לונדון מנסה להחזיר את העובדים למשרדים - ושם דווקא יש ארוחות חינם

תחת מגיפת הקורונה, עובדי הסקטור הפיננסי של לונדון מתחילים לחזור לעבוד מהמשרד • המעסיקים משתמשים בתמריצים כמו ארוחות על חשבונם, ונדמה שזה עובד: מפעילת התחבורה הציבורית של לונדון הודיעה שהשבוע נרשם היום העמוס ביותר של תנועת הרכבות אל העיר מאז שפרצה המגיפה

רכבת תחתית בלונדון. הרכבות הנטושות בעיר הוצפו שוב / צילום: Shutterstock, Dmitry Tkachenko Photo
רכבת תחתית בלונדון. הרכבות הנטושות בעיר הוצפו שוב / צילום: Shutterstock, Dmitry Tkachenko Photo

אין ארוחות חינם בעולם הפיננסי של לונדון. אלא אם הבנקים מנסים לחזר אחרי העובדים שלהם, שיחזרו לעבוד במשרד. גם אם מגיפת הקורונה עדיין מאיימת על בריאותם של אזרחי בריטניה, בלונדון מתעקשים להחזיר את העובדים לעבוד במשרד.

כדי לעשות את זה, ישנם מוסדות שמציעים ארוחות חינם ותמריצים דומים לעובדים השבים למשרד, ונדמה שזה עובד - מפעילת התחבורה הציבורית של לונדון הודיעה שהשבוע נרשם אצלה היום העמוס ביותר מאז שפרצה המגיפה בבריטניה, בחודש מרץ 2020.

בבת אחת הוצפו הרכבות, שעד כה היו נטושות, בעוד ועוד נוסעים על הקווים שמחברים את הפרברים אל הרבעים הפיננסיים של הבירה. קבוצת Canary Wharf, שמתחזקת את אחד הרבעים הפיננסיים של לונדון, תמכה בדיווח של רשויות התחבורה ותיארה את הצפיפות ברובע ואת אלפי העובדים ששבו למשרדים והתגודדו ברחובות.

העסקים הפיננסיים משתמשים בדרכים יצירתיות כדי לעודד את העובדים לחזור לעבודה - הקבוצה הבנקאית "Standard Chartered", דיווחה ש-33% מהצוותים שלה כבר חזרו למשרד, לעומת נוכחות של 20% רק בשבוע שעבר. כל מי ששב למשרד זכה לתגמול מיידי - ארוחות בחינם.

דוגמא נוספת אפשר למצוא אצל בנק ההשקעות "Goldman Sachs" - שהמנכ"ל שלו התייחס אל העבודה מהבית בתור "סטייה", ועכשיו הם מציעים שם לכל מי שחוזר לעבוד פיתוי מתוק עם בר של גלידה בחינם. והתוצאות מדברות בעד עצמן: הבנק מסר כי השבוע כבר הגיעו לעבודה במשרד כ-3,000 עובדים, עליה של פי 6 מהימים הקשים של הקורונה בלונדון.

גלידות ואירועים חברתיים

לעומתם, הקבוצה הבנקאית HSBC לא ניסתה לפתות את העובדים שלה בגלידות או בארוחות חינם. "אנחנו מנסים לתקשר עם העובדים שלנו, ולהבטיח להם שהמשרדים שלנו בטוחים", הסביר המנכ"ל, "המשוכה הראשונה היא לגרום לאנשים לנסות לחזור למשרד". וגם השיטה הזאת עובדת - עוד ועוד עובדים של הקבוצה הזאת שבים לעבודה - 1,800 עובדים עשו כך השבוע, לעומת ממוצע של 1,000-1,500 בימים הקשים יותר.

המעסיקים לוקחים סיכון כאשר הם מעודדים עובדים לחזור לעבוד מהמשרד, כשנתוני התחלואה בבריטניה בעלייה, הרכבות אל העיר עמוסות וצפופות, וחוקי לבישת המסכה לא נאכפים. עם זאת, הם מקווים שהיתרונות של עבודה מהמשרד - עבודה לצד בכירים שעשויה להוביל לקידום וכן השינוי המרענן אחרי שנה וחצי של עבודה מהבית יעלו בחשיבותם על החשש מפני הידבקות בקרב העובדים הצעירים.

קבוצת הביטוח "Phoenix" ניסתה מצידה עוד גישה לעודד עובדים לחזור למשרד - לעזור להם להסתגל ולהתאקלם מחוץ לבית. שם יזמו שורה של מה שהוגדר כ-"אירועים חברתיים בטוחים". באירועים אלה מוגשים אוכל ומשקאות קלים בחינם, וכן מוצעים למשתתפים צמידים צבעוניים שעליהם כתוב משפט שמעיד על רמת הנוחות עם מפגש חברתי - "אני שומר מרחק", למשל, כתוב על אחד מהם, ועל אחר: "אני בסדר עם לחיצת יד" - כל אחד ומה שמתאים לו.

גם בארצות-הברית מתגלה תופעה דומה של עובדים שחוזרים למשרדים - אלא ששם זה מתפתח בזהירות גדולה יותר, כנראה בגלל החששות מזן הדלתא האחרון של הקורונה. ואכן, שם הציפיות נמוכות יותר - "Citigroup" למשל, מצפה מהעובדים שלה בניו יורק ובערים גדולות אחרות בארה"ב לחזור לעבודה רק ליומיים בשבוע, החל מ-13 בספטמבר, וגם זה רק אם הם חוסנו.