בחזרה לעכו: מלקקים פצעים ומסתכלים קדימה

בעכו, שעדיין מתאוששת מפצעי המהומות, משתדלים לשקם, לשפץ ולחזור לשגרה, גם באמצעות מיזמים חדשים כמו שביל בין גלריות ונמל מתחדש

חומות עכו / צילום: Shutterstock
חומות עכו / צילום: Shutterstock

משל ידוע מספר על אב שביקש מבנו לנעוץ מסמרים בפיסת עץ ואז להסיר אותם, ולראות שבעץ נותרו סימני הפציעה, מעין "זיכרון" לכאב הפגיעה. נזכרתי במשל הזה בזמן שסיירתי בעכו. התחושה היא שהמסמרים שננעצו בה בימי מבצע שומר החומות הותירו צלקת במרקם החיים, גם אם רוב המסמרים כבר לא שם. הפצע כבר לא מדמם, אבל עדיין עמוק וכואב.

עכו היא אחת הערים האהובות על ישראלים, ויש לכך אלף סיבות טובות. הסמטאות העתיקות, השוק התוסס, הנמל הציורי, הקולינריה המשובחת ומלונות הבוטיק המעוצבים במבנים עתיקים יוצרים חוויית ביקור שמרגישה כמעט כמו חו"ל.

מבט אל נמל עכו / צילום: אורלי גנוסר
 מבט אל נמל עכו / צילום: אורלי גנוסר

אירועי האלימות חיבלו במרקם החיים ופגעו קשות בעיקר בענף התיירות, ותמונות בתי המלון המנופצים והמסעדות השרופות עדיין צרובות בזיכרון. אבל לחיים יש כוח משלהם, ועל אף המשקעים נעשה מאמץ לחזור לשגרה בניסיון לאחות את הקרעים. התהליך הדרגתי, הכיוון מעודד והאמון חוזר בהדרגה לרחובות.

השוק הוא הברומטר 

השוק הוא הברומטר הטוב ביותר למצב הרוח ומצב התיירות. אם לשפוט על-פי התנועה הדלילה יחסית, יש עוד מקום לשיפור. אז ביקרנו בחנות שתמיד מעלה חיוך - DUCK YOU, חנות הברווזים האייקונית של רועי סמוגורה. זו החנות הראשונה בישראל של טרנד ברווזי הגומי העולמי, ובעקבותיה נפתחה אחת גם בתל אביב.

ברווזים צהובים בשלל גדלים ודמויות וגם דמויות שקיבלו "דאק פייס" מקשטים את המדפים. יש ברווז לכל אחד ולכל מצב רוח, ויש גם אמבטיית ברווזים (יבשה) שאפשר להיכנס אליה.

סמוגורה מספר שהחנות נפגעה, אך הם שיפצו ופתחו מחדש באוגוסט. מבנים אחרים ברחבי השוק שחוו וונדליזם טרם שוקמו, כמו הבזאר הטורקי ומרכז המידע של עמותת זמן גליל מערבי, שזקוקים לטיפול יסודי.

הדוכנים בשוק חזרו ברובם לפעילות: הקפה, הדגים, הירקות, הכלים והתבלינים מנסים לשדר עסקים כרגיל, וזה לא קל. ולמרות זאת בתיירות עכו מקדמים בעיר העתיקה מוצר חדש - שביל אמנות שחולף בין גלריות שונות ועבודות רחוב.

השוק בעכו / צילום: אורלי גנוסר
 השוק בעכו / צילום: אורלי גנוסר

משה אפוטה פתח גלריה לאמנות, שנותנת במה לאמנים ויוצרים צעירים ומבוגרים. הגלריה נבזזה ונהרסה וגרמה לאמנים נזק אדיר, אבל אפוטה לא הרים ידיים, שיפץ ותיקן ושדרג. בגלריה ART192 חברו יחד עשר אמניות גליליות, ששיפצו חלל מהמם מן היסוד והן מציגות בו מעבודותיהן. לכל אחת אזור תצוגה והן מתפעלות אותה בתורנויות, כך שאפשר גם לפגוש בהן. מומלץ לצפות בסרטון הקצר המוצג במקום.

בחנות השכנה עבדה עולה חדשה שיצרה בובות, אך טרם חזרה לפעילות, ובסמטה הבאה נמצא הסטודיו המשותף של מירן שביט וניסים בן אדיבה, צמד צורפים שמייצרים תכשיטים מכסף - תרתי משמע. בן אדיבה יוצר בכסף ושביט עובד עם מטבעות שאסף ורכש מרחבי העולם, ואצלו זוכים לטיפול בטכניקה ייחודית משלו. עוד חנות היא סטודיו אורוקא, שם יוצרת אורלי קופלר תכשיטים בעבודת יד ותכשיטי קיר. 

צורף בעכו / צילום: אורלי גנוסר
 צורף בעכו / צילום: אורלי גנוסר

עוד אנחנו משוטטים בסמטאות, סיפר רוני מיארה, מנהל השיווק של תיירות עכו, שאחת התופעות המעניינות היא אמנות רחוב ספונטנית, תושבים שמעצבים ומקשטים את קירות האבן. צריך רק למקד את תשומת הלב ולפתע מגלים שפע של עבודות עץ, עציצים, ספסלים, מראות ופיצ'יפקעס שיוצרים פינות קטנות וקסומות. המפורסמת שבהן היא סמטת אשאש, הסמוכה לביתו של האמן וואליד קשאש, שהציב את עבודותיו לאורך קמרונותיה.

בקיץ האחרון נחנך בעיר גם היכל תרבות חדש ומפואר. צמוד אליו מבנה שישמש סניף של בית הספר למוזיקה רימון. שמעון לנקרי, ראש העיר, אומר שמבחינתו עיר בלי תרבות ענייה בנכסים, ואולי למרות השבר הגדול והאמון שנסדק, המקום החדש והתכנים שיוצעו בו יהוו גשר ויחבר שוב בין האנשים.

גם המצודה העתיקה היא אכסניה למופעים, וברחבה ההיסטורית בין מבנים צלבניים לעותמ'אניים, כל מופע הוא חווייה. ברחבת הכניסה למצודה נמצאת מסעדת Roots, של השף אורי ארנולדס, חלל אבן יפהפה ומקום נהדר לאכול בו גם לפני מופע.

בנמל מתוכננת מתיחת פנים

את המכה האנושה ביותר ספגו כידוע בתי המלון בעיר העתיקה, עם פגיעות חמורות ברכוש ובנפש, שהותירו משקעים של הלם וכאב. אבל תוך זמן קצר היה ברור לכולם שעל אף הרגשות הקשים, אין אופציה אחרת מלבד לקום מן השברים ולשקם, והחל מאוגוסט חזרו לארח.

למיכה פלנברג ממלון ערבסק שבע יחידות בשני מבנים עתיקים מרהיבים, עם חצר פנימית וקמרונות אבן, ומהגג תצפית אל העיר והים. לדבריו מאז שפתחו הגיעו אורחים רבים, גם כדי לתמוך ולהזדהות.

סמטאות עכו העתיקה / צילום: אורלי גנוסר
 סמטאות עכו העתיקה / צילום: אורלי גנוסר

סיימנו בנמל, שמתוכננת לו בקרוב מתיחת פנים. זהו מקום אותנטי להפליא. הדייגים באים והולכים, אך תנועת המבקרים עדיין מועטה. מייקל סעדי ממסעדת הספינה קיבל אותנו בחום וסיפר בכאב על השלכות המהומות ועל הנזק הכלכלי של בעלי העסקים. כמי שגדל בים מגיל 10, הוא אחד הדייגים הוותיקים והמנוסים, ויצא לו גם שם של מציל נפשות שנקלעו למצוקה בים.

במסעדה הצפה היחידה בעיר מוגשים דגים טריים לצד תוספות וסלטים מהמטבח הערבי. שעת הדמדומים נעימה במיוחד, ואורות הנמל מפיצים אור רך ואופטימי בתקווה לעתיד שלם יותר.