מירב אורן גייסה 80 מיליון דולר ורוצה להיות חד-קרן ישראלי ראשון בעולם הבניין

הסטארט-אפ ורסטיל, שמנטר את עבודת המנופים באתר הבנייה, השלים גיוס משמעותי מקרנות הענק אינסייט פרטנרס וטייגר גלובל • המייסדת-שותפה והמנכ"לית מירב אורן, שגדלה לאב קבלן, פוזלת היום לדבריה לתואר היוניקורן הישראלי הראשון בעולם של טכנולוגיית בנייה

 מייסדי Versatile, ברק כהן, מירב אורן, דני הרמן ורן אורן / צילום: Ray Habot
מייסדי Versatile, ברק כהן, מירב אורן, דני הרמן ורן אורן / צילום: Ray Habot

הסטארט-אפ ורסטיל (Versatile), שמנטר את פעולת אתרי בנייה דרך חומרה המותקנת על מנופים, הודיע היום (ג') על גיוס 80 מיליון דולר. מדובר בגיוס משמעותי במיוחד עבור חברה שפועלת בתחום טכנולוגיית הבנייה (קונסטרקשן טק), ומי שהובילו אותו הן שתי קרנות ענק - אינסייט פרטנרס, שכבר השקיעה בחברה בעבר, וטייגר גלובל, משקיעה חדשה.

לפני הגיוס הנוכחי קיבלה ורסטיל השקעות בגובה 28.5 מיליון דולר, מתוכם 20 מיליון גויסו בסוף 2020. מירב אורן, מייסדת-שותפה ומנכ"לית ורסטיל, סירבה למסור את שווי החברה לפיו בוצע הגיוס, אך לדבריה, "אנחנו פוזלים לכיוון היוניקורן".

עד היום אין עדיין סטארט-אפים ישראלים שהגיעו לשווי של מעל מיליארד דולר בעולם הקונסטרקשן טק. לפי נתוני מאגר העסקאות Pitchbook, השווי אחרי הכסף של ורסטיל בסיבוב הגיוס הקודם בדצמבר היה 72 מיליון דולר.

ורסטיל (לשעבר Versatile Natures), הוקמה ב-2016 על-ידי מירב אורן (מנכ"לית), רן אורן (מדען ראשי), דני הרמן (מנהל מוצר ראשי) וברק כהן (סמנכ"ל טכנולוגיות). מירן ורן אורן הם גם בני זוג בחיים הפרטיים. החברה מעסיקה כיום כ-80 עובדים, 55 מהם בישראל.

מירב אורן היא בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. היא עבדה כעשור בתפקידים פיננסיים באינטל, לפני שהגיעה לעסוק בעולם הבנייה, אותו הכירה מקרוב מאוד כילדה שליוותה את אביה הקבלן באתרי בנייה.

ניטור מעל מיליון הרמות מנוף

המוצר הראשון, והיחידי כרגע, של ורסטיל הוא CraneView  ורסטיל מציבה מכשור חכם הכולל מצלמות וחיישנים על האונקל (וו ההרמה) של המנוף באתר הבנייה. המכשור מנטר את המשקל והחומרים שהמנוף נושא ועוקב אחרי התנועה והפעילות שלו. המכשור מאפשר לקבל תמונות בזמן אמת מהמנוף כדי לעקוב אחרי הבטיחות באתר, אך התוצר העיקרי של ורסטיל הוא דוח המנתח את יום העבודה ומאפשר למנהלים לשפר את יעילות עבודת המנופים, הכלי היקר ביותר באתר הבנייה, ולייעל תהליכים באתר באופן כללי.

"היתרון שלנו הוא שאנחנו יודעים לפרק את התנועה של המנוף ולמדוד כל שלב בתהליך, כמו למשל השלב שבו המנוף נע ללא מטען. ב-99.9% מהמקרים המנופאי לא אשם בחוסר היעילות אלא יש איזושהי בעיה תהליכית שצריך לפתור", אומרת אורן. "המנוף הוא גם ספק מידע על כל מה שקורה באתר הבנייה, כמו איזה חומרי גלם נפרקו ממשאיות למשל, כי הוא מעורב ב-80% מהתהליכים באתר".

ורסטיל עובדת במודל Saas (תוכנה כשירות) , כך שלקוחותיה לא משלמים על החומרה אלא רק עבור מנוי חודשי עבור תובנות יומיות מהמכשור החכם. לדברי אורן, העלות השנתית הממוצעת עומדת על עשרות אלפי דולרים לשנה לאתר בנייה, סכום שמשתנה בהתאם למספר המנופים הפועלים בו. אורן אומרת כי המכשור של ורסטיל ניטר כבר מעל מיליון הרמות של מנוף כאשר החברה מייצרת הכנסות של מיליוני דולרים במונחי ARR (הכנסות חוזרות לשנה) מלקוחות ב-17 מדינות בארה"ב ומקנדה. בישראל ורסטיל משתפת פעולה עם חברת הבנייה תדהר, שפתחה בפניה את אתרי הבנייה בשלב הניסוי הראשוני.

הסטארט-אפ הכי גדול בתחום קרס

תחום הקונסטרקשן טק, טכנולוגיית הבנייה, מקבל השקעות הולכות וגדלות בשנים האחרונות, אך אלו לא תמיד מוצלחות. לפני מספר חודשים הגישה חברת Katerra האמריקאית בקשה להגנה מנושים לאחר שהגיעה לפשיטת רגל (צ'פטר 11). Katerra הייתה הסטארט-אפ שקיבל את המימון הגבוה ביותר בעולם הקונסטרקשן טק וגייסה כ-2 מיליארד דולר ממשקיעים ובראשם סופטבנק. Katerra התמקדה בייצור במפעל של חלקים מוכנים לבנייה, כמו קירות (כולל החלונות), שהובאו להרכבה בלבד באתר הבנייה (בנייה טרומית).

על אף הקריסה המתוקשרת של החברה מעמק הסיליקון, ההערכה היא שתחום טכנולוגיית הבנייה ימשיך למשוך השקעות, אף שאלו צפויות ללכת למיזמים צנועים יותר.

בין המתחרות של ורסטיל, אפשר למנות את Quartz מסן פרנסיסקו, שמציבה מצלמות על מנופים כדי לספק מידע על כל מה שקורה באתר בזמן אמת. Quartz גייסה אשתקד 7.7 מיליון דולר. מתחרה נוספת בתחום היא OpenSpace שגייסה 55 מיליון דולר אשתקד. במקום על מנוף, OpenSpace מציבה מצלמות על הקסדות של מנהלי העבודה. עיבוד התמונות מאפשר לבדוק את התקדמות הפרויקט מול התוכניות. טכנולוגיה דומה פיתח גם הסטארט-אפ הישראלי בילדוטס, שהודיע בחודש שעבר על גיוס 30 מיליון דולר.

"מבחינתי כל החברות בעולם של קונסטרקשן טק הן מתחרות, כי בסופו של דבר אנחנו מתמודדים על אותם תקציבים בתעשייה שלא תמיד יודעת לשלם ולתמחר טכנולוגיות", אומרת אורן. "הייחוד שלנו הוא בהבנה תהליכית. אנחנו לא מספקים מידע רק על מה קרה באתר אלא מבינים את כל התהליך ואיך לייעל אותו".

דווקא את הטכנולוגיה של מנופים אוטונומיים אורן לא רואה כתחרות, לפחות לא כרגע. "אני חושבת שזה משהו עתידי, כשהשלב הראשון יהיה להוריד את המנופאי לעבוד למטה ולא לוותר עליו לגמרי. בכל מקרה אנחנו יכולים להיות המוח והתוכנה מאחורי מנופים כאלה", היא אומרת.

בסבב הגיוס הנוכחי של ורסטיל השתתפו גם משקיעים קיימים של החברה כמו קרן רוברט בוש, אנטרי קפיטל, Root Ventures ו- Conductive Venture , כמו גם יזמים מובילים מעולמות הבנייה.