בנק הפועלים על הפשרה של טבע בלואיזיאנה: "סנונית ראשונה לקראת הסדרים נוספים"

ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים: "בשלב זה קשה להעריך האם טבע תוכל להגיע להסדר עם כלל התובעים, ומה תהיה עלותו הכוללת של הסדר כזה"

קאר שולץ - טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ - טבע / צילום: שלומי יוסף

מניית טבע עלתה אתמול (ג') בניו יורק בניגוד למגמה הכללית בשוק, והיום (ד') היא עולה בבורסה בתל אביב, בעקבות הדיווח של החברה על הסכם פשרה עם התובע הכללי של מדינת לואיזיאנה בנושא האופיואידיים. ההסכם מסדיר את תביעות לואיזיאנה כנגד טבע בכל הנוגע לשיווק של משככי הכאבים האופיואידיים הממכרים, בכפוף לאישור סופי של המדינה עד 1 בנובמבר.

על פי תנאי ההסדר, טבע תשלם ללואיזינה 15 מיליון דולר על פני 18 שנה, ותספק תרומה נוספת של תרופות מצילות חיים, המוערכות ב-3 מיליון דולר (על פי המחיר הקמעונאי), במטרה לסייע בהתמכרות לאופיודים ובהתאוששות.

כזכור, מתווה להסכם פשרה ארצי שנחתם לפני כשנתיים טרם אושר סופית. בטבע ציינו כי החברה ממשיכה לנהל משא ומתן ארצי ובמקביל פתוחה לקדם הזדמנויות עם מדינות פרטניות ברוח ההסדר שפורסם היום, כל עוד הסדרים כאלה עולים בקנה אחד עם המתווה הארצי. החברה גם תמשיך להגן על עצמה בבית המשפט במדינות כמו ניו יורק וקליפורניה, שם טרם הגיעה להסדר.

ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, כתב בתגובה כי "אמש גברה האופטימיות לסיום הסאגה". פרידמן מזכיר כי הנושא המעיב ביותר על טבע בשנים האחרונות הוא מעורבותה בפרשת מכירות משככי הכאבים האופיואידיים בארה"ב - תרופות שהביאו למגפת התמכרות קטלנית של מאות אלפי אמריקאים, ושטבע "קיבלה כנדוניה" ברכישת אקטביס. "רמז חיובי בנושא ניתן בסוף יולי, כשמדברי מנהלי החברה במסגרת שיחת הוועידה הרבעונית ניתן היה להבין כי ישנה סבירות גבוהה לפשרה עוד במהלך 2021".

באשר לפשרה בלואיזיאנה, פרידמן מציין כי העלות של התרופות שטבע תתרום במסגרתה (בפרט Suboxone, המיועדת לטפל בגמילה ממשככי כאבים נרקוטיים) תהיה למעשה נמוכה משמעותית מ-3 מיליון דולר שהוא המחיר הסיטונאי, ותגיע למאות בודדות של אלפי דולרים להערכתו.

"לצד האופטימיות שמביאה ההודעה אמש, חשוב מאוד להדגיש, כי מדובר בהסדר קטן יחסית, שכן טבע מתמודדת עוד עם כ-2,500 תביעות בפרשה בכל 50 המדינות בארה"ב, ועליה להגיע להסדרי פשרה עם כל התובעים", כותב פרידמן. "בימים אלו מתנהלים משפטים בתביעות כנגד החברה במדינות ניו יורק וקליפורניה, כשתביעות נוספות ביתר המדינות צפויות להתדיין גם הן בעתיד הקרוב. בשלב זה, אין ודאות כי היא תגיע להסדרים בתביעות אלו, אם כי להערכתנו הכף נוטה כעת יותר לצד החיובי. אנו מעריכים, כי טבע צפויה להגיע להסדרים עם התובעים השונים בפרשה, אשר בסופו של דבר יהיו דומים למתווה שהושג מול לואיזיאנה, ודומים במהותם להסדר שהושג מול התובעים מ-4 מדינות באוקטובר 2019 - הסדר שבסופו של דבר לא יצא לפועל".

להערכת פרידמן, "אם ההסדר הנוכחי אכן מהווה סנונית ראשונה לקראת הסדרים נוספים, כפי שאנו מעריכים, הדבר צפוי להסיר משקולת כבדה מאוד מעל מניית החברה כבר בטווח הבינוני, ולראיה התגובה החיובית החדה במניית החברה, אמש. בשלב זה קשה להעריך האם טבע תוכל להגיע להסדר עם כלל התובעים, ומה תהיה עלותו הכוללת של הסדר כזה, אולם ככל שהסדרים שכאלה ייחתמו, הסיכון הגבוה שמאפיין את טבע ואת מנייתה יקטן בהדרגה".

המלצתו למניית טבע היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 16 דולר.