הסעיף המפתיע בתוכנית הדיור החדשה של הממשלה

האם ממשלת ישראל מתכוונת להפוך את אתר מפ"י (האגף למיפוי ישראל) למתחרה לאתרי madlan ו-yad2? כך ניתן להבין מפרסום מדיניות הממשלה, לפיו האגף ישכלל את פרסום המידע שלו בתחום שוק שכירות הדירות

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במלאת 100 ימים להקמתה, מפרסמת הממשלה התוכנית שהיא מעין מצע לפעילותה - ולכן לא מעט ממנה מנוסח באופן כללי. מדיניות הממשלה בתחום הדיור, אינה מפתיעה. משרד השיכון שם לו למטרה להגדיל את היקפי שיווקי הקרקעות, לגבש הסכמי גג להסיר חסמים, לסייע לרוכשי דירות ראשונות - בעיקר באמצעות סבסוד קרקעות והנחות, להגדיל סלי פתרונות לאוכלוסיות מוחלשות, לקדם ההתחדשות העירונית ועוד.

אקלים, הסברה והפלסטינים: הממשלה פרסמה את היעדים שלה 

הזרוע העיקרית שבאמצעותה יפעל המשרד היא רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שגם יעדיה אינם מפתיעים: הגדלת היצע הקרקעות לדיור ולתעסוקה, ייזום תכנון במקרקעי ישראל (עניין שבזמנו היה נתון למחלוקת כי היו תקופות שבממשלה סברו שיש לקחת מרמ"י את התכנון).

הסעיף המפתיע ביותר במדיניות הדיור, הוא הקמת אתר, שיפעל כפורטל השכירויות הלאומי. המטרה היא להפוך את אתר הנדל"ן של מפ"י (המרכז למיפוי ישראל) לגורם רשמי שיפעל בדומה לאתר מדלן, באמצעות שפע של מידע על עסקאות ומאפיינים של שכונות שיופיעו על מפות.

"בשיתוף החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', מתוכנן להנגיש לשוכרי ומשכירי דירות מידע רב אודות דירות להשכרה: מחירי עסקאות, נתונים על הסביבה כגון שירותי חינוך ובריאות, גינות ופארקים, מוסדות ציבור, תחבורה ונגישות, שירותים מסחר ובילוי, איכות הסביבה, ועוד ועוד. הנגשת מידע זו תאפשר שוק משוכלל ויעיל יותר, הפחתה של תלות במקורות מידע שחלקם בעלי עלות כספית, וקיצור של משך הזמן והמשאבים הנדרשים לביצוע עסקת שכירות", נכתב בסעיף זה.

מדובר בשכלול של האתר שכבר קיים כיום, אולם פעול בצניעות יחסית. המרכז למיפוי ישראל פועל לאיסוף נתונים בשוק הנדל"ן, במסגרת החלטת ממשלה דר/10 374 "לשיפור מסד הנתונים אודות שוק הנדל"ן", שהתקבלה כבר לפני 8 שנים. במסגרתה נפתח לציבור אתר הנדל"ן הממשלתי, שכתובתו https://www.nadlan.gov.il ובו ניתן לאתר עסקאות נדל"ן שבוצעו לפי כתובת או גוש וחלקה ושורה של איפיונים שכונתיים, כגון מספרי עסקאות יד ראשונה ושנייה שבוצעו בסביבה, מחירים חציוניים לנכסים, מחירי שכירות חציוניים, תשואות שכירות חציוניות, השתנות מחירים בשנים האחרונות ועוד.

"באופן ממוקד לגבי שוק השכירות, במסגרת הפעילות, מפ"י מפעיל מכרז לאיסוף נתוני שכירויות מלוחות אונליין, ומרכז נתונים אודות שוק השכירות משנת 2017. עוד בנוסף ישנם שיתופי פעולה פנים ממשלתיים בנושא עם חברות ממשלתיות ומשרדי ממשלה שונים אשר עוסקים במידע זה. המידע עובר טיוב, סינון, בקרת איכות והצלבות שונות כדי לבנות מאגר מידע אמין", נמסר ממפ"י בהמשך לפרסום המדיניות הממשלתית.