"הסבלנות שלנו נשחקת": ביידן מציג תוכנית למאבק במתנגדי חיסונים

"למה אתם עוד מחכים? מה אתם רוצים לראות?", שאל הנשיא ביידן את מי שלא התחסנו עדיין, והוציא לפועל תוכנית פעולה שתשפיע על 100 מיליון עובדים במטרה להעלות את אחוזי ההתחסנות במדינה, שסובלת כעת מ-1,500 מקרי מוות ביום

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

הנשיא ביידן הכריז על תוכנית להגברת אחוזי ההתחסנות נגד קורונה בארה"ב בזמן שוראינט הדלתא פוגע קשות במדינה, עם 151 אלף מקרים חדשים ביום, ו-1,500 מתים בכל יום. התוכנית מפעילה לחץ על חברות פרטיות לחסן את העובדים שלהם ומחייבת את החיסון עבור עובדים פדרליים, קבלנים ועובדים במערכת הבריאות. 

"למרות תוכנית חיסונים חסרת תקדים ומוצלחת, וכזאת שהייתה חופשית וחינמית לציבור למשך חמישה חודשים ב-80 אלף נקודות שונות ברחבי הארץ, יש לנו עדיין 80 מיליון אמריקאים שכשלו להתחסן", אמר ביידן בתסכול. 

בעוד שאחוזי החיסון עלו בשבועות האחרונים, הם עדיין רחוקים מהיעד שביידן קבע לעצמו. ארה"ב פספסה את סף ה-70% עד הרביעי ביולי שביידן קיווה להגיע אליו, וכיום יש כ-75% מהאמריקאים שקיבלו זריקה אחת, ורק 54% שקיבלו שני חיסונים. 

ביידן טען ש"נגמרת לו הסבלנות" לחכות לאמריקאים לא מחוסנים שיקבלו את מנת החיסון: "למה אתם עוד מחכים? מה אתם רוצים לראות? החיסונים חינמים, בטוחים ונוחים. יש להם את אישור ה-FDA, ויותר מ-200 מיליון אמריקאים כבר קיבלו מנה אחת. היינו סבלניים, אבל הסבלנות שלנו נשחקת, והסירוב להתחסן גובה מחיר מכולנו. אנא עשו את הדבר הנכון". 

כחלק מהתוכנית שהציג, כל העובדים הפדרלים חייבים להתחסן לקורונה, ללא אופציה לוותר על החיסון ולהציג בדיקה שלילית במקום. ביידן גם חתם על צו נשיאותי שמחייב את כל הקבלנים והעובדים שלהם שעובדים על ממשלת ארה"ב להתחסן גם כן (מדובר כ-2.1 מיליון עובדים).

ביידן גם דורש ממשרד העבודה לחוקק חוק שיחייב מעבידים עם יותר מ-100 עובדים לדרוש חיסונים מהעובדים שלו או לבצע בדיקות שבועיות. הדרישה הזאת תשפיע על מעל ל-80 מיליון עובדים במגזר הפרטי. במקביל, עובדים על חוק שיאפשר לשלם לעובדים על זמן התאוששות מתופעות הלוואי של החיסון. בסך הכל, הדרישות החדשות ישפיעו על 100 מילון עובדים, טוען ביידן. 

כחלק מהתוכנית, הממשל מתכנן גם להכפיל את הקנסות על מי שמסרב לשים מסיכה בעת טיסה במטוס, כאשר הקנסות יתחילו ב-500 דולר ויגיעו עד ל-3,000 דולר, עבור עבריינים שיפרו את הכלל מספר פעמים. 

בנוגע לבתי ספר, ביידן קרא לבתי הספר להקים תשתית של בדיקות קבועות כאשר הוירוס מתפשט בקהילות בהם לא כל התלמידים והצוות מחוסנים. בנוסף, הממשל יעזור לבתי ספר שנמנע מהם תקציב בשל ההיערכות שלהם נגד קורונה במדינות שלהם. 

בנוסף, יושקעו 2 מיליארד דולר בייצור 280 מיליון בדיקות מהירות וביתיות, כאשר המטרה היא ש-25 מיליון מהבדיקות יהיו בחינם לציבור, והאחרות יהיו בחנויות הגדולות "במחירי הנחה" מהמחירים שבהן הם נמכרות כעת. 

בנוגע לחיסון השלישי עליו הוכרז לפני כן, נאמר ש"ככל הנראה" ארה"ב תתחיל לחסן החל מה-20 בספטמבר.