כשעיריית תל אביב יוצאת למכרז פרסום, גם תקציב של 6 מיליון שקל נחשב אטרקטיבי

המכרז של עיריית ת"א פתוח כמעט לכל משרדי הפרסום • וגם: מיהם הסטארט-אפים שייקחו חלק במאיץ החדשנות של חשבשבת? • אירועים ומינויים

עיריית ת''א. בשנים האחרונות הושקעו בפרסום סכומים נמוכים משמעותית / צילום: שלומי יוסף
עיריית ת''א. בשנים האחרונות הושקעו בפרסום סכומים נמוכים משמעותית / צילום: שלומי יוסף

תקציב הפרסום של עיריית תל אביב, בהיקף של 6 מיליון שקל, יוצא למכרז. מתנאי הסף של המכרז עולה כי הוא פתוח כמעט לכל משרדי הפרסום, מאחר ורף היקף המחזור שנדרש לצורך השתתפות עומד על 6 מיליון שקל בלבד. גם המשאבים שנדרשים מהמשרדים לצורך ההתמודדות אינם גדולים: בשלב הראשון נדרשות מצגות משרד בלבד, ובשלב השני שאליו יעלו 3 משרדים יידרשו גם מצגות קריאטיב והצעות מסחריות.

היקף תקציב הפרסום של עיריית תל אביב אינו נחשב גדול, אך הוא תמיד היווה יעד מבוקש למשרדי הפרסום הגדולים. מאז 2011 התקציב נוהל במשך שש שנים במשרד הפרסום מקאן תל אביב. במכרז הבא, שנערך ב-2017, העריכו רבים כי הוא המועמד המוביל לזכייה - אולם בסופו של דבר זכה אדלר-חומסקי.

מדובר היה במכרז שקדמה לו הכנה ארוכה - בין היתר בשל הדגש הגבוה ששמו בעירייה על תחום הדיגיטל: החלק של ההצעה המסחרית בתחום הדיגיטל היווה 40% מהניקוד, וגם בתנאי הסף ניתן משקל גבוה לתחום.

תנאי הסף הללו עוררו ביקורת רבה בענף, ואף עלה החשש כאילו לכאורה קיימת העדפה למשרד פרסום כלשהו. כך, למשל, במכרז המקורי התאפשרה התמודדות רק למשרדים שהיקף הפעילות שלהם בשנים 2014-2015 בפייסבוק ובגוגל עמד על 4 מיליון שקל - סכום משמעותי ללקוח יחיד, שלמעשה הותיר מחוץ להתמודדות כמעט את כל משרדי הפרסום הגדולים. בנוסף, נדרשה בעלות בחברת פרפורמנס.

בעקבות הביקורת שונו חלק מהתנאים, והתוצאה הייתה נכונות גבוהה יותר של המשרדים הגדולים להתמודד, בעיקר לאור העובדה שהשלב הראשון היה טכני מעיקרו - אבל ההערכה שלפיה ישנו מועמד מועדף נותרה בעינה. למעשה, בשוק סברו כי בעירייה לא מעוניינים להחליף את מקאן, שנחשב למוביל בדיגיטל, וההערכה גברה לאחר שלב ההצעות המסחריות, שבו הובילה מקאן בפער ניכר על פני המתחרים. לכן, כשהתברר כי אדלר-חומסקי זכה בתקציב, ההפתעה בשוק הייתה רבה.

במבחן התוצאה, תקציב עיריית תל אביב לא תרם הרבה לקופת אדלר-חומסקי. אמנם המכרז דיבר על היקף תקציב של 56 מיליון שקל, אבל בפועל, לאורך רוב שנות ההתקשרות העירייה השקיעה בפרסום סכומים נמוכים באופן משמעותי. חלק מהיעדר הפרסום בשנים 2020-2021 אפשר לתלות במשבר הקורונה, אולם כבר ב-2019 קטן התקציב באופן דרמטי, ועמד על 2 מיליון שקל בלבד - סכום שאף לא עבר במלואו לאדלר-חומסקי. ייתכן שהסיבה לכך נובעת מהשימוש הגבוה של העירייה ברשתות החברתיות - תחום שבו העיר נתפסת כמפרסם מצטיין, חדשני קריאטיבי ומוביל.

כאמור, על פניו המכרז פתוח להשתתפות של כל המשרדים - זאת למרות שמסורתית התמודדו עליו בעיקר הגדולים. לא מן הנמנע שהפעם, דווקא בגלל התחזקות הדיגיטל והשימוש הרחב שהעירייה עושה בו, ישתלבו שחקנים קטנים יותר שזו התמחותם.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה נמצאת לקראת סיום התקשרות עם חברת הפרסום הנוכחית. מכרז הפרסום מתחדש מדי כחמש שנים, וניתן לגשת אליו עד 7 בנובמבר. הפרטים המלאים - באתר העירייה".

הסטארט-אפ שגייס ממייסד ICQ

לשחרר קמעונאים מהתלות בפייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם ורשתות חברתיות אחרות, אשר גובות מהם עמלות לא קטנות - זו המטרה של הסטארט-אפ Joyned שסגר בימים אלה סבב גיוס של 4 מיליון דולר.

את סבב ה-Seed הובילו יאיר גולדפינגר, ממייסדי ICQ, ארתור סטארק, לשעבר נשיא רשת המוצרים לבית Bed, Bath & Beyond האמריקאית, ורפי אשכנזי, לשעבר מנכ"ל ענקית משחקי הפוקר המקוונים פוקרסטארס, וכיום היו"ר בפועל של Hard Rock Digital, שמפעילה הימורי ספורט ומשחקים אינטראקטיביים מקוונים.

מימין: יונתן אברהם ומיכאל לוינסון, יזמי Joyned / צילום: ריקי רחמן
 מימין: יונתן אברהם ומיכאל לוינסון, יזמי Joyned / צילום: ריקי רחמן

חברת ג'וינד הוקמה ב-2017 על ידי יונתן אברהם (מנכ"ל), מיכאל לוינסון (סמנכ"ל המוצר) ויזם שלישי שעזב. היא מעסיקה 13 עובדים, רובם בירושלים, והכוונה היא להשקיע את כספי הגיוס, בין היתר, בהגדלת מאמצי השיווק והמכירות בקרב חברות אופנה, תיירות ואלקטרוניקה צרכנית.

לטענת Joyned, לקוחות קמעונאיים שהטמיעו את הפלטפורמה של החברה דיווחו על עלייה של 6%-15% בהכנסות, שיעור שימור לקוחות הקצה שהשתמשו בפלטפורמה רשם עלייה של עד 250% והקנייה החברתית של אותם משתמשים הגדילה ב-40% את תנועת הגולשים באתרי הקמעונאים.

תופסים תאוצה עם חשבשבת

מיהם הסטארט-אפים שייקחו חלק במאיץ החדשנות של חשבשבת?

כ-45 חברות ויזמים נרשמו למחזור השני של המאיץ, שנועד לסייע לסטארט-אפים לפתח טכנולוגיות לניהול יעיל יותר של עסקים, ומתוכם נבחרו ארבעה מיזמים. הראשון הוא GeTruck של רום גרינפלד, אלירן מסיקה ולאון שנידרמן, שפיתחו מערכת דיגיטלית לאופטימיזציה של תהליכי הובלה תעשייתיים, על ידי חיבור דיגיטלי בין מפעלים לחברות הובלה.

השני הוא Smartbill של היזם שגיא דמתי, שפיתח מערכת המאפשרת העברת נתונים אוטומטית למערכות ERP (מערכות לתכנון המשאבים של ארגונים) ממכשירים ניידים וסורקים. הסטארט-אפ השלישי הוא Weedex של בני הדודים ערן סלע ואורי סלע, אשר מספק פתרונות טכנולוגיים לייעול, דיגיטציה ואוטומציה לתהליכי העבודה בבתי מרקחת לקנאביס רפואי (הזמנה, ניפוק, משלוחים ומעקב מטופלים).

הרביעי הוא Anymaint של ולדימיר קרסניאנסקי, ויקטוריה אקסלרוד ואייל מור, שמציעים פתרון אוניברסלי לעצירות ייצור לא מתוכננות כתוצאה מתקלות שבר, בחברות פארמה, מזון, תעשייה מסורתית, חברות היי-טק, בתי חולים, נמלים ועוד.

התוכנית כוללת הכשרה דו-שבועית מותאמת אישית לחברות בתחומי השיווק, הפיתוח, חווית המשתמש ועיצוב ממשק משתמש, תוכנית פיתוח עסקי, מפגשים עם משקיעים רלוונטיים וליווי אישי של מנטורים מחברות מובילות במשק הישראלי. בסיום תוכנית המאיץ, יוטמעו הטכנולוגיות שיפותחו בחשבשבת ובעסקים קטנים ובינוניים בארץ. התוכנית מתקיימת בשיתוף הטכניון, דלויט, ריינהולד כהן, KMPG, FBE ו-AWS.

לדברי פרופ' אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת, "אני בטוח כי החברות שנבחרו יקבלו ערך מוסף בתוכנית, הודות לניסיון וההבנה העמוקים שלנו באתגרים שעמם מתמודדים עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים".

מצנח הזהב

רחל ליפשיץ-לוי, העובדת השנייה של גוגל ישראל לאחר ייסודה, מונתה לדירקטורית תפעול הכנסות בחברת הפינטק לייטיקו. החברה פיתחה פלטפורמת ענן להשלמת תהליכים דיגיטליים בשוק ה-B2C.

רחל ליפשיץ לוי, דירקטורית הכנסות בלייטיקו / צילום: מאיר כהן
 רחל ליפשיץ לוי, דירקטורית הכנסות בלייטיקו / צילום: מאיר כהן

עדו הדרי מונה לסמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת מכבי אחזקות. קודם לכן כיהן כראש מערך דוברות וקשרי ממשל במכבי שירותי בריאות וכדובר משרד הבריאות. כמו כן שימש כיועץ ל-UNICEF, ארגון הילדים של האו"ם.

עדו הדרי / צילום: דוברות מכבי
 עדו הדרי / צילום: דוברות מכבי

חדשות טובות

רשת am:pm ואגודת צער בעלי חיים בישראל יוצאות ביוזמה משותפת לעידוד אימוץ כלבים. במסגרת שיתוף הפעולה הקימה הרשת פינה ייעודית בחשבון האינסטגרם שלה, "הב:פמ Adopt Club", שתהווה מאגר מתחדש של תעודות זהות של כלבים הממתינים לאימוץ, עם הפניה להמשך והשלמת התהליך באתר אגודה צער בעלי חיים. כל מי שיאמץ כלב במסגרת המיזם ייהנה גם מסל הטבות הכולל 30 שקל מתנה למימוש בסניפי הרשת, 15% הנחה לקניית מזון כלבים ב-am:pm, טיפול נגד תולעים במתנה, 15% הנחה לבדיקת רופא וטרינר, 10% הנחה לחיסון משושה ו-50% הנחה על ניקוי שיניים.

רשת am:pm ואגודת צער בעלי חיים ביוזמה משותפת / צילום: יח''צ
 רשת am:pm ואגודת צער בעלי חיים ביוזמה משותפת / צילום: יח''צ

ג'וינט תב"ת וגבעת חביבה משיקים קורס ערבית מדוברת למנהלים ועובדים בתחום התעסוקה. זאת על מנת לתת להם ידע וכלים לשוחח עם מועמדים לעבודה מהחברה הערבית. הקורס ייפתח בתחילת אוקטובר, וישתתפו בו 40 עובדות ועובדים. המטרה היא לייצר מפגש ראשוני בשפתו של מחפש העבודה, להפחית את החשש אצל המגייס, להגביר אמון ולתת למחפש העבודה אפשרות להציג את עצמו באווירה נינוחה יותר.