הקרב על הקואליציה: האם השמאל והימין הכלכלי בגרמניה יצליחו להגיע להסכם?

החלו השיחות להקמת קואליציה חדשה בגרמניה של הסוציאל-דמוקרטים עם הירוקים והליברלים, אך חילוקי דעות מהותיים עשויים להקשות על השלמת המשימה • חלק ממפלגת השלטון לשעבר מודים בהפסד, בעוד שהמועמד השמרני ארמין לאשט מבטיח "להמשיך להילחם"

אולף שולץ חוגג את ניצחונו בבחירות / צילום: Reuters, Wolfgang Rattay
אולף שולץ חוגג את ניצחונו בבחירות / צילום: Reuters, Wolfgang Rattay

אחרי המדגמים הצמודים ופרסום התוצאות המלאות, תמונת המצב הפוליטית בגרמניה מתחילה להתבהר. מפלגת השלטון הנוצרית-דמוקרטית (CDU), שספגה מפלה היסטורית (24.1% מהקולות), אך בתחילה הכריזה כי תנסה להקים קואליציה, השמיעה ביממה האחרונה הסתייגויות קלות מעמדה זו. הדבר סולל את הדרך לניסיונות להקים "קואליציית רמזור" - הסוציאל-דמוקרטים (SPD) שניצחו את הבחירות (עם 25.7% מהקולות) יחד עם ירוקים (14.8% מהקולות) והליברלים (11.5%).

"לאולף שולץ (המועמד הסוציאל-דמוקרטי) יש את הסיכויים הטובים ביותר להיות הקנצלר", הודה באופן פומבי מרקוס זדר, ראש מפלגת האחות הבווארית של ה-CDU, בדברים שנשא אתמול. הוא בירך את שולץ על הניצחון. גם בכירים אחרים במפלגה, ששלטה בגרמניה במשך רוב שנות קיומה, קראו "להבין את גודל המפלה", לפני הניסיונות להקים ממשלה במקביל לניסיון הסוציאל-דמוקרטי לעשות זאת. ארמין לאשט, עם זאת, המועמד השמרני שהפסיד את הבחירות אמר לפי דיווחים כי הוא "אינו מתכוון להפסיק ולנסות להקים קואליציה".

בכל מקרה, הכדור כעת עובר לשתי המפלגות הדרושות כדי להקים קואליציה כלשהי - ירוקים והדמוקרטים החופשיים (FDP, ליברלים), שייחלו היום ב"שיחות גישוש". על פניו, לשתי המפלגות יש דרישות סותרות. הראשונה דורשת העלאת מסים, מס על עשירים, גירעון למען הפיכת הכלכלה והתעשייה לאקולוגיות, הגדלת תשלומי הרווחה ועוד; השנייה הגדירה את "הקווים האדומים" שלה כ"לא להעלאת מסים" כלשהי ו"לא להעמקת הגרעון". גם בנושאי רווחה, המפלגה, הנמצאת בימין הכלכלי, וחלוקה באופן מהותי עם ירוקים.

למרות זאת, שתי המפלגות "להוטות" להיכנס לקואליציה ולשנות את המציאות בגרמניה, אחרי שנים ארוכות באופוזיציה. השאלה אם ניתן יהיה להקים קואליציה שכלי התקשורת מכנים "אקו-ליברלית" היא במרכז הדיונים ביניהן, שמתנהלים אפילו לפני "שיחות הגישוש" עם הסוציאל-דמוקרטים, שצפויות להתחיל ביום שישי.

בתוך מפלגת ירוקים התעוררה ביקורת אחרי שדווח כי אם תצטרף המפלגה לקואליציה, רוברט האבק הוא זה שישמש כסגן קנצלר, ולא המועמדת המובילה אנלנה ברבוק. האבק התייחס לדברים ואמר כי "לא רלוונטי" לדון בהם כרגע. האבק ייאבק על תפקיד שר האוצר מול מנהיג ה-FDP, כריסטיאן לינדנר בקואליציה אפשרית שכזו.

אנלנה ברבוק / צילום: Associated Press, Michael Kappeler
 אנלנה ברבוק / צילום: Associated Press, Michael Kappeler

בדיון הטלוויזיוני אחרי פרסום המדגמים ציינה ברבוק את נכונותה להתפשר כדי להיכנס לממשלה. "ברור שנצטרך להתפשר. אם היינו מקבלים יותר מ-50% מהקולות היינו יכולים ליישם את המדיניות שלנו אחת-לאחת, אבל זה לא המצב", אמרה. היא חזרה והצהירה שירוקים יצטרפו ל"קואליציית אקלים".

שולץ חזר והביע את ביטחונו כי ניתן להקים קואליציה בראשות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ואמר כי לשלוש המפלגות, שכולן זכו לתמיכה גדולה בהשוואה לבחירות הקודמות, יש את המנדט להקים ממשלה. "אני אופטימי: בעזרת פרגמטיות ונכונות לשתף פעולה, ניתן להקים קואליציה", צייץ בטוויטר. ארגון העובדים התעשייתי הגדול IG Metall, קרא גם הוא להקמת "קואליציית רמזור".

בתום ספירת הקולות, מסתמן כי הבונדסטאג הקרוב בגרמניה ימנה 735 מקומות, הגדול ביותר אי פעם (בגלל שיטת הבחירות בגרמניה), לעומת 709 בזה היוצא. גם מספר הנשים המחוקקות יהיה הגבוה ביותר, ושיעורן יעמוד על 35% מחברי הפרלמנט, לעומת 31% בפרלמנט היוצא. מפלגת ירוקים מחזיקה בשיא שיעור הנשים - 58%. מפלגת די לינקה, שלא עברה את אחוז החסימה אך נכנסה לפרלמנט בשל בחירה ישירה בשלושה מחוזות, ניצבת אחריה עם 54%.

קריאות להדחת לאשט

בתוך המפלגה השמרנית גוברים הקולות להדיח את לאשט, ומבקרים אותו על ההפסד בבחירות. בפגישה פנימית של המפלגה, אמרה סגנית הסיעה: "אנחנו חיים בעולמות מקבילים: באחד מדברים על הקמת ממשלה, אבל הבסיס שלנו מדבר על התבוסה ההיסטורית". היא קראה ללאשט "לקחת אחריות".

ארמין לאשט, מועמד האיחוד הנוצרי-דמוקרטי / צילום: Associated Press, Michael Sohn
 ארמין לאשט, מועמד האיחוד הנוצרי-דמוקרטי / צילום: Associated Press, Michael Sohn

לפי הדיווחים, לאשט התנצל על הטעויות שגרמו להפסד, אך הבהיר כי הוא מתכוון לנסות ולהקים קואליציית "ג'מייקה" עם הליברלים והירוקים. הוא אמר בפגישה כי קיבל "סימנים מעודדים" משתי המפלגות.