תקציב המדינה וחוק ההסדרים: איזו ועדה תדון באיזו רפורמה?

הערב תתקיים הצבעה בוועדת הכספים, ולאחר מכן תתכנס מליאת הכנסת בחצות להודעה על הניתוב לוועדות השונות • בכפוף להצבעה הערב בוועדת הכנסת, מחר יתחילו הוועדות להכין את הרפורמות בחוק ההסדרים ואת חוקי התקציב לקריאה שנייה ושלישית

הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

בכפוף להצבעה הערב בוועדת הכנסת, מחר (ב') יתחילו הוועדות להכין את הרפורמות בחוק ההסדרים ואת חוקי התקציב לקריאה שנייה ושלישית.

הערב (א') בשעה 21:00 תתקיים הצבעה בוועדת הכספים, ולאחר מכן תתכנס מליאת הכנסת בחצות להודעה על הניתוב לוועדות. בשל לוח הזמנים הצפוף עד להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית בנובמבר, כבר מחר תתכנס ועדת הכספים לדיון ראשון בחוק הנוגע להבטחת היציבות ברפורמת הענק בתשואות קרנות הפנסיה, ביום שלישי יתקיים דיון שני בנושא, ולאחר מכן ייערך דיון בהלוואות לדיור.

לכנסת יש שלושה ימי דיונים לתוך תקופת החגים, והמרתון יחל רק עם החזרה מפגרת הקיץ ב-2 באוקטובר, אז יעמדו לטובת הכנסת 30 ימים בוועדות השונות כדי להכין את החוקים בכל הוועדות. במהלך הדיון בוועדת הכנסת היום הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ ניר אורבך, לאן יעבור כל חוק או רפורמה בהתאם להחלטת הקואליציה והייעוץ המשפטי, והתקיים דיון פוליטי בעיקרו לאורך היום.

בין היתר יעבור חוק פקודת מס הכנסה לוועדת הכספים, הרפורמה בכבאות תעבור לוועדת ביטחון הפנים, פקודת התחבורה הציבורית (לפחות 50% מההכנסות מקנסות בתחבורה ציבורית יועברו לרשות המקומית) תעבור לוועדת הכלכלה, וכך גם חוק המידע על לקוחות הבנקאות והרפורמה בחקלאות. ועדת התשתיות ושירותי הדת היהודיים של ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו תכין שתי רפורמות ענק - הן את המטרו והן את הרפורמה בשירותי הכשרות.

הוועדה השנייה של ישראל ביתנו, ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, תרכז מטבע הדברים את הדיונים בחוקי התקציב ובהצעות הכלכליות המרכזיות מתוך חוק ההסדרים שנמצאים במחלוקת. הסיבה היא הרוב הגדול יותר שיש לקואליציה בוועדת הכספים, כמו גם בוועדת החוקה, שיאפשר לקואליציה לשלוט בדיונים שנויים במחלוקת ולאפשר הצבעה בטוחה ואישור.

בניגוד לדרישת חברות הכנסת שניהלו את המאבק על הרפורמה בהעלאת גיל פרישה לנשים, הוחלט כי חוק העלאת גיל פרישה לנשים יועבר לדיון בוועדת הכספים ולא בוועדת העבודה והרווחה של ח"כ אפרת רייטן. במקום זאת תדון הוועדה בחוק הענק של השר אביגדור ליברמן להבטחת הכנסה לקשישים. הסיכום בנדון הושג במסגרת דיוני הפשרה בין חברות הכנסת לאוצר עוד לפני הקריאה הראשונה. בנוסף נקבע כי חוק רישוי עסקים יעבור לוועדת הפנים; וכי הרפורמה ברגולציה ,שנמצאת גם היא במחלוקת פנים-קואליציונית מהותית, תידון בוועדת חוקה.

ברקע לדיון המתמשך בוועדת הכספים - המשבר בין הקואליציה לאופוזיציה שמסרבת למנות חברים לוועדות השונות בשל החלטת הקואליציה לגבש רוב גדול מהיחסיות הקיימת בוועדת הכספים. בקואליציה הודיעו הבוקר כי יש לאופוזיציה זמן עד לסוף היום להגיש רשימת חברים לוועדות, כך שיוכלו להשתתף בסוף היום בהצבעה בוועדת הכנסת על פיצול החוקים לוועדות. על-פי תקנון הכנסת, מאחר שהאופוזיציה לא הגישה עד כה רשימת חברים - הם לא יוכלו להשתתף בהצבעות בוועדות עד שתאושר הרשימה שתוגש (כאשר תוגש) בהכרזה במליאה.