פתיחת מושב החורף של הכנסת: חברי הליכוד הורחקו, בנט חשף מידע על רון ארד

בישיבות הסיעה שנערכו היום התייחסו ראשי המפלגות להעברת התקציב וליציבות הממשלה • בנט התייחס למבצע מיוחד לגילוי רמזים חדשים אודות רון ארד ואמר "בחודש שעבר, יצאו נשות ואנשי המוסד, למבצע שתכליתו לאתר מידע חדש על גורלו ומקום הימצאו"

ראש הממשלה נפתלי בנט נואם במושב פתיחת הכנסת / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה נפתלי בנט נואם במושב פתיחת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

18:00

לסיום תקף נתניהו גם את לפיד בנאומו ואמר "ככל שמחדלי הממשלה מתרבים - כך מתרבות אמרות-השפר החלולות של נציגי הממשלה, בראשם יאיר לפיד. הוא אמר: "זוהי ממשלה נורמלית, של אנשים נורמליים, שבאים מהמקום הנכון". איזו התנשאות. איזו רדידות. איפה בדיוק נמצא ״המקום הנכון״ של לפיד? ברמת אביב? ברעננה? ברמת השרון? האם מיליוני אזרחי ישראל שאינם נמנים על יאיר לפיד וחבריו, האם הם באים מהמקומות הלא-נכונים? ומה כל-כך נורמלי בממשלה הזאת? ראש ממשלה עם 6 מנדטים - זה נורמלי?"

עם סיום הנאום של נתניהו מחאו לו חברי כנסת בליכוד כפיים אולם הושתקו במהרה על-ידי יו"ר הכנסת. בתום הנאומים עברו חברי הכנסת לדיון בהצעות אי אמון שהגישו הליכוד וש"ס והצעות חוק נוספות על סדר היום שצפוי להסתיים אל תוך הלילה.

17:00

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בנאומו ש"את מאה הימים הראשונים של הממשלה הזו אפשר לסכם במשפט. הממשלה מכילה, התקשורת מאכילה ואזרחי ישראל אוכלים אותה.

"תחת ההנהגה שלנו, מדד בלומברג דירג אותנו מקום חמישי בעולם. היום, תחת הממשלה שלכם אנחנו במקום ה-41. כמעט בתחתית המדינות. דרדרתם אותנו עשרות מקומות למטה. בנט, אתה הבטחת שתביא שינוי דרמטי ובאמת צדקת - הבאת שינוי לרעה. אל תעשו השוואה נלוזה לתקופה שבה לא היו לנו חיסונים.

"הפצרתי בבנט והורוביץ תטיסו לפה את החיסונים. מי הציע שתעשו סגר? מה זה הדחליל הזה. הצענו שתביאו את החיסונים. הייתם יכולים לחסוך חיים של למעלה מאלף איש. הבאנו לכם מדינה עם אפס מתים. אמרנו לכם לעשות דבר אחד - תביאו את החיסון השלישי. אם הייתם פועלים, בזמן לא הייתם מבזבזים זמן יקר בהכלה והססנות. אני זועק את זעקתם של למעלה מאלף משפחות".

16:45

ראש הממשלה נפתלי בנט התקשה לפתוח בנאומו נוכח הפרעות חוזרות ונשנות מספסלי חברי הכנסת של הליכוד. יו"ר הכנסת לוי הוציא אותם בזה אחר זה את קטי שטרית, דודי אמסלם, גלית דיסטל אטבריאן ומאי גולן עד שנאומו של בנט החל. "הממשלה הזאת הושבעה לפני 113 (מאה ושלושה-עשר) ימים. רבים מתחומי הפעילות של המדינה היו מכוסים בשכבת אבק של הזנחה. שנתיים של חוסר מעש, של דחיינות וניוון - החל בגרעין האיראני, דרך מחירי הדיור ועד הפקקים האינסופיים. הכול עמד מלכת, בזמן שאנחנו היינו עסוקים בארבע מערכות בחירות, ובמגפה אחת. שלושה חודשים וחצי עברו בסך-הכול, מאז התחלנו וכבר אפשר לראות, מעבר לאווירה העניינית ולשיתוף-הפעולה, גם תוצאות. אנחנו בולמים את הדלתא, בלי יום סגר של אחד".

חברי ליכוד מוצאים מתוך המליאה בעקבות הפרעותיהם לנאום של נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
 חברי ליכוד מוצאים מתוך המליאה בעקבות הפרעותיהם לנאום של נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

בנט התייחס למבצע מיוחד לגילוי רמזים חדשים אודות רון ארד ואמר "בחודש שעבר, יצאו נשות ואנשי המוסד, למבצע שתכליתו לאתר מידע חדש על גורלו ומקום הימצאו של רון ארד. זה היה מבצע מורכב, רחב-ממדים. זה כל מה שאפשר לומר כרגע. עשינו עוד מאמץ בדרך להבנה מה עלה בגורלו של רון. אני רוצה להודות ללוחמי המוסד, בשמי וגם בשם תמי ויובל ארד, על המסירות על המחויבות ועל אחוות הלוחמים, גם אחרי כל השנים. אני מבקש להודות מכאן גם לצה"ל ולשירות הביטחון הכללי, על שיתוף-פעולה יוצא מן הכלל. פדיון שבויים הוא ערך יהודי שהפך לאחד מערכיה המקודשים ביותר של מדינת ישראל". 

גורם ביטחוני בכיר הביע אי-נחת רבה מחשיפת פעילות המוסד בסוגיית רון ארד במהלך הנאום בכנסת, בשלב הנוכחי, בעת שהדברים עדיין לא סגורים, והתוצאות לא עובדו עד הסוף. "גם מסיפור חשיפת ארכיון הגרעין על-ידי ראש הממשלה הקודם לא התלהבנו, אבל הצורך היה בין השאר מדיני אל מול איראן בזירה הבינלאומית", אמר הגורם. 

משרד ראש הממשלה אמר על כך: "המבצע להשגת מודיעין אודות רון ארד היה מבצע מוצלח שבוצע תוך עמידה ביעדים מבצעיים יוצאי דופן. להבאת המידע בפני חברי הכנסת והציבור היה ערך, המבטא את המאמץ והמחויבות הכבירה להשבת בנינו לגבולם, גם שנים ארוכות לאחר שנפלו בשבי האויב. כל הפצת מידע אחר הינה שקר וכזב".

עוד אמר בנט "נקדיש תשומת-לב מיוחדת לרמת הגולן, עם יעד של הגדלה משמעותית של ההתיישבות ברמה. במשמרת שלנו - אנחנו מחזקים את מעמדה של ישראל בעולם - מוושינגטון, דרך ברלין ועד קהיר ומרוקו. היחסים עם ארצות הברית - עם הבית הלבן ועם הקונגרס, טובים וחמים, למרות אלה שמנסים לאתגר אותם".

בנט התייחס למאבק בקורונה ואמר "מתוך התפיסה הזאת התמודדנו בחודשים האחרונים, כל יום, כל היום, עם הקורונה. גם כשהלחץ היה עצום, מכל עבר, כולל מאנשים שיושבים פה , לא איבדנו את המצפן שאומר - מדינת ישראל נשארת פתוחה. אי-אפשר להמשיך לחיות מסגר לסגר. לחנוק את האזרחים ולכלוא אותם בבית - זה צעד שיוריד תחלואה אולי, אבל זה צעד עצל, פסיבי, עם השלכות נוראיות. זו דרך קלה ולא ראויה, בחרנו בדרך הקשה".

16:30

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי פתח את כנס החורף של הכנסת והתייחס למתחים בין הקואליציה לאופוזיציה. לדבריו, "המחלוקות העמוקות בין הגושים ושיח השנאה שליוו אותנו לאורך כל מערכות הבחירות ובמושב הכנסת הקודם קיימים בנינו גם היום. בחודשים האחרונים מאז נכנסתי לתפקידי עשיתי הכול כדי לגשר בין הצדדים. חשבתי שהרכב הוועדות שהציעה הקואליציה בתחילה לא היה מאוזן ופעלתי לשנותו. הקואליציה הלכה כברת דרך ארוכה. הגיעה העת להפסיק את ההחרמה הגורפת וחסרת התקדים של האופוזיציה. מעולם לא היה בכנסת מאורע כזה שגוש אופוזיציוני שלם מסרב להשתתף בעשייה הפרלמנטרית באופן גורף ומוחלט ומסרב לקחת חלק קריטי בדמוקרטיה הישראלית".

עוד אמר לוי כי "במקביל, אני קורא לחבריי בקואליציה לקדם את הרכב הוועדות באופן המאוזן שהוצע. הבית הזה ידע להתגבר על מחלוקות גדולות הרבה יותר וכולי תקווה שהמשבר הזה יסתיים במהרה ונצא לדרך חדשה. במושב הזה נהיה חייבים לשנות גם את אופי השיח שבו אנו מנהלים את הוויכוחים בינינו. אני יודע שגם אני חטאתי בכך בעבר. הציבור הישראלי, ששבע מריבים ומשנאת חינם מסתכל על הבית הזה וכואב לו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם אחריו ואמר כי "היום, בפתיחת המושב השני של הכנסת ה-24, יותר מאי פעם, הרי זו לכם, חברות וחברי הכנסת, לא הזדמנות שנייה, אלא רביעית. הזדמנות שאל לכם להחמיץ - לבנות במדינת ישראל חיים טובים יותר, למען כולנו. אני קורא לכם לקחת את ההזדמנות הזו בשתי ידיים. אנו ניצבים בפתחה של שנה חדשה, בפתחו של מושב כנסת חדש, במהלכו תקציב המדינה - ואיתו תוכנית העבודה של הממשלה, יובאו לאישורכם, נבחרות ונבחרי העם. גם נגיף הקורונה, האכזרי והחמקמק, שלימד את כולנו שיעור גדול בצניעות, יוסיף וילווה את חיי העולם כולו".

הרצוג התייחס לסגנון חברי הכנסת ואמר "הציבור הישראלי מביט בכם, מקשיב לכם, לטוב ולרע. ההתנגשויות היום-יומיות במשכן הזה, הסגנון, הבוטות - זה מה שרואים הילדים והילדות שלנו, הצעירות והצעירים בישראל, הם הרי העתיד שלנו. שכן כל אחת ואחד מאיתנו, במילותיו ובמעשיו, משפיע על פניה של מדינת ישראל שלנו. הבחירות שכל אחת ואחד מאיתנו עושים בכל יום - מעצבות את המחר שלהם. ואין לנו אלא את כוחה של הדוגמה האישית כדי להשפיע, להרגיע, לשנות כיוון. אני קורא לכם - חברות וחברי הכנסת, לשוב ולבחור מחדש, בכל יום, בממלכתיות הישראלית".

הנשיא התייחס לאלימות בחברה הערבית ואמר כי "מאז ראשית השנה, נרצחו כבר כ-100 אזרחים ואזרחיות חפים מפשע באירועי אלימות בחברה הערבית. כ-100 בנות ובני אדם, שנבראו בצלמו של בורא עולם, כפי שקראנו בפרשת השבוע, פרשת "בראשית", רק לפני יומיים. בנות ובני אדם כמוני. כמוכם. עולמות שלמים, שחרבו ברגע.

"הטיפול באלימות בחברה הערבית הוא אתגר לאומי חשוב ובוער ביותר, ואני בטוח שישנה פה הסכמה מקיר לקיר בנושא. אסור לנו להתרגל לרציחות ולחיסולים, וודאי לא להשלים עם מציאות יום יומית של טרור אזרחי משתק. זוהי שעת חירום, המחייבת את כולנו לפעול יחד בנחישות ולמגר את האלימות הזו".

מושב פתיחת הכנסת / צילום: יוסי זמיר
 מושב פתיחת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

על תקציב ושלמות הקואליציה

במוקד כנס החורף של הכנסת נמצאאישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים. בישיבות הסיעה שהתקיימו בצהריים לפני הטקס במליאה, אמר שר האוצר אביגדור ליברמן: "התגעגענו לאקשן פה בכנסת. ידוע שמושב החורף הוא הכי ארוך, הכי קריטי והכי מעניין. אנחנו נחושים להעביר את התקציב ולשמור על שלמות הקואליציה".

ליברמן גם התייחס לניסיונות של השרה איילת שקד לקרוץ לחרדים ולהציע להם להצטרף לקואליציה ואמר "שמעתי דיבורים על רצון של גורמים בקואליציה לצרף את ש"ס ויהדות התורה, אם זה יקרה - אנחנו לא נהיה שם". בהתייחסו למאבק בקורונה אמר: "העמדה שלנו לא לסגור את המשק ולחיות לצד הקורונה מוכיחה את עצמה. אם הירידה בתחלואה תימשך, נלך להקלות נוספות: ישיבה חופשית במסעדות בחוץ בלי תו ירוק ותיירות נכנסת חופשית".

יו"ר רע"ם מנסור עבאס הבהיר מצדו את האולטימטום לממשלה: "החודש הזה הוא חודש מבחן למימוש המטרות שהצבנו לעצמנו דרך תקציב המדינה. לא הקמנו קואליציה כדי לפרק אותה. אנחנו רוצים שהיא תתקיים אבל תעמוד בהתחייבויות כלפי רע"ם.. אי-אפשר לקדם את התוכניות בלי רע"ם. רע"ם היא לא נספח לקואליציה. היא הקימה את הקואליציה עם כל המפלגות".

יו"ר האופוזיציה נתניהו פתח את ישיבת סיעת הליכוד והבהיר כי "חזרנו מלאי עיזוז". נתניהו ציין כי "הכדור עגול. היינו פעם 12 מנדטים ואמרו לנו שלעולם לא נחזור לשלטון. זה קרה, וזה יקרה גם הפעם. אנחנו נלכד את השורות, נפעל ונחליף אותם. יום רביעי זה יום מבחן לממשלה: מגיע חוק ההגירה של איילת שקד. אמרנו להם תוכיחו שאתם דואגים למדינה ולא לכיסאות שלכם. אנחנו נראה כיצד הם יצביעו".

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ביקש מצדו להעביר מסר בפתח ישיבת סיעת יש עתיד לכל חברי הקואליציה ואמר "אני רוצה להזכיר לחברי בקואליציה: התקציב עוד לא עבר. הממשלה עוד לא התייצבה. לכל אחד מאיתנו יש אחריות לשמור על הקואליציה ולא לייצר מלחמות מיותרות. בימים האחרונים חברי כנסת ושרים מתנהגים כאילו כל הבעיות מאחורינו - כל אחד מתחיל למשוך לכיוון שלו, מייצרים כותרות מיותרות, ומתנהגים כאילו הממשלה הזו מובנת מאליה".

לפיד רמז בין היתר לנסיעת שרי מרצ לאבו מאזן ולחילופי דברים בין חברי הקואליציה ברשתות החברתיות: "הדבר האחרון שאפשר להגיד על הממשלה, זה שהיא מובנת מאליה. היא נס. יותר מזה, היא נס שברירי שקרה כנגד כל הסיכויים. במקום שכל אחד ימשוך לכיוון שלו, תפקידנו להעביר תקציב בשביל מה שחשוב לכל אזרח בישראל: ביטחון, חינוך, בריאות, טיפול בקורונה, טיפול בקשישים, שיפור מצבה של החברה הערבית. יש לנו חמישה שבועות שבהם לכולנו יש משימה אחת: להעביר תקציב. בלי זה, לא תהיה ממשלה. חברי הכנסת והשרים מרגישים שהממשלה מתפקדת, עובדת. היחסים טובים. מרגישים שהתייצבנו. אז הם שחררו לעצמם חבל. זה טבעי, אבל זה מוקדם מדי. עוד לא הגענו ליעד".