התחזקות הדולר נותנת לוול סטריט סיבות חדשות לדאגה

חששות לגבי הצמיחה ומחירי האנרגיה הגואים, כמו גם תשואות גבוהות יותר על אג"ח, מושכים משקיעים למטבע האמריקאי

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

הדולר עולה לאחרונה, בהנעת זעזועים הולכים ומתגברים הקשורים לצמיחה העולמית ועליית התשואה של אגרות חוב אמריקאיות.

מדד הדולר של וול סטריט ג'ורנל הגיע בימים האחרונים לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז ספטמבר 2020. המדד, הבודק את ערך הדולר נגד סל מטבעות אחרים, עלה בהדרגה מאז יוני, והוסיף בחודש האחרון כמעט 2%.

לדולר חזק יש פוטנציאל לעכב רווחים במניות והשקעות אחרות הכרוכות בסיכון. חברות במדד S&P 500 מייצרות 40% מההכנסה שלהן מחוץ לארה"ב, על פי FactSet . כשהדולר מתחזק, ערך הכסף שהן מרוויחות במדינות זרות מתכווץ. חברות של שווקים מתעוררים ומדינות מתפתחות נפגעות גם הן לרוב בגלל שהחוב של שווקים כאלה שרובו בדולרים נעשה קשה יותר לכיסוי.

"דולר חזק יותר יכול להיות כמו כדור הריסה. באופן נרחב, הוא מהווה הידוק של התנאים הפיננסיים בעולם", אמר ג'יימס את'י, מנהל השקעות בחברה Aberdeen Standard Investments .

מה שמניע את הדולר כלפי מעלה הן הציפיות שהפדרל ריזרב יפעל מוקדם יותר ויותר באגרסיביות לסיום צעדי סיוע הקשורים למגפה. עיכובים בשרשראות אספקה, מחירי אנרגיה גואים והפרעה לפעילות התעשייתית בשווקים כולל סין ובריטניה גם הם מטילים משקלם על סיכויי הצמיחה.

המטבע המשמש כרזרבה עולמית נוטה לתפקד היטב בשני תסריטים: כשהכלכלה העולמית במצב רע, ואז משקיעים מסתתרים בנכסים המהווים מקלט, וכשכלכלת ארה"ב מצליחה לעומת אחרות, מה שגורם למשקיעים לרוץ אחרי השקעות דולריות. מצב עניינים זה מכונה חיוך של הדולר, כי הוא עולה בשני המקרים האלה ומתיישר בין המצבים.

כעת, מתקיימים מאפיינים של שני קצוות החיוך המניעים משקיעים לעבר הדולר.

"השווקים יותר זהירים ועצבניים לגבי הסיכון של האטה נוספת", אמר לי הרדמן, אנליסט מטבעות בבנק היפני Mitsubishi UFJ Financial Group . הוא חושש שהעלייה העולמית במחירי האנרגיה תפגע בצרכנים ובחברות, וגם תגביר את החששות לגבי אינפלציה.

בינתיים, הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם מציינים שיש להם כוונה לקצץ בסיוע, מה שיגרום לתשואת אגרות החוב לעלות. יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר בסוף ספטמבר שהבנק המרכזי כנראה יכריז על תחילת הקטנה של התוכנית בפגישתו הבאה בנובמבר. קובעי המדיניות של הפד גם יותר ויותר מסמנים את ציפיותיהם לכך ששיעורי הריבית עשויים לעלות בקרוב, אפילו כבר בשנה הבאה.

אגרות חוב של ממשלת ארה"ב לכל התאריכים נמכרות כשמשקיעים מתכוננים לצמצום הנוכחות העצומה של הפד בשווקים. התשואה על אגרות חוב של האוצר לעשר שנים טיפסה ביום שני האחרון בכ-1.5% בפעם הראשונה מאז יוני, ונותרה מעל הרף הזה רוב השבוע. היא ירדה במתינות בשבת לסגירה על 1.464%, לפני שטיפסה שוב ל-1.493%. כשמחירים יורדים התשואות עולות.

העלייה מניעה משקיעים המבקשים להבטיח תשואות גבוהות יותר וזה מגביר את הביקוש לדולר.

"האם היית מעדיף אגרת חוב גרמנית בתשואה של בערך מינוס 0.3% או אגרת של האוצר במטבע המוביל בעולם שנותנת תשואה של 1.5%?" שאל את'י. "אין פה שאלה בכלל". בשבוע שעבר, קנה עוד אגרות חוב של האוצר לעשר שנים.

אגרות חוב של הממשלה הגרמנית גם הן עלו אך בקצב אטי יותר מאלה של משרד האוצר של ארה"ב. בשבוע שעבר נחלש האירו ב-1% כנגד הדולר.

בעוד הבנק המרכזי באירופה מקדם תוכניות להתחיל להפחית בצעדי סיוע לתקופת חירום הקשורים למגפה, רוב המשקיעים לא צופים שהמדיניות תשתנה בקרוב, בניגוד למה שקורה עם הפדרל ריזרב.

ג'ורג'ינה טיילור, מנהלת קרנות של נכסים רבים בחברה Invesco , מגדילה את חשיפתה לדולר כבר כמה שבועות, במהלך של מגננה. לאחרונה מכרה אירו אל מול הדולר והיא גם נפתרה מכמה מניות על מנת להקטין את סך הסיכון שלה.

לגבי אגרות חוב של משרד האוצר של ארה"ב, "אנו די שמחים שיש לנו חשיפה שם, בייחוד ביחס לשווקי אג"ח אחרים ברחבי העולם", אמרה טיילור.

אם יישאר הדולר חזק, זה בסופו של דבר עשוי לתרום להחלשתו, כך אמרו אנליסטים. סחורות עולמיות רבות כמו נפט ונחושת מתומחרות בדולרים, כך שדולר חזק יותר מעלה את מחירן ופוגע בביקוש. ביקוש נמוך יותר עלול להוביל לירידת מחירים, וזה עשוי לשחרר חלק מהאוויר של הלחץ האינפלציוני.