מתמחים | דעה

איך לקבל זימון לראיון התמחות? 5 צעדים שחייבים לעשות כבר היום

שנת הלימודים בפתח, ומאות סטודנטים למשפטים כבר מתחילים להשחיז מקלדות ולהכין את קורות החיים שלהם להפצה בין המשרדים והמקומות המבוקשים בארץ • הפעם התחרות גדולה יותר לאור הקיטון בתקנים, בין היתר בשל הארכת תקופת ההתמחות • אז איך בכל זאת תוכלו להבטיח שתקבלו זימון לראיון?

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun

שנת הלימודים בפתח, ומאות סטודנטים למשפטים כבר מתחילים להשחיז מקלדות ולהכין את קורות החיים שלהם להפצה בין משרדי עורכי הדין המובילים בארץ וביחידות השונות במגזר הציבורי, במטרה להתקבל למשרת התמחות במקום הטוב ביותר עבורם.

כל סטודנט יודע שבשלב זה עליו להכין "תיק מועמדות" מרשים ככל הניתן, המורכב מקורות חיים, גיליון ציונים, דוגמת כתיבה והמלצות. לשלוח - ולהחזיק אצבעות.

מאחורי הקלעים, מהצד שלנו, הממיינים, ישנו מספר ראיונות מוגבל, המושפע בין היתר מהארכת תקופת ההתמחות ומהקטנת מכסות המתקבלים בענף כולו. לכן הסינון הוא קפדני ביותר, והתחרות על כל "סלוט" לראיון הולכת וגדלה.

אז איך בכל זאת מפצחים את השיטה ומצליחים לסכם את כל מי שאתם על גבי הנייר? משימה לא פשוטה כלל. נכון, לא ניתן להימנע מסינון ראשוני גס מבוסס ציונים, אך לאחריו מגיע שלב סינון העומק, וגם עליו יש לכם יכולת השפעה משמעותית, כבר עכשיו. אז בואו נתחיל.

1. ספרו את הסיפור שלכם: דאגו שתיק המועמדות מעניין ומשקף את הערך המוסף שאתם מביאים אתכם למקום העבודה מבחינה מקצועית ואישיותית.

הבליטו בקורות החיים משרות ותוכניות שלקחתם בהן חלק והסבירו במספר מילים מה היה תפקידכם בכוח, או אילו חוזקות נדרשו מכם במסגרת התפקיד. זיכרו שהמטרה היא לשכנע שכל שעשיתם במהלך חייכם מוביל למסקנה שתהיו מתמחים מעולים.

דוגמת הכתיבה היא הזדמנות מצוינת לבחור נושא ייחודי ומעניין שכתבתם עליו במהלך התואר, וכך לתת במה לא רק לכישורי הכתיבה שלכם, אלא לתת ביטוי גם לעולמות תוכן הקרובים לליבכם.

2. הזדמנות אחרונה לשדרוג עצמי: מרגישים שאין לכם מספיק מה לספר? זה בדיוק הזמן לאתר תוכניות מגוונות שמציעות הפקולטות, המשרדים הפרטיים והעמותות השונות. השתתפות בכתב עת, התנדבות מעניינת, משרת טרום התמחות, השתתפות בתוכנית מנטורינג - כל אלה יבלטו בקורות החיים שלכם. ויש גם בונוס - כל אחד מאלה אולי אף יסייע לכם להבין טוב יותר מה מעניין אתכם לעשות בהתמחות עצמה.

3. ניסוח קורות החיים: רגע לפני שלוחצים על SEND, כדאי להקדיש מחשבה רבה לא רק לתוכן אלא גם למבנה ולניסוח. בכל זאת, זהו כרטיס הביקור שלכם כרגע. ציינו רק דברים שאתם מתגאים בהם ושתשמחו להרחיב בעניינם במסגרת ראיון אישי. דאגו שהמבנה יהיה מסודר והניסוח רהוט (זה גורם לנו לחשוב שתהיו מתמחים מסודרים ורהוטים בעתיד וגם משדר רצינות), וכמובן ערכו הגהה והימנעו משגיאות הקלדה.

4. בואו נדבר על המלצות: מה עדיף - תיק כבד מרוב המלצות קצרות או המלצה ארוכה אחת? הרבה המלצות ארוכות... וברצינות, האיכות היא שמשחקת פה תפקיד, ולא הכמות. המלצה שמציינת באופן לקוני השתתפות בתוכנית מסוימת או קבלת ציון מסוים בתואר, איננה מרשימה. לעומת זאת, המלצה איכותית שמפרטת מדוע בלטתם לטובה באותה מסגרת, שווה המון. השקיעו את המאמצים בלהשיג המלצות מהסוג האחרון.

5. זה לא נגמר בתיק המועמדות. אקטיביות היא שם המשחק: נותרו מספר חודשים עד קבלת הזימונים לראיונות. נצלו את הזמן באופן אקטיבי, צרו קשר עם מקומות ההתמחות שמעניינים אתכם, בירידי ההשמה, או בקשו להגיע לסיור במקום. הגיעו מוכנים מראש עם שאלות שמעניינות אתכם על-מנת להכיר טוב יותר את המקום. הפעילו את רשת הקשרים שלכם ודברו עם סטודנטים במשרת טרום התמחות, מתמחים או מתמחי עבר באותם מקומות, נסו להבין מה הם מחפשים לראות במועמד ומה הם מצפים ממתמחה. כך תגיעו מוכנים, ולא פחות חשוב - כך גם תדעו טוב יותר מהו המקום הנכון עבורכם.

קחו נשימה עמוקה, התהליך עוד רגע מתחיל, והוא ארוך ולעתים מייגע, אך בסופו של דבר, זיכרו כי המטרה אינה השגת כמות מרבית של ראיונות - אלא קבלת הזדמנויות במקומות הרלוונטיים עבורכם באופן אישי. סננו החוצה את המקומות שאינכם מסוגלים לדמיין את עצמכם מגיעים אליהם יום-יום, והשקיעו את המאמצים מול המקומות בהם אתם רואים את עצמכם צומחים ומתפתחים.

הכותבת היא עורכת דין ומנהלת גיוס המתמחים במשרד עורכי הדין אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'