"רוצים לקדם דו קיום": יאיר לפיד נפגש עם מלך בחריין

זהו הביקור הראשון של שר ישראלי במדינת האי שחתמה על הסכם השלום עם ישראל לאחר איחוד האמירויות לפני שנה • בפגישתו עם שר החוץ הבחרייני אמר לפיד: "ההזדמנויות שלנו משותפות, האיומים שלנו משותפים, והם אינם רחוקים מפה"

מלך בחריין חמד בן עיסא אל חליפה ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם
מלך בחריין חמד בן עיסא אל חליפה ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם

שר החוץ יאיר לפיד, בביקור עמוס במיוחד בבחריין, חנך את השגרירות החדשה ונפגש עם מלך בחריין, חמד בן עיסא אל חליפה, במנאמה הבירה. זוהי פגישה רשמית ראשונה בין מלך בחריין לבכיר ישראלי, והביקור הראשון של שר ישראלי במדינת האי שחתמה על הסכם השלום עם ישראל לאחר איחוד האמירויות לפני שנה.

בפגישה עם המלך הודה לו לפיד "על הזכות להיות כאן היום ולעשות ביחד צעד נוסף בבניית היחסים שלנו, במודל של שותפות ושל דו קיום בין תרבויות ובין דתות. תודה על פגישה חמה ומלאת תקווה. המנהיגות וההשראה של המלך הובילו לשיתוף פעולה אמיתי והפגישה מתווה את הדרך להמשך היחסים". המלך השיב :"שלום הוא בחירה אסטרטגית של בחריין. אנחנו רוצים לקדם דו קיום, הבנה הדדית ופיוס בין העמים. הסכמי אברהם היו הישג היסטורי בדרך להשגת שלום כולל וצודק באזור ומימוש אל השאיפות של העמים שלנו לחיות בביטחון יציבות ושגשוג".

קודם לפגישתו עם המלך, נפגש לפיד עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני. במסיבת העיתונאים המשותפת אמר לפיד כי "המאבק העולמי אינו בין ימין לשמאל, אינו בין היהדות לאיסלאם או לנצרות. המאבק הגלובלי הוא בין מתונים לקיצוניים. בין תרבות של חיים, מול תרבות של הרס ומוות. יחד עם כל ידידינו במפרץ אנחנו מובילים היום יחד קואליציה אמיצה של מתונים, שמסתכלים קדימה ויוצרים עתיד משגשג של יציבות וסובלנות. אנו חיים במציאות גלובלית בה מי שמתבודד ייעלם.

"מי שמשתף פעולה יוביל גם את העולם וגם את המזרח התיכון. עכשיו מוטלת עלינו האחריות לבנות לילדינו עתיד של שגשוג וקידמה. ההזדמנויות שלנו משותפות, האיומים שלנו משותפים, והם אינם רחוקים מפה. בפתח הביקור בבחריין פגשתי את יורש העצר וראש הממשלה סלמאן בן חמד אאל ח'ליפה. תודה על הזכות להיות כאן היום ולעשות ביחד צעד נוסף בבניית היחסים שלנו, במודל של שותפות ושל דו קיום בין תרבויות ובין דתות".

הברית האסטרטגית שנוצרה בהסכמי אברהם מול איראן

ביקור מעניין נוסף של לפיד היה במפקדת הצי החמישי וכוח המשימה הימי הרב לאומי בבחריין. לפיד פגש שם את תת-אדמירל בראד קופר, מפקד הצי החמישי ואת מרגרט נרדי, הממונה בשגרירות ארה"ב בבחריין. לפיד יותר מרמז במפגש על הברית האסטרטגית שנוצרה בהסכמי אברהם מול איראן: "שלושת המדינות שלנו עובדות ביחד בגלל שיש לנו אינטרסים דומים באזור אבל גם בגלל שאנחנו חולקים את אותם ערכים. ערכים שמבוססים על המחויבות שלנו להגן על האמונות שלנו, על הדרך, ועל תפיסת העולם שלנו".

הצי החמישי הוא אחד מהמגינים על תנועת אניות הסוחר ומיכליות הנפט, ולפיד הוסיף בהקשר לכך: "מה שאתה עושה כאן זה להגן על על ערכי החירות ועל הרעיון של עולם חופשי. כשאנחנו מדברים על שלום אנחנו צריכים לזכור שעל השלום הזה צריך להגן מפני מי שמבקש לפגוע בו. באנו הנה כדי להודות לך על עמדתך האיתנה במטרה החשובה הזאת".