אליזבת' וורן וסנאטורים דמוקרטים נוספים מביעים חשש לגבי התמריצים למשקיעי חברות SPAC

מכתבים שנשלחו למקימי חברות הצ'ק הפתוח מגיעים בזמן שהן נתונות ליותר ויותר ביקורת רגולטורית

אליזבת' וורן / צילום: Shutterstock, David Garcia
אליזבת' וורן / צילום: Shutterstock, David Garcia

אליזבת' וורן ושלושה סנאטורים דמוקרטים אחרים שלחו מכתבים פתוחים לכמה ממקימי החברות למטרת רכישה מיוחדת (SPAC) ביום רביעי ושאלו אותם איך בנוי השכר של המנהלים בחברות, וכמו כן ביקשו מידע נוסף לגבי היתכנות של ניגודי עניינים של המנהלים.

המכתבים הם הסימן האחרון לכך שרגולטורים ומחוקקים מגדילים את הביקורת שלהם לגבי מה שנקרא חברות צ'ק פתוח, שעד 2020 לעתים רחוקות שימשו כמסלול לחברות סטארט-אפ לצאת להנפקה אבל מאז נעשו מאוד פופולריות. כמה מהספקנים טוענים שחברות הצ'ק הפתוח מעניקות רווח לא מידתי לאנשי סוד באמצעות תמריצים אטרקטיביים, אפילו כשהחברות המונפקות בעזרתן נאבקות ומותירות משקיעים פרטיים מופסדים.

וורן, שרוד בראון, טינה סמית' וכריס ואן הולן - כולם חברים גם בוועדת הבנקאות של הסנאט - שלחו את המכתבים לשישה יזמי SPAC ידועים ושאלו על מבנה השכר ועל ניגוד עניינים אפשרי בעסקאות שהם סוגרים, וציינו מאמרים מהוול סטריט ג'ורנל, כלי תקשורת אחרים ומחקרים אקדמיים. הם ביקשו תגובה עד 8 באוקטובר ואמרו שהם מקווים להגן טוב יותר על משקיעים ועל הגינות השוק.

רשות הבורסות וניירות הערך (SEC) הודיעה בחודשים האחרונים שהיא שוקלת צעדים חדשים להגנה על משקיעים ותעריך מחדש את דרישות הגילוי בנוגע לעסקאות מסוג זה. יו"ר ה־ SEC גארי גנסלר תהה אם משקיעים זוטרים מבינים את הסיכונים הכרוכים במסחר במניות של חברות SPAC.

מספר חברות כבר תחת חקירת ה-SEC

המכתבים מיום רביעי נשלחו למשקיע ההון סיכון צ'אמט פליהפיטייה; הבכיר בסיטיגרופ  לשעבר מייקל קליין; איש העסקים המיליארדר טילמן פרטיטה, ומנכ"ל Cantor Fitzgerald הווארד לוטניק, שכולם הקימו חברות SPAC רבות. צוותי החברות שהנפיקו את חברות הסטארט-אפ הנאבקות Lordstown Motors ו־Nikola קיבלו גם הם מכתבים.

צוותי ה־SPAC סירבו להגיב או לא הגיבו מיד לבקשות תגובה.

חברת Lordstown נמצאת תחת חקירה של משרד המשפטים וה־SEC לאחר שוועדה של חבר הנאמנים של הרשות גילתה מקרים של חוסר דיוק בגילויים שפרסמה החברה לגבי הזמנות של משאיות. כמה מנהלים בכירים, כולל המנכ"ל, התפטרו ממנה. החברה הודיעה שהיא עדיין נמצאת במסלול להתחיל ייצור מוגבל של משאיות מאוחר יותר החודש.

בקיץ, הוגש כתב אישום נגד מייסד Nikola טרבור מילטון בטענה ששיקר למשקיעים לכאורה לגבי המשאיות של החברה, כמעט שנה אחרי שעזב אותה. גם בחברה זו אומרים שעובדים לקראת ייצור משאיות.

בשנה האחרונה היו רגעים בהם מניות ניקולה, לורדסטאון וחברות סטארט-אפ אחרות שהתמזגו עם חברות SPAC נסקו ומשכו משקיעים פרטיים שביקשו רווחים מהירים, אבל הן ספגו הפסדים כשהמומנטום דעך. הרבה מחברות הסטארט-אפ נתקלו בבעיות או לא השיגו את התחזיות הכלכליות שפרסמו כשהונפקו, מה שהביא בחודשים האחרונים לצניחה במחיר מניותיהן. קרן הנסחרת בבורסה העוקבת אחרי חברות המונפקות דרך SPAC צנחה בכמעט 20% בחצי השנה האחרונה, וזה צינן חלק מההתלהבות לגבי התחום.

ואפשר גם להרוויח

אפילו כשמשקיעים רבים סובלים הפסדים, יוצרי SPAC יכולים להרוויח פי כמה מההשקעה הראשונית שלהם דרך מניות זולות מאוד והשקעות אחרות המגיעות להם בתור מקימי חברות הצ'ק הפתוח.

SPAC היא חברת מעטפת המגייסת כסף ממשקיעים ונרשמת בבורסה כשמטרתה היחידה היא להתמזג עם חברה פרטית וכך להביא להנפקתה. בשלב זה החברה הפרטית תופסת את מקום ה־SPAC בשוק המניות. מיזוגים כאלה הפכו לחלופה אלטרנטיבית להנפקות מסורתיות, בין היתר בגלל שחברות המונפקות דרך SPAC יכולות לעשות תחזיות עסקיות - משהו שאסור לעשות בהנפקה.

ההצלחה של חברות כמו חברת הימורי הספורט DraftKings  וחברת תיירות החלל וירג'ין גלקטיק  - שהתמזגו עם חברות צ'ק פתוח שהקים פליהפיטייה - הפכו את חברות ה־SPAC לדרך מקובלת להנפקה ולאפיק השקעה פופולרי.

יותר מ-200 מיזוגי SPAC הוכרזו השנה והחברות שהונפקו דרכן מוערכות בשווי של כ־530 מיליארד דולר, על פי נתונים מחברת Dealogic.