קחו רגע והתבוננו ביומן הפגישות שלכם. כמה מהן רוקנו אתכם מאנרגיה?

אילו משימות טענו אתכם ואילו רוקנו אתכם? מנהלים טובים ידעו להצביע על כך, לתעל את האנרגיות הגבוהות ולהימנע משחיקה • אז איך בדיוק עושים את זה? • חצי שעה של השראה 

חצי שעה של השראה. אפליקצית יומן ומשימות
חצי שעה של השראה. אפליקצית יומן ומשימות

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team

"אתגר משמעותי של מנהלים שלא מדברים עליו מספיק, הוא איך שומרים על האנרגיה", אמר לי אופיר גוטמן, מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל ישראל. בשנים הראשונות של הקריירה שלו, מספר גוטמן, ראה רק שנה־שנתיים קדימה ולכן גייס אנרגיות מתפרצות, שדומות לריצת ספרינט. עם הזמן, כשנכנס לשנה ה-18 בקריירה שלו, הבין שזה יותר דומה לריצת מרתון. ולכן, האתגר העיקרי שלו כמנכ"ל הוא זה המנטלי, הנדרש לגייס מחדש עוצמות וכוח אנרגטי משמעותיים, ולאורך זמן.

אך האתגר לא מסתיים בכך. למנהלים בכירים יש אתגר נוסף, משהו שמעטים שמים אליו לב: ככל שעולים בדרגות הניהול, מנהלים נאלצים לעשות יותר דברים שמוציאים מהם אנרגיות ופחות דברים "שהם "באים לעבודה בשבילם". מנהל בכיר צריך לעסוק - לצד העשייה המקצועית שבנתה אותו - גם בדברים אחרים. ככל שאתה יותר למעלה, עפות לכיוונך הבעיות הגדולות ביותר, בתפקידך כמנכ"ל/ית את/ה בעצם מתעסק/ת בכל הנושאים, מכוח אדם, דרך כספים וחשבונאות, מועצת המנהלים ועד בעיות משפטיות - סביר להניח שחלק משמעותי מהם ישאבו ממך אנרגיה.

מה שברור הוא שכדי להתמיד במרתון לאורך זמן, אנחנו צריכים להיות במאזן אנרגיה חיובי. האתגר הראשוני הוא קודם כל לשים לב לרמות האנרגיה שלנו: רוב הזמן אנחנו ערניים לצדדים המקצועיים, ליכולות השכליות, למסכי המחשב, לדוח האקסל, אבל לא שמים לב איפה האנרגיה שלנו, ומה הרמה שלה. מחקר מרתק של הרווארד בקרב מנכ"לים מצא שהאתגר מס' 1 - הוא לא לדעת לנהל את הזמן, אלא לנהל את האנרגיות.

הנה תרגיל שאני ממליץ לכל מנכ"ל ומנכ"לית לעשות: לעבור על יומן הפגישות שלך מהשבועיים האחרונים (אפשר ללכת קצת אחורה, אם השבועות האחרונים היו משובשים בשל החגים), לקחת דף נייר ולחלקו לשני טורים: טור אחד לסמן "פלוס", אלו הדברים שנתנו לך אנרגיות. בטור השני לסמן "מינוס" - אלו הדברים שצרכו ממך אנרגיות. ועכשיו את כל הפגישות מהיומן להעביר לאחד משני הטורים האלו. מהר מאוד תצטייר תמונה מדויקת של מצבך האנרגטי. האם העיקר הוא בפלוס, או דווקא יש משיכת יתר?

אנרגיה זה משתנה שלכאורה אינו קיים, הוא ערטילאי, העיסוק בנושא יכול להישמע כמו בולשיט של ניו אייג'. אבל אם חושבים על זה רגע לעומק, ברור לגמרי שאנרגיה היא מנוע ההצלחה העיקרי, הרבה יותר מכל יכולת אחרת שיש לנו. מספיק להסתכל על האנשים שעשו אימפקט משמעותי על העולם, המצליחים ביותר - מפוליטיקה, דרך אמנות ועד ספורט - ולשאול את עצמכם: מה ציון האנרגיה שלהם בין 1-10?

אז איך שומרים על אנרגיה חזקה לאורך זמן? הנה כמה דרכים ושיטות שיטענו אותך באנרגיה.

1. לעקוב אחרי היחס בין עשייה טוענת לכזו מרוקנת. לשמור במודע על מאזן חיובי של דברים שנותנים לך אנרגיה, לנעול ביומן לאורך השבוע זמן לעשייה מקצועית שמייצרת ערך וטוענת אותך חדוות עשייה.

2. למצוא עשייה חדשה, שבה אין לך ניסיון וגם לא ידע ובא לך ללמוד אותה. אופיר גוטמן, לדוגמה, כתב לאחרונה ספר ילדים והוציא אותו לאור. החוויה החדשה נתנה לו אנרגיות גם בתחומים אחרים.

3. המצב הפיזי שלך משפיע ישירות על מידת האנרגיות שלך. ספורט קבוע, תזונה, הקפדה על 7 שעות שינה ואפילו יציבה נכונה יתבטאו באופן ישיר בעשייה המקצועית. אני זוכר שרמי שלמור אמר לי פעם שהחדר שלו ממוקם בכוונה מול המדרגות במשרד, מהדרך בה אנשים עולים ויורדים בהם הוא כבר יודע הכל. האם הם גוררים רגליים? האם הם מדלגים שתיים-שתיים? פעם הוא הסתכל על מישהי עולה ומהדרך שבה התנהלה אמר לי (וצדק) שהיא עומדת לעזוב.

4. מטרה עם משמעות. כשיש לך יעד משמעותי בעיניך, משהו גדול שאתה ממש יכול להרגיש אותו, כזה שמלהיב אותך ומחכה לך בקצה המרתון, אתה יכול לגייס את האנרגיות כל יום מחדש.

להאציל למנהלים חזקים דברים ששואבים ממך אנרגיה ולא מחייבים את טיפולך, ואם אותם דברים בדיוק דווקא ימלאו אותם באנרגיה - בכלל מצוין.

5. יצירתיות. כל עשייה שיש בה יצירה חדשה, "יש מאין", טוענת באנרגיה. היכולת לדמיין משהו ואז לגרום לו לקרות הוא תהליך שמייצר אנרגיה.

6. מיינדסט. לוודא שהדברים בהם אנחנו מתמקדים הם אלו בעלי המשמעות, הערך והאימפקט הגדולים ביותר. לשים לב לאן נודדות המחשבות שלנו ובמה אנחנו מרוכזים. להקפיד ש"הדיבור הפנימי" שלנו יעסוק בדברים הנכונים שטוענים אותנו ולא מבזבזים לנו אנרגיה.

7. לייצר ערך לאחרים. כאשר אנחנו משמעותיים ועושים טוב לאחרים, אנחנו נטענים באנרגיה. כאן חוק שימור האנרגיה עובד הפוך, ככל שניתן יותר ככה ניטען יותר.
זה לא רק חשוב ברמה האישית: רמת האנרגיה שלך היא גם החובה שלך כמנהיג, כי בסופו של יום, אחד התפקידים הכי משמעותיים של מנהלים ומנהלות בכירים הוא להכניס אנרגיה לכל הארגון. כדי שזה יקרה אנחנו חייבים להסתכל קודם כל פנימה.

וכמובן כמובן, רלוונטי מתמיד בחגים האלו, כדי שנהיה באנרגיה גבוהה: לדעת לעצור ונוח, לקחת זמן לעצמך, ולהיות עם המשפחה והאנשים החשובים לך.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

gefen@gteam.org