גיוס הון | בלעדי

לא רק טלוויזיה: קשת גייסה 65 מיליון דולר ממוסדיים לקרן הון סיכון בהובלתה

לאחר ששלושה סטארט-אפים שבהם השקיעה רשמו אקזיטים ב-2020, ממשיכה קבוצת התקשורת בהובלת אבי ניר להעמיק את מעורבותה בעולם ההייטק: "כמו שיש קרנות שמתמחות בסייבר או בפינטק, אנחנו מתמחים במדיה" • הקרן תשקיע בין 1-3 מיליון דולר בחברות בתחום המדיה

אבי ניר, מנכ"ל קשת / צילום: ג'ף קרביץ
אבי ניר, מנכ"ל קשת / צילום: ג'ף קרביץ

קבוצת התקשורת קשת גייסה 65 מיליון דולר מגופים מוסדיים ישראלים, ממבטח שמיר ומשורת חברות בתחום המדיה ומשקיעים פרטיים לקרן הון סיכון תחת השם סטארדום ונצ’רס - כך נודע לגלובס.

הקרן, שנסגרה סופית ב-30 ביוני, תשקיע בסטארט-אפים מעולמות המדיה כולל וידאו טק, אד טק, תוכן, פרסום ושיווק ומסחר מקוון. הקרן תשקיע בסטארט-אפים ישראלים בשלבים מוקדמים של חייהם (שלבי פרה סיד, סיד ו-A) ותחלק צ’קים של 1-3 מיליון דולר בממוצע בהשקעות ראשוניות.

כמו גופי שידור מסורתיים אחרים בעולם, גם קשת מתמודדת בעשור האחרון עם שחיקה בהכנסות המסורתיות שלה מפרסום בטלוויזיה, כתוצאה מנדידה של תקציבים לענקיות הטכנולוגיה כדוגמת גוגל ופייסבוק, מעבר צופים לשירותי סטרימינג כמו נטפליקס וחידושים טכנולוגים שמאפשרים צפייה נדחית. כתוצאה מכך מחפשת קשת בהובלת המנכ"ל אבי ניר מנועי צמיחה חדשים.

קרן ההון סיכון אינה הדרך היחידה שקבוצת קשת מתקרבת להייטק, כאשר הקבוצה יזמה והובילה ביולי את כנס ההייטק הראשון שלה. במקביל במאקו של קשת עובדים על הקמת אתר ייעודי שיפנה לקהילת ההייטק.

כניסה להשקעות ב־2016

קשת נכנסה להשקעות בסטארט-אפים בתחומי המדיה השונים ב-2016, כאשר הקימה את קרן KDC בשותפות עם חברת ההפקות האמריקאית דיק קלארק. ב-2019 הצטרפה לשותפות בקרן KDC גם חברת ההחזקות הבורסאית מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר. בסך-הכול גייסה קרן KDC מעל 10 מיליון דולר משלושת הגופים השותפים וביצעה כ-10 השקעות בשלבי סיד ופרה-סיד.

קרן סטארדום היא המשך של KDC אך פועלת במודל שונה: בעוד KDC הייתה במהותה קרן השקעות שבה קשת עצמה הייתה המשקיעה העיקרית וגם מי שניהלה את הכספים, סטארדום פועלת במתכונת של קרן הון סיכון, כאשר קשת מנהלת בעיקר כסף שהשקיעו גופים אחרים.

"כשהקמנו את KDC המודלים שלנו לחיקוי היו קרנות תאגידיות של גופי מדיה בעולם להשקעה בסטארט-אפים כמו ורייזון ונצ’רס, קומקסט ונצ’רס ו-ATT ונצ’רס. היום בסטארדום ונצ’רס אנחנו מסתכלים על הדרך שבה פועלות קרנות כמו אנדריסן הורוביץ, שהן גם קרנות הון סיכון וגם מוציא לאור עם פורטל תוכן", אמר לגלובס דני פלד, שהקים ומנהל את קרן הסטארט-אפים של קשת.

דני פלד, מייסד קרן הסטארט-אפים של קשת / צילום: רונן אקרמן
 דני פלד, מייסד קרן הסטארט-אפים של קשת / צילום: רונן אקרמן

לדברי פלד, "כמו שיש היום קרנות הון סיכון שמתמחות בסייבר, פינטק או ביוטק, אז אנחנו קרן שמתמחה במדיה. אנחנו מאמינים שההתמחות שלנו והקשרים שיצרנו יכולים לעזור לנבא את ההצלחה של סטארט-אפים בתחום המדיה בצורה טובה יותר מקרן השקעות כללית. בנוסף, כמעט כל הסטארט-אפים שהשקענו בהם משתמשים במשאבים של קשת, כמו התקנה של הכלים שהם פיתחו באתרים של קבוצת מאקו ו-N12 כדי לחדד את היכולות שלהם".

שלושה אקזיטים ב־2020

הצעד הנוכחי מבטא גם קפיצה מבחינת הסכומים שקשת מנהלת. לדברי פלד, התיאבון של קבוצת התקשורת להתרחב בתחום ההשקעות גדל כתוצאה משלושה אקזיטים שסטארט-אפים בפורטפוליו שלה ביצעו במהלך 2020. חברת הסייבר אודו סקיוריטי, שהציעה חיבור מאובטח מרחוק ושירתה בין השאר חברות מדיה שונות, נרכשה אשתקד על ידי צ’ק פוינט בכ-30 מיליון דולר. אודו גייסה עד לרכישה סכום של 5 מיליון דולר מהקרנות TLV פרטנרס, מאגמה ומ-KDC של קשת.

בעסקה אחרת נרכשה אימג’ן מדיה (IMGN Media), שהתמחתה בבניית מותגי תוכן לקהל צעיר והפצתם ברשתות החברתיות, לוורנר מיוזיק. סכום העסקה הוערך בכ-90 מיליון דולר במזומן, כאשר אימג’ן גייסה לפני הרכישה 6 מיליון דולר בלבד. וורנר מיוזיק שייכת דרך אגב לאיש העסקים לן בלווטניק, שהוא גם בעל השליטה בערוץ רשת 13, המתחרה בקשת.

האקזיט השלישי של קשת הגיע ממכירת הסטארט-אפ אפוניט, שפיתח כלי המאפשר לבעלי אתרים להתגונן נגד משתמשים המפעילים חוסמי פרסומות. החברה שהקימו יוצאי 8200 מצליחה להציג שוב פרסומות שנחסמו למשתמשים ובכך למנוע אובדן הכנסות לבעלי האתרים. אפוניט גייסה 2.3 מיליון דולר מהקרנות JVP ו-KDC של קשת, לפני שנרכשה על ידי Blockthrough הקנדית תמורת סכום לא ידוע.

"התשואה על הכסף בשלושת האקזיטים שרשמנו הייתה גבוהה, לכן החלטנו להכניס כסף חיצוני ולהגדיל את הקרן כדי לבצע השקעות חדשות ולהמשיך ולהשקיע השקעות המשך בחברות הפורטפוליו שלנו. הסטארט-אפים היום בשוק ההייטק בשלים מאוד והשווי של חברות עלה", אומר פלד.

סוכן־על כיועץ

לגלובס נודע עוד כי בוועדה המחליטה על השקעות של קרן סטארדום יושבים פלד, שמנהל את הקרן; גיא שמיר, סמנכ"ל פיתוח עסקי במבטח שמיר, שותפה של קשת בהובלת הקרן; ואורי רוזן, מנכ"ל מאקו. מי שמשמשים כמשקיעים יועצים לקרן הם סוכן-העל ההוליוודי ריק רוזן, שותפו של ארי עמנואל בסוכנות הטאלנטים WME ומי שמוכר את התוכניות של קשת בארה"ב, ואשתו אורלי אדלסון, לשעבר נשיאת חברת ההפקות דיק קלארק.

הקרן נסגרה סופית כאמור ביוני אך כבר התחילה לבצע השקעות ראשונות. בין השאר השקיעה בחברת Edge Gaming, המפתחת פלטפורמה המאפשרת לקבוצות גיימינג (Esports) להזמין מעריצים להתאמן ולהשתפר לפי תוכנית אימונים של השחקנים המקצוענים. סטארטום השתתפה בגיוס הפרה-סיד של Edge Gaming בגובה 2 מיליון דולר שהובל על ידי קרן AnD ונצ’רס הישראלית.

השקעה נוספת של הקרן שמובילה קשת הייתה בסטארט-אפ החדש של שאול אולמרט, מייסד פלייבאז. הסטארט-אפ Piggy של אולמרט ואילן ליבוביץ השיק לאחרונה אפליקציית מובייל לכתיבה ויצירת תוכן כמו מצגות, מסמכים ובלוגים המיועדת לדור ה-Z.
השקעות עבר נוספות של קשת כוללות את חברת DeepDub, שמפתחת טכנולוגיה שממירה את הקול של השחקן אוטומטית לדיבוב בשפות אחרות; חברת BrandTotal, שפיתחה פלטפורמת מודיעין שיווקי המספקת למותגים נתונים על פעילות השיווק הדיגיטלי של מתחרים; ו-Syte, שפיתחה טכנולוגיה לחיפוש ויזואלי עבור מותגי אופנה וגייסה עד היום כ-72 מיליון דולר. 

השקעות של קשת בסטארט־אפים
Syte (השקעה:2016)
חיפוש ויזואלי באתרי אופנה

אפוניט (השקעה: 2016)
הגנה מול חוסמי פרסומות (נמכרה לחברה קנדית בסכום לא ידוע)

BrandTotal (השקעה: 2017)
מודיעין שיווקי למותגים

אודו סקיוריטי (השקעה: 2018)
חיבור מאובטח מרחוק (נמכרה לצ’ק פוינט ב־30 מיליון דולר)

אימג’ן מדיה (השקעה: 2018)
בניית מותגי תוכן (נמכרה לוורנר מיוזיק ב־90 מיליון דולר)

Piggy (השקעה: 2020)
אפילקציית יצירת תוכן לדור ה־Z

DeepDub (השקעה: 2021)
יצירת דיבוב אוטומטי בשפות שונות

Edge Gaming (השקעה: 2021)
חיבור מעריצים למועדוני גיימינג