ויתרה על ההנפקה: חברת הסייבר הישראלית גארדיקור נמכרה תמורת 600 מיליון דולר

גארדיקור קיבצה תחתיה שורה ארוכה של מותגי הון סיכון יוקרתיים, וחיברה יחדיו מייסדים מוכשרים יוצאי היחידות הביטחוניות המסווגות • בחברה שקלו לצאת להנפקה בתוך כשנתיים, אך ההצעה המשמעותית והתגמול האפשרי לעובדים הטו את הכף לטובת ההצעה

מימין: מייסדי גארדיקור דרור סלעי, פבל גורביץ, אריאל צייטלין / צילום: יח''צ
מימין: מייסדי גארדיקור דרור סלעי, פבל גורביץ, אריאל צייטלין / צילום: יח''צ

חברת סייבר ישראלית נוספת נמכרת במאות מיליוני דולרים. הפעם תורה של גארדיקור, חברת "חלום" שקיבצה תחתיה שורה ארוכה של מותגי הון סיכון יוקרתיים, וחיברה יחדיו מייסדים מוכשרים יוצאי היחידות הביטחוניות המסווגות, אשר חלקם כבר מכרו בעברם חברות טכנולוגיה במאות מיליוני דולרים.

היום (ד׳) נודע כי אקמאי (Akamai), חברת המתמחה בהאצת פעילות אתרי חדשות, תוכן ובידור, רוכשת את גארדיקור (Guardicore) בתמורה ל- 600 מיליון דולר. מדובר ברכישה נאה, המהווה החזר ממוצע של פחות מפי שש על הון כ- 110 מיליון דולר שהושקע בה סך הכל על ידי שורה ארוכה של קרנות הון סיכון בין השנים 2014 ו- 2019. המשקיעים המקוריים בחברה שהשקיעו בה מיומה הראשון - הקרנות 83North ובאטרי, כמו גם משקיעים מרכזיים כגון גרינפילד וקומרה, קרן הצמיחה של סיון שמרי דהן, ארז שחר ובועז דינטה - צפויים לגזור את הקופון השמן ביותר על מכירת החברה. אליהם הצטרפו בשלבים מאוחרים יותר גם קרן כללטק, קרנות ההון סיכון של דויטשה טלקום ודל, סיסקו וגריילוק.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק נמנה גם הוא על המשקיעים בחברה, אך הוא מכר את מניותיו עוד לפני האקזיט, ככל הנראה לאחת מקרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה בשלבים המאוחרים יותר. ברק השקיע בחברה עם הקמתה לצד אודי וינשטיין, מייסד ומנכ״ל אנוביט שנמכרה לאפל לפני עשור. ברק נוטה להשקיע מהונו הפרטי מדי פעם בחברות של יוצאי מערכת הביטחון, בעיקר של קצינים אותם הכיר במסגרת שירותים באגף המודיעין. כך, הוא השקיע בחברות הסייבר ההתקפי טוקה ופרגון, חברת אבטחת המתקנים FST שנסגרה, חברת התקשורת קרביין, וכן בגארדיקור - אשר מייסדיה פבל פבל גורביץ׳ ואריאל צייטלין הכירו אותו משירותם הצבאי.

למרות הוותק המשמעותי של גארדיקור, חברה בת 8 שנים, החברה הרוכשת, אקמאי (Akamai), מדווחת על הכרה בהכנסות כתוצאה מהרכישה של 30-35 מיליון דולר בלבד רק בשנה הבאה. הרווח התפעולי (non-GAAP) לשנים 2022 ו-2023 צפוי לעמוד על כ- 30%. עבור חברה ותיקה בת שלוש מאות עובדים מדובר בהכנסות נמוכות יחסית, אם משווים אותה לסנטינטל וואן, למשל, שהוקמה באותה השנה והכניסה ב- 2020 93 מיליון דולר. קצב ההכנסות השנתי של גארדיקור הוא כנראה מעט גבוה יותר מנתון ההכנסות שפורסם על ידי הרוכשת, והוא עומד על כ- 40 מיליון דולר בשנה.

בחברה שקלו לצאת להנפקה בתוך כשנתיים, אך ההצעה המשמעותית: 600 מיליון דולר, הסינרגיה בין הרוכשת לנרכשת המייצרת מערכת סייבר ייחודית, והתגמול האפשרי לעובדים: כ- 100 מיליון דולר במזומן לעובדים ועוד מניות של החברה הרוכשת, הטו את הכף לטובת ההצעה. יציאה להנפקה בעוד שנתיים היתה מחייבת את גארדיקור לצאת לסיבוב גיוס גדול ולהגדיל את קצב הכנסותיה השנתי מ- 40 מיליון דולר למעל 100 מיליון דולר בתקופת הזמן הזו.

גארדיקור פעילה בתחום מניעת מתקפות סייבר על חברות בזמן אמת, בשוק הותיק יחסית של הגנה על מערכות ארגוניות באמצעות חלוקתם ל״תאים מאובטחים״, כלומר מידור רשת התקשורת והמחשוב הארוגנית לתאים וירטואלים ובלתי חדירים זה לזה. בצורה זו, נוזקה שמופיעה על אחד המחשבים בארגון לא מדביקה עצמה על כלל המחשבים על הרשת, אלא נבלמת בתוך התא האטום בו היא פעילה. בשוק זה בולטות צ׳ק פוינט, פאלו אלטו נטוורקס, פורטינט וסיסקו עם פתרונות מבוססי קופסאות חומרה. גארדיקור ייחודית בנוף בכך שהיא מציעה פתרון מבוסס תוכנה למידור מחשבים ורשתות פנימיות.

את החברה הקימו פבל גורביץ ואריאל צייטלין, שנפגשו יחד ביחידת פיתוח מודיעינית. אליהם חבר דרור סלעי, לשעבר סמנכ"ל השיווק של אנוביט שנמכרה לאפל, המשמש בחברה כסמנכ״ל הפעילות באסיה ובפסיפיק.

זו הרכישה השלישית של אקמאי בישראל והגדולה שבהן. בשנת 2011 רכשה את קוטנדו בתמורה ל-300 מיליון דולר, והקימה באמצעותה את חטיבת הסייבר שלה. לפני כשנתיים, רכשה את קמיליון אקס, חברה שפיתחה מערכת להגנה על אפליקציות ווב, בתמורה ל-20 מיליון דולר.