דם טבורי | בלעדי

טבורית "מתפטרת" מהחוזה עם שיבא: "כישלון בפיקוח על השחקנים בענף הוביל לסביבה רגולטורית ועסקית שאינה בת-קיימא"

טבורית תחדל מעיסוק בתחום בנקאות הדם הטבורי • שיבא צפויה לקחת אחריות על המנות השמורות בבנק הדם הטבורי הקיים

בנק הדם הטבורי בבית החולים שיבא תל השומר / צילום: אדוארד שטרן
בנק הדם הטבורי בבית החולים שיבא תל השומר / צילום: אדוארד שטרן

חברת טבורית, שזכתה לפני כשנה בחוזה לעשור לאיסוף דם טבורי בבית החולים שיבא, הודיעה על סיום החוזה מצידה - כך נודע לגלובס. מדובר בחוזה היוקרתי והמשמעותי ביותר של החברה וכנראה של התחום כולו. טבורית, בהסכם עם בית החולים שיבא, הייתה חלוצת תחום הדם הטבורי. היא מנוהלת על-ידי היו"ר אמנון פלץ והמנכ"לית טלי פלץ.

על-פי מכתב ששלחה טבורית לעובדיה, כעת האחריות על הדם הטבורי תעבור לבית החולים שיבא. כעת נותרה בשוק רק מתחרה עיקרית אחת, תא לחיים (מדיפריז), אשר לפני שנה הפסידה לטבורית במכרז על ההסכם עם שיבא.

ביטוח דם טבורי משמעותו נטילת הדם הטבורי של תינוק שנולד ואגירתו לשם שימוש עתידי בתאי הגזע הצבורים בדם הטבורי. היום השימוש העיקרי בדם טבורי הוא לטיפול בסרטן הדם ובמספר מחלות דם נדירות.

ישנה חשיבות להתאמה החיסונית בין מנת הדם הטבורי לבין המטופל, אך קל יותר למצוא מנה מתאימה של דם טבורי, מאשר, למשל, התאמה של מח עצם. ניתן לטפל במנה אחת של דם טבורי בילדים עד משקל 45 קילו, כאשר לרוב ממשקל גבוה יותר נהוג להשתמש בשתי מנות. בשנים האחרונות ישנו שימוש בדם טבורי באופן ניסיוני גם למחלות נוספות.

קיימים בנקי דם טבורי ציבוריים, בהם נאגרות מנות דם טבורי לשימוש של כלל האוכלוסייה בעת הצורך, וההורים יכולים לבחור לתרום את הדם הטבורי לבנק כזה. כדי לאגור את המנות בבנק פרטי, ההורים משלמים סכום של כמה אלפי שקלים לילד, והדם נשמר ספציפית עבור הילד הזה ומשפחתו.

רבים ממבוטחי בנקי הדם הטבורי הפרטיים חושבים לא רק על המקרה של תחלואה בסרטן הדם, אלא גם על אפשרויות של אינדיקציות עתידיות, כולל אינדיקציות אנטי-אייג'ינג, ובעיקר על החרטה שעלולה להיגרם להם אם יימצא טיפול עתידי המבוסס על דם טבורי אישי, אך שלהם כבר לא יהיה ברשותם.

במכתב לעובדים נכתב על-ידי טבורית כי "אם לתמצת את הסיבות להחלטה, נסביר כי מדובר בכישלון בפיקוח על השחקנים בענף, שהוביל לסביבה רגולטורית ועסקית שאינה בת-קיימא". מנקודת המבט של החברה, התנאים בתחום הפכו לבלתי הוגנים, ולכן לא כדאיים.

יש לציין כי לאורך שנים, לאחר שלא נרשמה צמיחה משמעותית במגוון האינדיקציות בהן מטפלים באמצעות דם טבורי, העניין של הציבור בתחום פחת, אם כי עדיין נאספות מספר אלפי מנות בשנה. גם מספר המתחרים בתחום ירד כאמור, וכעת נותרה אחת.

טבורית כתבה כי להחלטה קדמו "מגעים רבים וארוכים שניהלנו מזה תקופה ארוכה מול הנהלת שיבא". טבורית התחייבה לשמור את התאים עבור לקוחותיה למשך 20 שנה, וכעת ההתחייבות עוברת כאמור אל בית החולים.

ממשרד הבריאות נמסר כי: "כל הבנקים לשימור פרטי של דם טבורי הפועלים כיום בשוק הם וותיקים, ולא נכנסו מתחרים חדשים לשוק. הפיקוח על בנקי הדם הטבוריים הוא ע"פ סטנדרטים בינלאומיים אותם נדרשים כל הבנקים לדם טבורי ליישם".