באזור הכלא עצמו, ובשטח שמקיף אותו לא נכחו כוחות משטרה, גששים ולא הוקמו מחסומים. הכבישים לא נחסמו והתנועה זרמה כשורה. מעט אנשי שב"ס נצפו מחוץ לכלא.

בחפציבה, הישוב הקרוב ביותר לכלא, מצידו הדרומי, נשמרה שיגרת חיים. התושבים לא קיבלו הנחיות מיוחדות ולא נראו כוחות חירום מבצעים סריקות.