"ההשפעה על הסביבה היא בלתי הפיכה": דליפת נפט גדולה מול חופי קליפורניה מאיימת על הטבע

דליפת נפט מול חופי קליפורניה מובילה לשיבוש של מערכות החיים והרג של בעלי חיים • ד"ר יגאל ברנשטיין, מומחה לזיהומי נפט: "גם אם יהיה טיפול מושלם בדליפה רק 20% מהחומר שדלף ייאסף" • בצל האסון, ארגוני הסביבה בישראל קוראים לבטל את הסכם קצא"א לשינוע נפט מאיחוד האמירויות

מנסים להשתלט על דליפת הנפט ולנקות את המים / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
מנסים להשתלט על דליפת הנפט ולנקות את המים / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

דליפת נפט גדולה מול חופי קליפורניה מאיימת על שטחי טבע וחיות בר. זאת, לאחר שכשל בצינור הובלת נפט, גרם לשפך של לכ-126 אלף גלונים של נפט גולמי מזהם לאוקיינוס השקט מול חופי מחוז אורנג'. מדובר בכמות שוות ערך ל-3000 חביות נפט, שהתפשטו על פני כ-33 קמ"ר מהאוקיינוס, כ-5 ק"מ מחופי הנטינגטון. דגים מתים, ציפורים וחיות ים נשטפו לחוף, וחופי רחצה עשויים להיסגר לחודשים ארוכים בשל הזיהום הסביבתי הגדול.

הדיווח הראשוני על התקלה התרחש ביום שבת בבוקר, אך אתמול החלו להתברר ממדי האסון האקולוגי הגדול. הנפט חלחל אף לאזורי הביצות, בהם מתגוררות חיות בר. במשך שנים רבות, עמלו השלטונות כדי להבטיח את עתידו של בית הגידול הטבעי ולבצע בו פעולות שימור נרחבות. אך כעת, לאחר שהנפט חלחל לשטחים נרחבים והותיר הרס אקולוגי גדול, הוא עומד בסכנה משמעותית. קים קאר, ראש עיריית הנטינגטון ביץ', אמרה במסיבת עיתונאים כי מדובר ב"קטסטרופה סביבתית", וכי "שטחי הביצות נהרסים, וחלקים מקו החוף מכוסים בנפט".

האזור שנפגע מהדליפה, הוא ביתם של מינים מאוימים הנמצאים בסכנת הכחדה, לרבות ציפור חוף בשם 'האגרוף המושלג', ולוויתן גדול סנפיר, שאוכלוסייתו הצטמצמה באופן ניכר בעקבות ציד, ונחשב כיום למין מוגן במרבית חלקי העולם. ההשפעה על בעלי החיים היא הרסנית; ציפורים שנפט נדבק לכנפיהן אינן יכולות לעוף, ולא לנקות עצמן מהנפט. לפי מנהל תוכנית האוקיינוסים של המרכז לגיוון ביולוגי, מיוקו סאקאשיטה, לווייתנים, דולפינים ויצורים ימיים אחרים עלולים להתקשות בנשימה או למות לאחר שחייה בשמן או נשימת אדי דלק רעילים.

"ההשפעה על הסביבה היא בלתי הפיכה"

לפי ההערכות, הדליפה נגרמה בשל קרע בצינור באסדת הנפט של חברת Beta Offshore, חברת בת של תאגיד אנרגיה Amplify Energy. הקרע התרחש בצינור המחבר בין מזח האנטינגטון בית' ובין חוף ניופורט. משמר החופים האמריקני שעומד בראש כוח התגובה המידית של ניקוי המים והחופים בארה"ב הודיע ​​שיחקור כיצד התרחשה הדליפה ההרסנית, אך לעת עתה, הסביבה משלמת מחיר כבד, כאשר אלפי בעלי חיים כוסו בנפט, ומצאו את מותם. חלק מהנזק, כך לפי ההערכות, כלל אינו בר שיקום.

הנפט הרס צמחייה ובעלי חיים במרחב הימי והחוף / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
 הנפט הרס צמחייה ובעלי חיים במרחב הימי והחוף / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

כעת, החשש הוא מפני התפשטות משמעותית של כתם השמן לאזור טאלברט מארש, שמורה אקולוגית בגודל 25 דונם מול חוף הנטינגטון, בה חיים עשרות מני ציפורים. "ההשפעה על הסביבה היא בלתי הפיכה", אמרה קתרינה פולי, מפקחת מחוז אורנג', במסיבת עיתונאים בשבת. כתם השמן יצר מעין ברק ברוחב קילומטרים באוקיינוס, ונשטף לים בכדורים שחורים ודביקים. תושבי האזור העידו כבר ביום שישי על ריחות חזקים של אדי דלק באזור, ומטילים ספק במהירות התגובה של הרשויות בנושא, בטרם הפך לאסון סביבתי גדול. לפי הצפי, הנפט ימשיך להישטף אל החוף במשך הימים הבאים, וישפיע על היישובים הסמוכים.

שגרת החיים של תושבי האזור, גם היא משתבשת בצל האסון. איסור דייג הוטל על דייגי האזור, ובשל סגירת חופי האזור, בוטל היום השלישי של מופע האוקיינוס השקט השנתי (Pacific Airshow), יממה לאחר שאלפי בני אדם התאספו בחוף האוקיינוס כדי לצפות במפגן של מטוסים ולשהות במתחמי טכנולוגיה, ספורט ובידור. החופים בהנטינגטון ביץ' יהיו סגורים עד להודעה חדשה, ולפי ההערכות, ייתכן כי יסגרו לחודשים ארוכים. הרשויות, אף מזהירות את התושבים מפני הסיכון הבריאותי; רשויות הבריאות במחוז אורנג 'הזהירו ביום ראשון כי אנשים צריכים לפנות לטיפול רפואי אם הם נוגעים בשמן או בשאיפת אדי שמן, דבר שעלול להיות רעיל.

ד"ר יגאל ברנשטיין, מומחה חוקר השפעת זיהומי נפט על הסביבה הימית באוניברסיטת מיאמי, מסביר כי ההשלכות של מגע הנפט בטבע, עלולות להיות הרסניות. "גם אם יהיה טיפול מושלם בדליפה, במקרה הטוב ביותר, עד 20% מהחומר שדלף ייאסף. הנפט שרואים בפני השטח, ומספר הדגים והעופות הבודדים שנסחפים לחוף, הינם 'קצה קצהו' של הקרחון. בפועל, הנזק הגדול הוא לדגים בצעירותם, ולחסרי חוליות. לרוב, בפועל, גם שטח הדליפה הוא הרבה יותר גדול ממה שמזהים בצילומי לוויין/ אוויר".

הנפט שנדבק לכל הצמחים והאבנים שבחופי קליפורניה / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
 הנפט שנדבק לכל הצמחים והאבנים שבחופי קליפורניה / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

ברנשטיין מסביר כי קשה בשלב זה להעריך את הנזק שייגרם בטווח הארוך, ולשם כך יש להמתין לממצאים בשטח. אזור השפך, עם זאת, הוא רגיש וחשוב אקולוגית, ולכן פוטנציאל הנזק הינו גבוה. לדברי ברנשטיין, "זהו אזור פורה, עם יערות קלפ, לוויתנים, כרישים, דגי סלמון, ועוד. מדובר בדליפה המוגדרת כבינונית - דליפה של 126 אלף גלון לעומת 210 מיליון בדליפת הנפט הגדולה במפרץ מקסיקו, אך בכל סביבה אליה מגיע הנפט, הוא פוגע והורג בע"ח ימיים, אם זה על הקרקעית, בעמודת המים, בפני המים, ובחוף (המספר הקטן של החיות שנסחפות לחוף הוא קצה הקרחון). המערכת האקולוגית הזאת גם ככה נמצאת במצב התדרדרות מאוד קשה בעקבות שינויי האקלים, וכמובן שדליפה שכזאת רק מסכנת את המערכת עוד יותר. באזור, אגב כך, ישנו מתקן התפלת מים. יתכן שהדליפה תפגע בפעילותו".

ארגונים סביבתיים בקליפורניה, מציינים כי דליפות נפט עלולות להרוג אלפי בעלי חיים, ולעלות עשרות מיליוני דולרים לנקות ולזהם חופים במשך חודשים. לכן, לדבריהם, הדליפה הדגישה את הצורך של קליפורניה להתרחק מדלקים מאובנים לטובת אנרגיה מתחדשת. לורה דהאן, מנהלת "סביבה בקליפורניה", אמרה כי הדליפה היא "תזכורת בוטה ואפלה לכך שנפט מלוכלך, מסוכן ויכול לגרום לאוויר ולמים שלנו להיות רעילים מדי לחיים".

גם בישראל, דורשים ארגוני הסביבה מהממשלה להישיר מבט לקליפורניה ולפעול לביטול הסכם חברת הדלקים המאובנים קצא"א לשינוע נפט מאיחוד האמירויות לעולם דרך מפרץ אילת, הסכם שבפועל יהפוך את ישראל לגשר יבשתי לשינוע נפט, תוך יצירת סיכון סביבתי. "זהו שפך הנפט השלישי שמחריב את חופי קליפורניה, תוך שהוא זורע נזק עצום לביולוגיה הימית, לחופים ולמשלם המסים האמריקאי", אומר יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית". "אירוע כזה צפוי להתרחש גם אצלנו. הנעלם היחיד הוא העיתוי, שכן אירועים זה מתרחשים בעולם באופן תדיר. הגברת תדירות מכליות הנפט שתפקודנה את נמלי אילת ואשקלון כתוצאה מעסקת שינוע הנפט עליה חתמה החברה החסויה קצא"א, היא בעלת פוטנציאל נזק גדול אף יותר. האם נזיד העדשים שנקבל מעסקת שינוע הנפט האומללה של קצא"א שתעשיר ברוני גז מעטים, מצדיקה הרס וחורבן כזה? התשובה היא חד משמעית לא! אני מקווה שקברניטי המדינה לא יהיו קצרי רואי מכדי לראות זאת. במוצ"ש הקרוב נגיע להפגין מול ביתו של רוה"מ בנט, כדי לוודא שהוא מבין את הסיכונים לאשורם".

אחת מדליפות הנפט הגדולות ביותר בהיסטוריה של חופי קליפורניה, אמש / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
 אחת מדליפות הנפט הגדולות ביותר בהיסטוריה של חופי קליפורניה, אמש / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

מאיה יעקבס, מנכ"לית ארגון הסביבה "צלול", דורשת מהממשלה לעצור את הסכם קצא"א, ולהיערך היטב לטיפול באסונות אליהם יכול להוביל שינוע נפט. "אסון הנפט בקליפורניה שובר את הלב. שפך נפט שהפך ים מלא חיים לים מזוהם שחיים רחוקים ממנו, ועדיין מימדי האסון רחוקים מלהתבהר", היא אומרת. " דליפות נפט מתרחשות בכל העולם, כל הזמן. ככל שמגדילים כמויות נפט בחופינו, הסיכון גדל. למרות שהסיכון ידוע, לא רק שבישראל אין כוח חירום שמסוגל להתמודד עם טיפול באסונות זיהום נפט ברמה מכפירה, מדינת ישראל גם בדרך לאשר הסכם שיהפוך את חופי ישראל בים התיכון ובים-סוף לצינור נפט ולפצצות זיהום מתקתקת. זיהום נפט מקצאא הוא רק עניין של זמן. המרוויחה היחידה מאישור ההסכם היא חברת קצא״א. את המיליארדים מהנזק, כולנו נשלם. זה הזמן לעצור את הסכם קצאא ולהקים כוחות חירום ארציים ואזוריים לאסונות זיהום ים בנפט".