חברות האוטוטק שהגיעו לוול סטריט בספאק התרסקו. מה יקרה לולנס?

לאחר שמניות אינוויז, REE ואוטונומו איבדו כמחצית משוויין, זכתה גם ולנס לקבלת פנים צוננת ממשקיעי ה-SPAC שלתוכו מוזגה

מייסדי ולנס. מימין: אלון בנזראי, נדב בנט, מסד אייל, גבי גור-כהן, עירן לידה ודרור ירושלמי / צילום: יח''צ
מייסדי ולנס. מימין: אלון בנזראי, נדב בנט, מסד אייל, גבי גור-כהן, עירן לידה ודרור ירושלמי / צילום: יח''צ

המיזוג של חברת השבבים ולנס לחברת SPAC הושלם, ומנייתה תתחיל להיסחר בבורסת ניו יורק. בדומה לשלוש חברות טכנולוגיה אחרות מישראל הפונות לעולם הרכב (אוטוטק), שמוזגו לאחרונה ל-SPAC, גם ולנס זכתה לקבלת פנים קרירה יחסית מהשוק.

שווי החברה במיזוג נקבע על 1.1 מיליארד דולר, והיקף הגיוס שנלווה לו קוצץ מ-240 מיליון דולר ל-155 מיליון דולר. מכך ניתן להסיק ששיעורי הפדיון של בעלי מניות בחברת ה-SPAC היו גבוהים יחסית, כלומר שרבים מבעלי המניות ב-SPAC העדיפו לא להשתתף בעסקת המיזוג, ולקבל בחזרה את כספי ההשקעה שלהם.

חברות SPAC הן חברות שאין להן פעילות, והן מוקמות ומגייסות כסף בבורסה במטרה למזג לתוכן פעילות קיימת תוך פרק זמן מוגבל. לאחר הדיווח על השלמת המיזוג של ולנס, מניית ה-SPAC שאליה היא מתמזגת - PTK Acquisition Corp  - נפלה ביום רביעי ב-18.8%. מניות חברות האוטוטק האחרות מישראל שהחלו להיסחר לאחר מיזוגן ל-SPAC איבדו מאז כמחצית משוויין.

ולנס הוקמה ב-2006 על-ידי אלון בנזראי, נדב בנט, מסד אייל, גבי גור-כהן, עירן לידה ודרור ירושלמי. מנכ"ל החברה הוא גדעון בן צבי, ובין המשקיעים בחברה לאורך השנים נמנים קרן IGP, ג'נסיס, מגמה, Mitsui Global, אופנהיימר, דלפי ו-Samsung Catalyst.

 
  

ההכנסות מתחום הרכב יצמחו מהר יותר

ולנס, בניגוד לחברות האוטוטק האחרות, פועלת לא רק בשוק הרכב. החברה, שהוקמה ב-2006, החלה את דרכה כספקית שבבים לתחום האודיו-וידיאו, והרחיבה את הפעילות בהמשך גם לשוק הרכב, ולדבריה היא מוכרת את טכנולוגיית השבבים המתקדמת ביותר לתקשורת מהירה בתוך הרכב.

כיום, עיקר הכנסותיה הן מתחום האודיו-וידיאו וחלקן הקטן מתחום הרכב, אך לפי תחזית החברה המגמה צפויה להתהפך בשנים הקרובות, משום שההכנסות מתחום הרכב יצמחו בקצב מהיר יותר. ב-2020, הכנסות החברה היו 57 מיליון דולר והיא רשמה EBITDA שלילי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בסך 16 מיליון דולר. לפי התחזית שלה, ה-EBITDA יהפוך לחיובי ב-2024. ב-2026 היא צופה הכנסות של 482 מיליון דולר וה-EBITDA של 204 מיליון דולר.

"כמובילה בשוק הקישוריות הדיגיטלית המהירה, המעבר של ולנס לשוק הציבורי מהווה אבן דרך חשובה במסע שלנו, ומגדיל את יכולתנו להתרחב לשווקים גדולים וצומחים", אמר המנכ"ל בן צבי. הוא הוסיף ששבבי ולנס כבר משולבים ברכבי דאימלר מרצדס-בנץ, וכי הכניסה לשוק הציבורי והגיוס הנלווה יאיצו את הצמיחה של החברה ויקדמו את מעמדה בשווקים שבהם היא פועלת.

מחקו יחד קרוב ל-3 מיליארד דולר

שלוש חברות האוטוטק מישראל שכבר מוזגו לחברות SPAC השנה הן אינוויז, REE ואוטונומו, ושלושתן איבדו כאמור כמחצית משוויין מאז המיזוג. במצטבר, שלוש החברות מחקו יחד קרוב ל-3 מיליארד דולר משוויין.

אוטונומו , שפיתחה זירת מסחר לדאטה שנאסף מכלי רכב מחוברים, מוזגה באוגוסט ואיבדה מאז כ-52% מערכה, והיא נסחרת כעת בשווי 611 מיליון דולר. REE , שפיתחה פלטפורמה מודולרית שכוללת את כל מכללי ההנעה לרכב חשמלי, מוזגה בחודש יולי ואיבדה כ-49% מערכה, כך שכעת שווייה הוא כ-1.6 מיליארד דולר. אינוויז , המפתחת חיישני LiDAR, מוזגה עוד בחודש אפריל, ואיבדה מאז כ-46% לשווי של 761 מיליון דולר.

שווי החברות במיזוג נקבע בעיקר על בסיס הצפי לצמיחה מהירה בעתיד הקרוב, והרבה פחות על בסיס התוצאות הנוכחיות, שברובן כוללות הכנסות זניחות והפסדים גדולים. התקררות שוק ה-SPAC בוול סטריט העיבה גם על מניותיהן, ונראה שהמשקיעים מאותתים שהשווי שנקבע להן במיזוג היה נדיב מדי.

אל שלוש החברות שכבר מוזגו ואל ולנס שמצטרפת כעת, תצטרף בשבועות הקרובים גם חברת ארבה רובוטיקס, שפיתחה חיישן רדאר בארבעה ממדים לשוק הרכב. היא תתמזג ל-SPAC לפי שווי חברה של 573 מיליון דולר