מסמכי פנדורה: תחקיר ענק חושף את הסודות של מקלטי המס, ויש גם זווית ישראלית

מרבית המסמכים הם משנת 1996 עד 2020, אך חלקם גם משנות ה-70 של המאה שעברה • המילה "ישראל" מופיעה ביותר מ-40 אלף מהמסמכים שהודלפו, ו-565 ישראלים מופיעים כמוטבים סופיים של חברות • בין השמות הבולטים במסמכים: ניר ברקת, חיים רמון, משפחת שטיינמץ ועוד

ניר ברקת. מהשמות הבולטים ברשימה / צילום: איל יצהר
ניר ברקת. מהשמות הבולטים ברשימה / צילום: איל יצהר

"מסמכי פנדורה", 12 מיליון מסמכים שדלפו מסוכנויות כלכליות, מתפרסמים הערב (א') על ידי ארגון התחקירנים העולמי ICIJ, בהדלפה הגדולה ביותר בהיסטוריה. מיליוני המסמכים החסויים שנצברו אצל חברות ייעוץ בינלאומיות, חושפים את הצד הנסתר, לפעמים גם האפל, של גלגול הכספים אצל יותר מ-100 מיליארדרים, כ-30 מנהיגי עולם, ביניהם עבדאללה מלך ירדן וראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר ו-300 פקידי ציבור למיניהם.

המילה "ישראל" מופיעה ביותר מ-40 אלף מהמסמכים שהודלפו, ו-565 ישראלים מופיעים כמוטבים סופיים של חברות: מה שמציב את ישראל במקום ה-16 מבין כלל המדינות שמופיעות במסמכים. בצמרת הרשימה נמצאת רוסיה עם יותר מ-4,000 מוטבים, ואחריה בריטניה עם כ-3,500. רק 617 מוטבים סופיים הם מארה"ב. בין השמות הבולטים במסמכים: ניר ברקת, חיים רמון, משפחת שטיינמץ ועוד.

לא רק אנשי עסקים ישראלים מופיעים בהדלפה - גם עסקים קטנים בארץ העדיפו להירשם במקלטי מס, ביניהם חברה שנרשמה באיי הבתולה כדי להפעיל מסעדה בישראל - 9,817 קילומטרים משם.

ההחזקות של ברקת באיי הבתולה

תחקיר של ארגון "שומרים", שמבוסס על "מסמכי פנדורה", מעלה סימני שאלה בנוגע להתנהלותו של ברקת, שמחזיק במניות של חברת eTORO - פלטפורמה חברתית למשקיעים בשוק ההון - הרשומה במקלט מס, באיי הבתולה. eTORO צפויה להיות מונפקת בקרוב בנאסד"ק לפי שווי של 10 מיליארד דולר ולהפוך את חבר הכנסת למיליארדר.

בזמן כהונתו כראש עיריית ירושלים החזיק ברקת בעצמו במניות, למרות שהצהיר כי הן בנאמנות עיוורת, וגם כשהעבירן לנאמנות עם היבחרו לכנסת ב-2019, העביר אותן לאלי ברקת - אחיו ושותפו, על אף ההנחיה של ועדת האתיקה של הכנסת, האוסרת להעביר מניות לנאמן שהוא קרוב משפחה.

מדוברו של ניר ברקת נמסר: "ניר ברקת אינו מעורב בעסקים מהרגע שנכנס למערכת הציבורית. בהיותו בעל מניות - הנמצאות בנאמנות עיוורת שמשמעותה שניר ברקת אינו לוקח שום חלק ושום מעורבות בעניינים הנוגעים למניות הללו - בחברות טכנולוגיות גלובאליות, לא פעם הוא נדרש על ידי רשויות בינלאומיות לאשר פרטים טכניים באשר לזהותו כאחד ממחזיקי המניות.

"ניר ברקת העביר את כלל החזקותיו לנאמנות עיוורת לפני כ-17 שנים. משנבחר לכנסת ונשקלה גם התמנותו לתפקיד שר בממשלה, חודש והורחב הסכם הנאמנות ונוספו ניגודי עניינים פוטנציאלים. הסכם זה עודכן ברשומות הרלוונטיות כנדרש. נדגיש כי ההסכם הקודם נעשה במסגרת פעילותו הציבורית ברשות מוניציפאלית, וכל זאת בהתאם לחוק ולמעלה מכך".

חוץ מחבר הכנסת ברקת, מופיעים במסמכים, כאמור, שמותיהם של ישראלים בכירים נוספים המשתמשים במקלטי מס: משפחת שטיינמץ התעניינה בהעברת מיליארד דולר מליכטנשטיין לאיי קוק, וגם העסקים של שר המשפטים לשעבר חיים רמון מוזכרים בהדלפה, בקשר לפרויקט של מרטין שלאף במונטנגרו.

העסקה של חיים רמון ומרטין שלאף

השר לשעבר חיים רמון הוא ישראלי נוסף שמוזכר במסמכים. לפי התחקיר של "שומרים", רמון, באמצעות חברה קפריסאית בשם "DLN.RM" בבעלותו, ביצע עסקה עם המיליארדר האוסטרי מרטין שלאף.

קשה להבין את שיקוליו של רמון - השר לשעבר קיבל לידיו את השליטה על "Bigova Bay Doo", חברה ממונטנגרו, עם תוכניות למיזם תיירותי שבקושי התקדם בשנים האחרונות, וחובות עתק של כ-50 מיליון אירו.

החברה החזיקה בקרקעות לפרויקט, שהיו הערבות שניתנה במקור להלוואות שנטלה. בשלב מסוים, בעת ששלאף החזיק בה, ניתנה לחברה גם ערבות זמנית מקרן MS Privatstiftung שבבעלותו. לא ידוע אם הערבות בוטלה.

חיים רמון / צילום: תמר מצפי
 חיים רמון / צילום: תמר מצפי

חיים רמון מסר בתגובה: "אני דוחה בתוקף את הטענה כי הייתי איש קש של MS Privatstiftung. הטענות הללו פוגעניות, מעליבות ואינן אמת. MS Privatstiftung פנתה אלי ב-2016 וביקשה לקדם את פרוייקט ביגובה ביי שהיה תקוע במשך זמן רב. פניתי למר מני ויצמן, איש עסקים מוכר ובעל ניסיון בתחום המלונאות, יחד הקמנו את DLN.RM International Investment LTD שהפכה לבעליה של ביגובה ביי והתחלתי לעבוד בניסיון לחלץ את הפרויקט מהמבוי הסתום שבו היה שרוי.

"כל פעולותי ללא יוצא מן הכלל היו מיועדות לקידומו של הפרויקט. ההאשמה האבסורדית ביותר היא שהועבר כסף מביגובה ביי לטובת מטרות שאינן משרתות את טובתו של הפרויקט. זה מעולם לא קרה. אציין גם כי כל ניהול הספרים והפעילות הפיננסית של DLN.RM בוצעה בידי פירמת רואי חשבון ודווחה כנדרש לרשויות הקפריסאיות.

"מעבר לדברים אציין כי DLN.RM היא חברה פרטית המנוהלת כחוק ואין לי עניין לחשוף את פעילותה או את המו"מ העסקי שהיא מנהלת, גם לא כדי להסיר ספקות העולים מהשאלות שהועברו. אסיים בכך שהטענות העולות מבקשת התגובה חסרות בסיס, דימיוניות וחסרות קשר למציאות".

משפחת שטיינמץ ביקשה להעביר מיליארד אירו מליכטנשטיין לאיי קוק

המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ מוזכר במסמכי פנדורה בקשר לגורלן של שתי קרנות משפחתיות עם הון של מיליארד אירו. שטיינמץ עצמו, כידוע, מעורב כבר לאורך שנים בשורה אין סופית של חקירות ברחבי העולם - מרומניה, דרך שווייץ ועד גיניאה. ובקשר לכך, יצוין כי לא בהכרח מדובר בעבירות פליליות של שטיינמץ שעולות ממסמכי פנדורה, אלא בחשיפה של העולם האפור שבו מוסטים מיליארדים ממדינה אחת לשנייה.

לפי המסמכים, מתברר שילדיו של שטיינמץ, פנו בשנת 2018 לחברה בינלאומית שעוסקת בכספי נאמנויות, בכדי להיעזר בה בתמרון נוח יותר של שתי קרנות נאמנות של המשפחה שפעלו בליכטנשטיין. מדובר, כאמור, בשתי קרנות עם הון של מיליארד אירו, ומי שתיווך בין נציגי משפחת שטיינמץ לחברה היה עורך דין מלונדון שנושא בתואר המיוחד "מומחה בפתרונות אסטרטגיים למחלוקות".

לפי הפרסום במסמכי פנדורה, נציגי המשפחה הסבירו בפגישה שהם מבקשים להסיט את שתי הקרנות של המשפחה מליכטנשטיין לאיי קוק. כל זאת רק בגלל אי שביעות רצונם מהעקשנות של נאמן הקרנות בליכטנשטיין לאשר כל פעולה אשר מתבצעת בהן. את ההתעקשות של הנאמן אפשר להבין בשינויי החקיקה בליכטנשטיין בשנים האחרונות בקשר להלבנת הון, חקיקה המחייבת כעת דיווחים פרטניים של הנאמנים ביחס להעברת כספים.

ותגובת שטיינמנץ עצמו: "באיי קוק אין, לא היו, ולא יהיו פעילויות או חשבונות".

סימני שאלה בנוגע לבעלות "עטרת כהנים" על נכסים במזרח ירושלים

התחקיר של "שומרים" חושף התנהלות בעייתית של עמותת "עטרת כהנים" בראשותו של מתי דן - שחקנית מרכזית במפעל ההתנחלויות במזרח ירושלים - ובעלת השליטה על חברות אוף-שור המחזיקות בנכסים במזרח ירושלים, שרישומן נמחק לפני יותר משני עשורים. החברות, הרשומות באיי הבתולה הבריטים, נמחקו בשל אי תשלום אגרות ומסים, והועברו לבעלות הממשלה על פי החוק המקומי. כך נוצר מצב שבו ממשלת איי הבתולה הבריטיים היא למעשה הבעלים של נכסים של התנחלויות במזרח ירושלים.

אחת החברות הללו היא Philinest. רישומה של החברה נמחק בשנת 1999, ולמרות זאת המשיכה להחזיק בנכסים במזרח ירושלים, מבלי להודיע על מעמדה החוקי, כלומר על מחיקתה והעברת הבעלות לממשלת איי הבתולה. רק בשנת 2010, 11 שנים אחרי המחיקה, יו"ר עמותת "עטרת כהנים" הגיש בקשה לממשלה איי הבתולה לחדש את רישום העמותה, והסביר את אי התשלום שבעקבותיו נמחק רישומה כאי דיוק בהתנהלותו של גזבר העמותה היוצא דאז.

התצהיר שהגיש מתי דן לממשלה של איי הבתולה נועד להדגיש את חשיבותו של רישום החברה מחדש, שכן רק חברה שהיא ישות משפטית רשומה יכולה להיות בעלת נכסים ולנהל אותם. לאור הזמן שחלף, רק בית המשפט באיי הבתולה יכול לפסוק בנושא, ורק בשנת 2019 הוא החייה את רישום החברה, שהמדינה החזיקה בבעלותה והייתה רשומה כדיירת מוגנת בנכסים אלה כל השנים.

כאמור חברות נוספות בבעלות עמותת "עטרת כהנים" נמצאות במסמכים, ומציגות פעילות דומה של מחיקת הרישום בשל אי תשלום אגרות ומסים, ביניהן Beit Hanina Properties, וחברה בשם Donhead.

מזרח ירושלים / צילום: Shutterstock
 מזרח ירושלים / צילום: Shutterstock

סוגיית החכרת נכסי הפטריארכיה היוונית לעמותת "עטרת כהנים", פרשה שזכתה לתשומת לב רבה מצד התקשורת הישראלית ונידונה בבית המשפט בישראל מאז 2004, גם קשורה במסמכים שנחשפו, בהם נמצאים שמותיהן של חברות זרות המעורבות בעסקאות השנויות במחלוקת. החברות ניהלו דיוניים משפטיים בנוגע לעסקאות מאז 2004, כאמור, אף על פי שרישומן נמחק ובלי להודיע על מצבן החוקי לבית המשפט.

"הזאב מסופיה", אילן צרויה ופנחס פטרקצישווילי מוזכרים במסמכים

גם ישראלים בפרופיל קצת יותר נמוך הוזכרו במסמכים, ביניהם אילן צרויה, שעומד מאחורי פלטפורמת Tradologic, ולכאורה אחראי להונאת לקוחות באוסטריה בהיקף של כ-200 מיליון אירו. צרויה מוזכר במסמכים מאות פעמים, וגם חברות שלו שנפתחו במקלטי מס שונים באיי מרשל ובאיי הבתולה.

גל ברק, שזכה לכינוי "הזאב מסופיה" ונעצר בבולגריה בחשד לניהול ארגון פשע בינלאומי, מופיע גם הוא ב"מסמכי פנדורה". ברק וצרויה הם שמות מוכרים בתחום האופציות הבינאריות, ושניהם עמדו במרכז תחקירים שחשפו היבטים בעייתיים ואף פליליים לכאורה בהתנהלותם.

פנחס פטרקצישווילי, המכונה פיני פטר, הבעלים של חברת האופציות הבינאריות "ספוט אופשן", מוזכר אף הוא במסמכים. החברה רשומה באיי הבתולה. לפני כחצי שנה רשות ניירות הערך בארה"ב הגישה תביעת ענק נגד "ספוט אופשן", בגין הונאת משקיעים בהיקף של כ-100 מיליון דולר. לפני מספר חודשים הוגשה נגד החברה בקשה לתביעה ייצוגית בישראל, גם היא בגין הונאת משקיעים. בנוסף, רשות המסים תבעה את החברה ואת פטרקצישווילי בטענה כי לא הוגשו דוחות מס כנדרש.