הצרות לא נגמרות: בעלי מניות במיטב דש הגישו בקשה ייצוגית בעקבות חיובה ברבע מיליארד שקל

לפני כשבועיים פסק ביהמ"ש הכלכלי בת"א כי בית ההשקעות מיטב דש העלה דמי ניהול לחוסכים בקופת הגמל "תגמולים" ולא עדכן אותם • כעת טוענים בחברת אוליר מסחר ותעשיות כי בית ההשקעות לא דיווח לציבור ולבעלי המניות על השפעת התביעה הצפויה, וכי לא הפריש מספיק רזרבות לכיסוי העונש, ולכן הם תובעים 65 מיליון שקל • מיטב דש: פעלנו כדין, נערער לעליון

אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: כדיה לוי
אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: כדיה לוי

שופטת בית המשפט הכלכלי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, זעזעה לפני שבועיים את עולם הפיננסים הישראלי כשקבעה כי על בית ההשקעות מיטב דש לשלם לפחות רבע מיליארד שקל לחוסכים בקופת הגמל "תגמולים" שבבעלותה. זאת, כחלק מפסק דין בתביעה ייצוגית שהגישו שני חוסכים בקופת הגמל נגד בית ההשקעות.

כעת מתברר כי חלק מבעלי המניות במיטב דש לא המתינו זמן רב והגישו ביום חמישי האחרון בקשה לתביעה ייצוגית נוספת, בעקבות פסק הדין של בית המשפט הכלכלי, הפעם על סך של 65 מיליון שקל. על-פי כתב התביעה בחדשה, הנזק הישיר שנגרם למגישי התביעה עומד על 755 שקל, וחברי הקבוצה אותה מעוניינת המבקשת לייצג הם מי שהחזיקו במניות מיטב דש בתקופה שבין ספטמבר 2015 ל-26 באוגוסט 2021, מועד מתן פסק הדין של השופטת אגמון-גונן.

בבקשה לתביעה ייצוגית, אותה הגישו חברת אוליר מסחר ותעשיות שבשליטת ד"ר יהודה שנהב, מרצה למינהל עסקים ופעיל בשוק ההון, נטען כי היא הוגשה בשל נזק שנגרם לבעלי המניות של מיטב דש, כיוון שזו הפרה לדבריהם את חובתה לדווח לציבור אודות אירועים והתפתחויות בעלי השלכות על שוויה של מיטב דש. זאת, לאחר שביומיים שלאחר פרסום פסק הדין ירדה מניית מיטב דש  בשיעור של יותר מ-15%.

עוד טוענים בחברת אוליר כי מיטב דש הפרה את חובתה להפריש את הסכומים המתאימים לכיסוי חבותה לסילוק התביעה. לדברי החברה, הסכום שנקבע בפסק הדין עומד על 289 מיליון שקל, אך בתוספת הפרשי הצמדה וריבית הסכום כבר מגיע לכמעט 314 מיליון שקל, ועל כך יש להוסיף את שכר עורכי הדין שיכול לעמוד על 10%, כלומר כ-30 מיליון שקל נוספים.

"עיון בדיווחי מיטב דש בדבר ההליך המתואר מלמדים כי הניסיון להציל מהם אמירה של ממש על הסכנה העצומה שהייתה גלומה בו (ההליך), פצצה כלכלית מתקתקת של ממש, דומה עד מאוד לניסיון לאתר במרתף פחמים, באמצע לילה אפל, חתול שחור שאינו נמצא שם", נכתב בבקשה להכיר בתביעה כייצוגית.

בדיווח של מיטב דש אודות הגשת הבקשה לתביעה ייצוגית מציין בין ההשקעות כי הוא לומד את פרטי התובענה, וכי לא ניתן בשלב זה להעריך את סיכוייה ואת הסיכויים לאישורה כתובענה ייצוגית. "יחד עם זאת, החברה סבורה כי פעלה בהתאם להוראות הדין", ציינו במיטב דש.

פסק הדין ניתן במסגרת תובענה ייצוגית שהגישו בשנת 2012 עמיתים בקופת הגמל המיוצגים על-ידי עורכי הדין אמיר איבצן וחגי נצר. רואה החשבון ישראל גרינברג, שהצטרף לקופה בשנת 1969 וכיום גמלאי, ומיכאל לוינרד, איש קבע בעברו שהצטרף לקופה בשנת 1984, טענו כי מיטב דש גבתה מהם דמי ניהול בניגוד למה שהוסכם עמם עת הצטרפו לקופה. מיטב דש רכשה בשנת 2007, בעקבות רפורמת בכר, את ניהול הקופה של התובעים בסכום של 31 מיליון שקל. חודשיים לאחר הרכישה, מיטב דש החלה לגבות דמי ניהול בניגוד להסכם, כך שבתוך שנה מיטב דש החזירה את עלות הרכישה והמשיכה לגבות מאות מיליונים דרך דמי הניהול. 

ממיטב דש נמסר בתגובה: "לצערנו מדובר בתופעה מוכרת של עורכי דין המנסים להגיש תביעה הקשורה להליך המתנהל. נדגיש כי החברה פעלה בכפוף להוראות הדין לכללי חשבונאות ובהתאם לחוות-דעת מעורכי הדין המייצגים בתיק. בכוונת החברה להגיש בקרוב ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון, ואנו מאמינים כי הוא יהפוך את החלטת בית המשפט המחוזי".