רשות התרופות האירופית ממליצה על חיסון שלישי למדוכאי חיסון

הרשות האירופית כותבת בהודעה כי "חשוב להבדיל בין מנה נוספת למדוכאי חיסון למנת בוסטר לבני אדם עם מערכת חיסון נורמלית"  • הוועדה העניקה לממשלות מדינות האיחוד את ההכרעה בנושא

חיסון קורונה / צילום: Shutterstock
חיסון קורונה / צילום: Shutterstock

רשות התרופות האירופית (EMA) הודיעה היום כי היא ממליצה על מתן מנה שלישית של חיסון ביונטק-פייזר (מנת בוסטר) למדוכאי-חיסון, וכי מדינות האיחוד "יכולות לשקול" מתן מנת בוסטר גם לאוכלוסייה מעל גיל 18, לפי הכרעתן.

לגבי מדוכאי חיסון, הרשות ממליצה להעניק מנה שלישית החל מ-28 יום אחרי החיסון השני. הוועדה לתרופות אנושיות של הרשות קבעה כי ישנן עדויות לייצור מוגבר של נוגדנים בעקבות מנה שלישית, למשל במושתלים עם מערכת חיסון מוחלשת. "למרות שאין עדויות ישירות לכך שהעלייה הזו ברמת הנוגדנים מגנה בחולים אלה מפני מחלת ה-COVID-19", נכתב בהודעת הרשות, "אנו מצפים כי המנה הנוספת תגביר את ההגנה לפחות בחלק מהמטופלים".

לגבי יתר האוכלוסייה, הרשות האירופית כותבת בהודעה כי "חשוב להבדיל בין מנה נוספת למדוכאי חיסון למנת בוסטר לבני אדם עם מערכת חיסון נורמלית". לגביהם, כותבת הרשות בהודעה, מידע בנוגע לבטיחות וליעילות המנה השלישית בגילאי 18 עד 55 - שהעבירו לה החברות "פייזר" ו"ביונטק" - הראה שחיקה בהגנה שמספקים החיסונים לאחר שישה חודשים, ומנגד עלייה משמעותית ברמת הנוגדנים נגד מחלת ה-Covid-19 אחרי קבלת הזריקה השלישית. "על בסיס מידע זה, הוועדה החליטה כי מתן מנות בוסטר יכול להישקל לפחות אחרי שישה חודשים מקבלת המנה השנייה בגילאי 18 ומעלה".

הוועדה העניקה לממשלות מדינות האיחוד את ההכרעה בנושא. "גופי בריאות לאומיים יכולים להורות על המלצות לגבי השימוש בזריקות בוסטר, כשהם לוקחים בחשבון את המידע המסתמן לגבי היעילות ואת המידע המוגבל מבחינת בטיחות", נכתב. הוועדה הגדירה את הסיכון למיוקרדיטיס ולתופעות לוואי אחרות כ"נדיר מאוד", אך הבהירה כי היא ממשיכה לעקוב אחרי תופעות לוואי נדירות מאוד אלה ואחרות.

חלק ממדינות האיחוד כבר הורו לפני חודשים על חיסון קשישים ומדוכאי חיסון במנה שלישית של חיסון "פייזר-ביונטק".