מה באמת הסיבה למחסור בחלב?

המחלבות בישראל הן היחידות בעולם שלא עובדות בימי שבת וחג - הן פועלות בהתאם לחוק בישראל ולדרישת הרשתות והציבור • כל החלב שמשווק בישראל הוא כשר - זהו דבר ייחודי שאנו גאים בו, אך יש לזכור שיש לזה מחיר, והמחיר הוא בין השאר אי-נוחות במופעי חג כפי שיש לנו השנה

רפת. מועצת החלב מצויה בשיח רציף מול המחלבות / צילום: תמר מצפי
רפת. מועצת החלב מצויה בשיח רציף מול המחלבות / צילום: תמר מצפי

כבר לפני חודשיים התריעה מועצת החלב כי בשל השילוב הייחודי של מועדי החגים, שחלו השנה במהלך ימות השבוע, בצמוד לימי שישי ושבת, ולאור כללי הכשרות על פיהם נוהגת תעשיית החלב, נוצר מצב ייחודי אשר ייתכן שיגרום למחסור במוצרי חלב טריים בשווקים, בעיקר חלב לשתייה בקרטון וגבינות רכות, זאת בשל מיעוט משמעותי בימי ייצור.

למעשה, דווקא בחודש ספטמבר, שהוא מבין העמוסים בשנה ובו הביקוש גובר, נותרו כ-13 ימי ייצור בלבד. מדובר באירוע נדיר אשר ייחודי לישראל, מדינה בה רוב הציבור וכל רשתות השיווק מקפדים על אכילה ומכירה של מוצרים כשרים.

רק לשם הבנה - הפעם האחרונה בה היה מופע חגים כמו השנה היה לפני 13 שנה, בשנת 2008. אך הפעם נוסף משתנה חדש, הקורונה, בעוד שבשנה רגילה מתאזנים הביקושים הגבוהים של הצרכנים בתקופת החגים, משום שרבים מהם שוהים בחו"ל במהלכם, הפעם, מיעוט ימי הייצור קיבל "חיזוק" בדמות בחירתם של רוב אזרחי ישראל לחוג את החגים בארץ בגלל החשש מנגיף הקורונה.

אנחנו בענף החלב שמחים על הביקושים, שמעידים עד כמה הציבור הישראלי אוהב את החלב הישראלי ומוצריו. אך יחד עם זאת, ברור כי כאשר נוצר מצב של מחסור בחלב, הדבר גורם לאי-נוחות אצל הצרכנים הנאמנים והטובים שלנו.

לכן, מבעוד מועד, כבר בחודשי הקיץ, החלו במחלבות להיערך ולהגביר את הייצור של המוצרים בעלי חיי מדף ארוכים על-מנת להכין מלאי מבעוד מועד. בנוסף, המחלבות עברו לעבודה בשלוש משמרות בקווי הייצור של המוצרים הטריים - הכול כדי לצמצם חוסרים, ותגברו את ההפצה איפה שרק היה ניתן.

אין מחסור בחלב, יש דווקא עודף

חשוב לזכור - לא חסר לנו חלב במשקים. למעשה, בשל המחסור בימי עבודה שלא מאפשר לקלוט את החלב ולייצר ממנו מוצרים, אנחנו מתמודדים עם עודף חלב שרובו מופנה לייבוש ויהפוך לאבקה וחמאה.

לצערי, עצוב לראות כי גורמים אינטרסנטיים, כמו ארגון שמכנה את עצמו "האינטרס שלנו" והעומד בראשו, מנצלים את המצב כדי לקדם את האג'נדה שלהם, אג'נדה שגם בית המשפט העליון אמר את דברו בנוגע לאינטרסים המובילים אותה ודחה את פניותיהם תוך חיוב בהוצאות משפט.

מוזר עוד יותר שדווקא איש חובש כיפה שעומד בראש הארגון ואיתו ארגונים דומים, שלכאורה ממומנים מתרומות של אנשים שומרי מסורת, בוחרים דווקא לתקוף את ענף החלב על כך שהוא עובד לפי חוקי המדינה (היהודית) ודרישות הציבור ולא מפעיל את המפעלים בימי שבת וחג.

כדי לעשות קצת סדר לציבור, הנה הדברים שחשוב שתדעו בקשר לאמירות חסרות הבסיס שמפצים אותם גורמים:

המחלבות בישראל הן היחידות בעולם שלא עובדות בימי שבת וחג. הן פועלות בהתאם לחוק בישראל ולדרישת הרשתות והציבור. כל החלב שמשווק בישראל הוא חלב כשר. זהו דבר ייחודי שאנו גאים בו, אך יש לזכור שיש לזה מחיר, והמחיר הוא בין השאר אי-נוחות במופעי חג, כפי שיש לנו השנה.

מחירי חלק ממוצרי החלב, ובהם חלב בקרטון ובשקית, הם מפוקחים ונקבעים על-ידי המדינה. הדבר מבטיח מחיר זהה לצרכן בכל מקום במדינה ובכל זמן ומועד, ללא השפעה של גופים המעוניינים לגרוף רווח.

ענף החלב הוכיח לאורך כל שנות קיומה של מדינת ישראל כי הוא יכול לספק חלב ומוצריו בכל מצב, בימי מלחמה, משבר וקושי. אמירות נגד הענף מבטאות חוסר הבנה וחושפות בדיוק את האינטרס של מי שאומר אותן.

מחסור הוא לא תחושה נעימה, ולכן מועצת החלב מצויה בשיח רציף מול המחלבות ופועלת יחד איתן לתת מענה כדי שזה יצומצם במהרה. תעשיית החלב הישראלית היא מהמתקדמות והמובילות בעולם, היא מספקת פרנסה לעשרות אלפי משפחות בפריפריה, ומוצרי החלב עומדים בתקנים מחמירים ביותר, אשר לרוב מחמירים יותר מאלה הקיימים במוצרים המיובאים.

אנו גאים ברפתנים הישראלים ובעשייה שלנו, ופועלים מתוך אהבה, תחושת שליחות ולמען אזרחי המדינה שמביעים שוב ושוב אמון במוצרים האיכותיים המגוונים והטעימים שלנו.

הכותב הוא מנכ"ל מועצת החלב