אופ"ק צופה שבסוף הוא יהיה המנצח הגדול מהמעבר לאנרגיות מתחדשות

בקבוצת יצרניות הנפט אומרים שמדינות המזה"ת ייצאו 57% מהביקוש העולמי לנפט גולמי עד שנת 2045

מטה אופ''ק בוינה / צילום: Shutterstock, Sodel Vladyslav
מטה אופ''ק בוינה / צילום: Shutterstock, Sodel Vladyslav

אופ"ק חוזה מנצח בלתי סביר במעבר האנרגטי משימוש בפחמימנים: בקרטל טוענים שהשפעתו של אופ"ק עצמו תגדל מאוד בשוק הנפט העולמי במהלך שני העשורים הקרובים.

בדוח השנתי לגבי מגמות ארוכות טווח בתחום האנרגיה, ארגון המדינות המייצאות נפט אמר שהוא צופה שהביקוש העולמי לנפט יגדל באופן עקבי בשני העשורים הקרובים. עד 2045, צופה אופ"ק שהנפט שמייצרות המדינות החברות בארגון יהווה 39% מצריכת הנפט בעולם, לעומת שיעור של 33% כיום. בקבוצה אמרו שצופים שהמזרח התיכון - בו מדינות חברות אופ"ק כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות בולטות - ישלח 57% מייצוא הנפט הגולמי בעולם עד שנת 2045, לעומת 48% נכון ל-2019.

הרווח של הקבוצה בנתח שוק יגיע בזמן שייצור על ידי יצרניות נפט גדולות אחרות, כולל ארה"ב, יתמעט בתוך כך שיש ירידה בהשקעות בפיתוחי פחמימנים חדשים, כך כתוב בדוח. מלאי הנפט שלא מיוצר על ידי אופ"ק צפוי "להתמתן ולהגיע לשיא שלו שוב" בסוף העשור הנוכחי, נמסר מאופ"ק. ייצור הנפט בארה"ב צפוי לרדת ב-1.5 מיליון חביות ביום עד 2045 לעומת 2019, נכתב בדוח.

למרות המעבר לאנרגיה מתחדשת, הביקוש לנפט לא ייפסק בזמן הקרוב

התחזית, הכלולה ב"תחזית הנפט העולמית", מסמך של אופ"ק שגורמים רבים נועצים בו, מדגישה מה שכמה מנהלים בכירים בחברות נפט ואנליסטים של שווקי האנרגיה מדברים עליו כדינמיקה שלא מקבלת את תשומת הלב הראויה לה בכלכלות הדוחפות למעבר משימוש בדלקי מאובנים למקורות אנרגיה בפליטה נמוכה יותר: למרות המעבר, הביקוש לנפט וגז טבעי צפוי להימשך עוד שנים רבות.

בטווח הקצר, יש בזה פוטנציאל ליתרונות לשחקנים בשוק שלא התחייבו לצמצם את פליטות הנפט והגז שלהם - כמו אופ"ק.

"אופ"ק יהיה אולי יותר חיוני לשווקי הנפט מאשר בכל תקופה בהיסטוריה של הארגון", אמר ניל אטקינסון, יועץ אנרגיה עצמאי ולשעבר ראש מחקר שווקי הנפט בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, גוף שבין היתר חברים בו נציגים של ממשלות עשירות כמו ארה"ב.

על ידי הגדלת הנתח שלו בשוק הנפט העולמי, אופ"ק גם יגדיל את כוחו להשפיע על מחירי הנפט הגולמי. שלא כמו כל היצרנים, לערב הסעודית ולכמה מדינות אחרות יש מה שנקרא הספק עודף - מאגרי נפט שניתן בקלות להוציא מהאדמה. זה מאפשר לארגון להעלות ולהוריד את התפוקה הקיבוצית בהתאם לביקוש בעולם, ולפעול כמו בנק מרכזי לשווקי נפט ולעתים קרובות להשפיע כך גם על המחיר.

בחודש שעבר, למשל, ממשל ביידן קרא לאופ"ק להאיץ את התוכניות להגדיל את ייצור הנפט הגולמי על מנת לספק ביקוש שנוצר לאחר סיום הסגרים. הבקשה באה לאחר שמחירי הדלק בארה"ב עלו בחדות. באופ"ק סירבו להאיץ את התוכניות.

התחזיות באו בזמן ששווקי הנפט הגיעו לשיאים רב-שנתיים. המחיר הבינלאומי של נפט גולמי התקרב ל-80 דולר לחבית ביום שלישי, המחיר הגבוה ביותר שנרשם מזה שלוש שנים.

סך הביקוש לנפט יגדל ב-28% בשני העשורים הקרובים

אופ"ק, שיש לו צורך קיומי בכך שיהיה ביקוש לנפט בעולם, מעסיק צוות כלכלנים מקצוענים שבוחנים נתונים מהמדינות החברות וממקורות חיצוניים. הקבוצה הזו מפרסמת סדרה של דוחות רבי השפעה שרבים משתמשים בהם להערכת הביקוש וההיצע באופן יסודי.

בדוח של הארגון נכתב שסך הביקוש לנפט יגדל ב-28% בשני העשורים הקרובים, ל-108.2 מיליון חביות ביום, לעומת כ-100 מיליון חביות ביום ב-2019, לפני שהמגפה פגעה בביקוש. אופ"ק, שהמדינות החברות בו נפגשות כבר עשורים על מנת לוודא שהמחיר יהיה נוח לממשלותיהן, חזה שהקבוצה תגדיל את התפוקה שלה ביותר מ-23% בתקופה החזויה.

מהארגון נמסר שרוב הביקוש החדש לנפט יגיע מהעולם המתפתח, שם צפוי הביקוש לעלות ב-52% במהלך התקופה הזו.

בארגון חוזים גם שייצור אנרגיה מרוח ומהשמש יגדל פי ארבעה מבחינת נתח שוק בשוק האנרגיה העולמי, ויספק כ-10% מהביקוש העולמי לאנרגיה עד 2045, לעומת 2.5% היום.

זה ינגוס בסך ההשפעה של אופ"ק בשווקי אנרגיה, אבל בקרטל חזו רק שינוי קטן. עד 2045, כך נמסר מהארגון, התפקיד של נפט כמקור אנרגיה עדיין יהיה הגדול ביותר מבחינת נתח שוק - 28%, לעומת 30% כיום. גז טבעי, גם הוא פחמימן, יהווה 24.4%, לעומת 23% כיום.

הדוח של אופ"ק יצא לפני ועידת אקלים של האו"ם שתתקיים בגלזגו, סקוטלנד, בנובמבר. מדינות רבות הבטיחו לצמצם את הפליטות על מנת להאט את ההתחממות הגלובלית, שרוב המדענים מסכימים שהיא מעשה ידי אדם.

פליטות של גזי חממה, כולל פחמן דו חמצני, נפלטות כשנשרפים דלקי מאובנים לייצור אנרגיה. פסגה דומה, בפריז ב-2015, הסתיימה במחויבות להגביל כל התחממות כזו ללא יותר ממעלה וחצי יותר ממה שהיה לפני העידן התעשייתי.

מדינות הצורכות נפט, כולל ארה"ב, הבטיחו לקצץ את הפליטות באופן דרסטי על ידי אימוץ מקורות של אנרגיה מתחדשת כמו רוח וכוח השמש. בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אמרו שהגעה למצב של אפס פליטות היא המפתח להיצמדות לתחום של מעלה וחצי שנקבע בפסגת פריז. מוקדם יותר השנה נמסר מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה שהעולם צריך להפסיק באופן מידי להשקיע בפחמימנים על מנת להגיע למצב של אפס פליטות עד 2050.

באופ"ק, לעומת זאת, טוענים שעל העולם להשקיע 11.8 טריליון דולר עד שנת 2045 על מנת למלא אחר הביקוש הצפוי לגדול לדלק מאובנים ולפצות על הירידה בייצור בשדות הנפט הקיימים. ללא השקעה כזו, נמסר מאופ"ק, מסתכן העולם בכך שמחירי הנפט יעלו.

"תת-השקעה נותרה אחד האתגרים הגדולים ביותר לתעשיית הנפט", נמסר מאופ"ק. "ללא ההשקעה הנחוצה, קים פוטנציאל לכך שהתנודתיות תישאר גדולה".