מבחני ההסמכה לרו"ח: אוניברסיטת רייכמן עקפה את האוניברסיטאות הוותיקות

88% מהנבחנים מאוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי), שניגשו לבחינה בפעם הראשונה, עברו אותה בהצלחה • 40% מכלל הנבחנים נכשלו בבחינה

בחינות הסמכה של לשכת רואי החשבון בבניני האומה בירושלים / צילום: ליאור מזרחי
בחינות הסמכה של לשכת רואי החשבון בבניני האומה בירושלים / צילום: ליאור מזרחי

כ-40% נכשלים בבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רואי החשבון בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת שהתקיימה ביולי השנה (מועד אביב). עם זאת, בקרב 499 הנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינה (64% מקרב כלל הנבחנים) נרשם אחוזי מעבר גבוהים יותר, של 73%.

לבחינה ניגשו 769 נבחנים ונבחנות, לעומת 859 נבחנים במועד סתיו 2020 ו-969 נבחנים במועד אביב 2020. בסתיו 2019 ניגשו לבחינה 882 מבחנים, ובאביב אותה שנה 816 נבחנים.

המרכז הבינתחומי בהרצליה, שזכה לאחרונה להכרה כאוניברסיטה ושינה את שמו לאוניברסיטת רייכמן, מוביל את ראש רשימת המוסדות עם אחוזי המעבר הגבוהים ביותר מקרב הנבחנים לראשונה (מעל 30 נבחנים לראשונה), עם כ-88% מעבר. אחריו מככבים בוגרי האוניברסיטה העברית (כ-86%), אוניברסיטת תל אביב (כ-81%), אוניברסיטת בן גוריון (כ-80%) והמרכז האקדמי רופין (כ-80%).

המכללה למינהל, ששלחה 80 בוגרים למבחן, שעשרה מהם נבחנו לראשונה, מדשדשת לקראת תחתית טבלת ההישגים של בוגריה, עם 40% מעבר בלבד עבור הנבחנים לראשונה ו-28% מעבר לנבחנים בפעם השנייה ויותר; ורק 11% מבוגרי הקריה האקדמית אונו שניגשו לראשונה למבחן עברו.

219 נבחנים ניגשו לבחינה על גבי מחשב (28% מקרב כלל הנבחנים) ושיעור המעבר של הנבחנים בקבוצה זו גבוה ביחס לממוצע ועומד על 82%. 195 נבחנים מקבוצה זו הם נבחנים לראשונה, ושיעור המעבר של הנבחנים בקבוצה זו עומד על 88%.

35% (270) מהנבחנים במועד זה הם נבחנים חוזרים, אשר ניגשו לבחינה בפעם השנייה או יותר ושיעור המעבר של הנבחנים בקבוצה נמוך ביחס לממוצע הכללי, ועומד על 35.5%. 

פער בהישגי הבוגרים 

אחד הדברים הבולטים בנתונים הוא הפער הקיים בהישגי הבוגרים במוסדות הלימוד השונים. בעוד במוסדות המובילים נרשמו אחוזי הצלחה של 80% ומעלה בקרב הבוגרים שניגשו למבחן בפעם הראשונה, ישנם כמה מוסדות בולטים שתוצאות בוגריהם נושקים ל-60% מעבר, ומטה. כך, רק 61% (מתוך 28) בוגרי אוניברסיטת בר-אילן שניגשו לראשונה למבחן עברו, רק 59% (מתוך 17) בוגרי אוניברסיטת חיפה שניגשו למבחן לראשונה עברו, 63% מהאוניברסיטה הפתוחה (43 ניגשו למבחן לראשונה) ורק 40% מתוך בוגרי המכללה למינהל (10 ניגשו למבחן לראשונה), שלא לדבר על 11% מעבר בלבד בקרב בוגרי הקריה האקדמית אונו.

בעוד בקרב מוסדות אקדמיים שונים נשמעות טענות כי המוסדות הנמצאים בתחתית טבלת הישגי בוגריהם הם מוסדות שרף הקבלה אליהם נמוך, ולכן גם התוצאות של בוגריהם אינן גבוהות - במוסדות בהם נרשמו אחוזי המעבר הנמוכים דוחים את הביקורת. שם טוענים כי "מועד האביב" (המבחן שנערך ביולי) אינו המועד העיקרי שבו ניגשים בוגריהם למבחני ההסמכה, אלא מדובר במועד אליו ניגשים בעיקר תלמידים שלא צלחו את הבחינה בעבר או שהתקשו בלימודיהם והשלימו קורסים בסמסטר נוסף. עוד נטען כי בקרב הנבחנים בפעם השנייה ומעלה אחוזי המעבר תמיד נמוכים יותר.

מהמכללה למינהל נמסר בתגובה כי "המסלול האקדמי המכללה למינהל לא מגישה סטודנטים הנבחנים בפעם הראשונה במועד זה, ורוב הניגשים לבחינות הם כאלה שלא צלחו את הבחינה בעבר וחוזרים לבצע אותה פעם נוספת. במועד הסתיו, שהוא המועד העיקרי אליו מגישה המכללה למינהל למועד ראשון, ניגשים כ-200 תלמידים בכל שנה. כמו כן, שיעור המעבר של הסטודנטים הניגשים לבחינות מועצה בפעם שנייה ויותר תמיד היה נמוך מאוד בכל המוסדות".

מבט בנתונים מעלה כי בחלק מהמוסדות המובילים נרשמו אחוזי הצלחה גבוהים גם בקרב נבחנים בפעם השנייה ומעלה. כך למשל, באוניברסיטת רייכמן והאוניברסיטה העברית נרשמו אחוזי מעבר של 83% גם בקרב הנבחנים בפעם השנייה, באוניברסיטת תל אביב נרשמו 74% מעבר בבחינה שנייה, ובאוניברסיטה העברית ובמרכז האקדמי רופין נרשמו 73% הצלחה. זאת, לעומת 28% מעבר בקרב בוגרי המכללה למינהל שניגשו למבחן בפעם השנייה ומעלה, 23% מעבר בקרב בוגרי קריית אונו, 42% בקרב בוגרי אוניברסיטת חיפה ו-32% במרכז האקדמי לב.