כוכב הראפ הספרדי והזמרת שדיוויד בואי סימן כהבטחה: חמישה אלבומים שכדאי לכם לשמוע

המוזיקה שתאפשר לכם להתרכז בעבודה, אלבום שלישי ללורד והופעת הג'אז משנות השבעים שתמיד כיף לחזור אליה • המלצות מוזיקה

המלצות האזנה
המלצות האזנה

סוד ההצלחה: לחזור לשורשים

El Madrileño, C. Tangana, 2021 

הראפר הספרדי סה טנגנה (C. Tangana) עשה סיבוב מרשים - מעוד זמר שמפרסם בקליפ שלו מותג חלב, הוא יוצר כיום מוזיקה מתוחכמת המשלבת פולקלור, סגנונות עכשוויים ומסורתיים, ובשנה האחרונה מיצב את עצמו ככוכב בינלאומי.

c. tangana - el madrileño / צילום: עטיפת האלבום

אלבום האולפן האחרון שלו, השלישי במספר, El Madrileño (המדרידאי), זכה להצלחה מסחררת והכרה בינלאומית. רגע לפני שעמד להוציא עוד אלבום ראפ קונבנציונלי, שיתוף פעולה עם הזמר הקובני המפורסם Eliades Ochoa מ-buena vista social club הניע אותו לחזור לאולפן ההקלטות ולשרטט אלבום שיונק משורשי המוזיקה הספרדית עם הופעות אורח של אגדות פלמנקו כ-​​Niño de Elche, la húngara, הזמר הברזילאי Toquinho ועוד.

לאלבום מתלווה יצירה ויזואלית, בשיתוף פעולה עם קבוצת האמנים הספרדים little spain la מלוס אנג׳לס. יחד הם מנסים להמציא ולהחזיר לקדמת הבמה את התרבות הספרדית. הקליפים שואבים השראה מספרד של שנות השבעים ומלאי אזכורים תרבותיים, אסתטיקה וארט משגע.

אפרת לוי

כשמתחשקת לכם מסיבה ספונטנית

"מה שאפשר עם מה שנשאר", מיכאל כהן,2021

מיכאל כהן, הידוע יותר כפשוט כהן, הוציא לפני קצת יותר מחודש את אחד האלבומים הטובים של השנה, שלא לומר אלבום הראפ הטוב ביותר בשפה העברית בכל הזמנים. כהן מתגלה באלבום השני שלו כאיום משולש - הוא מפיק, מכין את הביטים וגם עושה את הראפ עליהם, והכל באפס מאמץ ועם קיתונות של פאסון וסטייל. לחצו על הפליי ותראו איך המסיבה כבר תיווצר מסביבכם.

אלכס נימלמן

כהן  - מה שאפשר עם מה שנשאר / צילום: באדיבות כהן ועדי שמילוביץ
 כהן - מה שאפשר עם מה שנשאר / צילום: באדיבות כהן ועדי שמילוביץ

סוף שבוע רגוע עם (הזמרת של) הילדים

Solar Power, Lorde, 2021

לורד הניו־זילנדית הצעירה זכתה זה מכבר במעמד של אחת היוצרות המבריקות של דור ה־Y בואך Z. אחרי שני אלבומים מצליחים שנעו ממינימליזם חובט למלודרמה סוחפת, יצא השנה אלבומה השלישי - Solar Power - ששם בצד את הרייבים הבלתי נגמרים, הביקורת על תרבות הצריכה והרגשות שמתפוצצים ישירות מבית החזה, ולוקח גישה שלווה יותר לחיים. כשאמנית שלפני שנים ספורות סומנה על ידי דיוויד בואי המנוח כהבטחה הכי גדולה לעתיד המוזיקה אומרת שהגיע הזמן להירגע, כדאי שתבדקו איפה לפרוס את מזרן היוגה.

אלכס נימלמן

Lorde - Solar Power / צילום: צילום יחצ
 Lorde - Solar Power / צילום: צילום יחצ

חוזרים למקורות עם הסווינג והבוגי

The Trio, 1973

"השלישייה" הוא אלבום ג'אז חי שהוקלט בהופעה בלונדון האוס בשיקגו ב-1973, בו מנגן הפסנתרן האגדי אוסקר פיטרסון לצד נילס אורסטד פדרסן על הבס וג'ו פס על הגיטרה. בלי תופים, שלושת הנגנים הווירטואוזים האלה פורסים מגוון יפה של ג'אז ממקורותיו המסורתיים בסווינג ובבלוז ועד נגינת סטרייד-פיאנו ובוגי ווגי משעשעת שמזכירה את מועדוני הארלם של שנות השלושים. ההופעה הזו אמנם הוקלטה בשנים שבהם הרוק כבר שלט בכיפה ואמני ג'אז ותיקים כמו פיטרסון כמעט נשכחו, אבל זה לא מנע ממנה לזכות בפרס הגראמי היוקרתי עם יציאתה כאלבום.

גיל ג'יבלי

שלישיית אוסקר פיטרסון בהופעה בלונדון האוב בשיקגו / צילום: עטיפת האלבום
 שלישיית אוסקר פיטרסון בהופעה בלונדון האוב בשיקגו / צילום: עטיפת האלבום

מוזיקה שנעים לעבוד איתה ברקע

חייה הכפולים של ורוניק, 1991

האלבום הנוגה של המלחין זביגנייב פרייזנר ליווה כפסקול את הקלאסיקה הקולנועית מ-1991 של קריסטוף קישלובסקי, אך הוא יצירת מופת בפני עצמו ומענג להאזנה גם מבלי להכיר את הסרט או את עלילתו. האלבום מהווה בן לוויה דרמטי לעבודה הדורשת ריכוז עמוק, עם כלי נשיפה ופסנתר שמרטיטים את הלב ומומלצים במיוחד להשלמת משימות בשעות הקטנות של הלילה.

חייה הכפולים של ורוניק / צילום: באדיבות YES
 חייה הכפולים של ורוניק / צילום: באדיבות YES