מהדרך לעבודה ועד הטיסה הפחות מזהמת: עד כמה ירוקים הכלים החדשים של גוגל?

ענקית הטכנולוגיה השיקה השבוע שורה של כלים שיאפשרו למשתמשים בזירה שלה לתעדף פעולות מזהמות פחות • כך, תוכלו לדעת כמה מזהם המושב שלכם במטוס, הנסיעה שלכם לעבודה או השמפו שאתם קונים • אבל האם באמת מדובר במהלך סביבתי או בעוד טיוח ירוק?

התרימוסטט של גוגל / צילום: גוגל
התרימוסטט של גוגל / צילום: גוגל

גוגל משיקה השבוע כלים חדשים שיעזרו למשתמשים בזירה שלה להחליט החלטות אקולוגיות יותר בפעולות היומיומיות שלהם. כך, הפיצ'רים החדשים, ישקפו את כמות הזיהום במסלולי הנסיעה השונים, בטיסות לחו"ל ובקניות באינטרנט. החברה גם משיקה את תוכנית Nest שמאפשרת לאנשים לתמוך באנרגיה נקייה מהבית. "אנחנו מאפשרים לכולם לחיות חיים אקולוגיים יותר. גוגל התחייבה בשנה שעברה לעזור למיליארד אנשים לעשות בחירות אקולוגיות יותר עד שנת 2022", נכתב בבלוג החברה.

במסיבת עיתונאים עם סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ו-Alphabet, החברה הציגה את הפיצ'רים החדשים ואמרה כי הסיבה להשקה היא "הקצנה עולמית בשינויי אקלים, שריפות, הצפות ומזג אוויר קיצוני שמשפיע על הבריאות שלנו, הכלכלה שלנו ועל העתיד שלנו יחד על פני כדור הארץ".

 הכלים: מסלולי נסיעה וטיסה ירוקים יותר

אז מה השינויים שגוגל מכניסה? ראשית, היא מכניסה כלים חדשים שיעזרו לנו לקבל החלטות לגבי נסיעות, טיסות ולינות אקולוגיות יותר. החברה משיקה פיצ'ר חדש שיספק מידע על פליטת פחמן ב-Google flights. לפי החברה, הכלי הזה יאפשר לראות את "פליטות הפחמן הנלוות למושב בכל טיסה, ולמצוא במהירות אפשרויות עם פליטות פחמן נמוכות יותר". כשתחפשו במנוע החיפוש מלונות, תוכלו לקבל מידע על רמת הקיימות במלון כמו הפחתת פסולת ושימור מים.

מיון טיסות לפי זיהום / צילום: גוגל
 מיון טיסות לפי זיהום / צילום: גוגל

לצד זאת, גוגל אומרת שכשמשתמשים יחפשו מוצרים, הם יקבלו מידע אקולוגי יותר: לדוגמה בחיפוש מוצרים עתירי אנרגיה כמו דודי מים או מדיחי כלים, תוכלו לצמצם את החיפוש לאפשרויות חסכוניות ופחות מזיקות לסביבה.

השימוש בבינה מלאכותית (AI) על ידי גוגל לא חדש. הפעם, גוגל תשתמש ב-AI כדי לייעל את הנתיבים ואת הרמזורים ברחבי הערים. גוגל התחילה פיילוט בישראל (בחיפה ובבאר שבע) בשיתוף פעולה עם החברות השונות בישראל, כדי לחזות את תנאי התנועה ולשפר את תחלופת האורות ברמזורים ומצאה כי "ישנה הפחתה של 10-20% בדלק ובזמן ההמתנה בצמתים. גוגל מתכננת להתרחב לריו דה ז'נרו ולערים אחרות בעולם".

גוגל מתייחסת גם לנסיעה ברכב, אחת מהפעולות עתירות הפחמן שאנחנו עושים על בסיס יומי. מהיום בארצות הברית, ומשנת 2022 באירופה, המסלול שיוצע בגוגל מפות יהיה זה עם פליטות הפחמן הנמוכות ביותר בשקלול עם זמן ההגעה הקצר ביותר. גוגל מעריכה כי המהלך יכול לחסוך "יותר ממיליון טונות של פליטות פחמן בשנה, שווה ערך להסרת יותר מ-200,000 מכוניות מהכביש". לצד זאת, גוגל תציע ניווט קל לרוכבי האופניים בגוגל מפות ותסייע לאתר אופניים וקורקינטים שיתופיים ביותר מ-300 ערים ברחבי העולם.

תכנון מסלול נסיעה אקולוגי / צילום: גוגל
 תכנון מסלול נסיעה אקולוגי / צילום: גוגל

לגבי פיצ'ר פליטת פחמן שמצטרף לגוגל טיסות, שאלנו האם גוגל תקדם באופן אקטיבי טיסות מופחתות פחמן. ניק זאקרזיק, מנהל מוצר בכיר בתחום הקיימות בגוגל, השיב כי בשלב הזה החברה לא תעודד באופן פעיל את הבחירה בשירותים הידידותיים ביותר לסביבה, אבל היא כן תאפשר למשתמשים לתעדף אותה בהגדרות. "בתור משתמשים תוכלו לבצע את המיון לפי פליטת פחמן ולראות את האפשרויות הנמוכות ביותר", הוא הסביר. "נמשיך לעבוד על חידוד מודל זה ונשים לב להעדפות של המשתמשים".
גוגל משיקה גם שירות בשם Nest Renew. "תרמוסטטים תואמים של Nest יעבירו באופן אוטומטי את צריכת החשמל לחימום וקירור לזמנים שבהם יש יותר אנרגיה נקייה זמינה", אומרים בגוגל.

מה עם האחריות של גוגל לזיהום?

הפיצ'רים החדשים של גוגל, מקדמים אחריות אישית של המשתמשים בנושא הסביבתי. למרות שהמהלך ממותג כסביבתי, יש בו גם כדי לעורר ביקורת מצד ארגוני הסביבה. האחריות הגדולה לטיפול במשבר האקלימי מוטלת על כתפי הממשלות וחברות הענק, ולא על "האזרח הקטן", שאין בכוחו לייצר שינוי בקנה המידה הנדרש בעת הזו, ללא שינויים מבניים משמעותיים מצד הרגולטורים, או הגופים האחראיים למרבית הפליטות.
לא אחת החברות המזהמות ביותר מגלגלות את האחריות למשבר האקלים על האזרחים, או משוות לעצמן תדמית ירוקה, למרות אחריותן הישירה למשבר האקלים. פרסום הינו ליבת העיסוק של גוגל, ובמסגרת נטילת אחריות אקלימית, יש בכוחה להשפיע בזירה שבה היא פועלת, ולבצע תיקון מבית עוד לפני הקריאה למשתמשים לצמצם את השפעתם הסביבתית הפרטית.

לכן, לצד הצעדים שגוגל נוקטת, שאלנו בתדריך העיתונאים האם יוטיוב תמשיך בין היתר לאפשר פרסומות ומודעות של חברות דלקים מאובנים. קייט ברנדט, סמנכ"לית קיימות בגוגל, השיבה: "אנחנו לא אוסרים על חברות אלו לפרסם. עם זאת, אנו מקפידים לוודא לשרת בזירות שלנו כמו הכלים שהשקנו היום ובשיתוף פעולה עם האו"ם. אנחנו מפנים מידע שימושי על אקלים ועל פעולות שאנשים יכולים לבצע".

המאבק לאיסור פרסומות לדלקים מאובנים

השבוע, החלו פעילי סביבה ברחבי העולם בקמפיין במסגרתו הם קוראים לאיחוד האירופי לאסור על פרסום של חברות הדלקים המאובנים (פחם, נפט וגז) ולאסור על החברות הללו לתת חסויות לאירועים שונים. כך, כמו שחברות הטבק לא יכולות להיות נותנות החסות באירועים כמו משחקי כדורגל, גם חברות נפט ייכנסו לאותה רשימה שחורה של נותני חסות. קואליציה של יותר מ-20 ארגוני סביבה, החלו בגיוס חתימות, במטרה להשיג מיליון חותמים על עצומה שתקרא לפוליטיקאים להטיל רגולציות פרסום על חברות הדלקים המאובנים.

במסגרת הקמפיין, גרינפיס הולנד ערכה ניתוח של למעלה מ-3,034 מודעות וקידום מכירות של שש חברות דלקים מאובנים נבחרות בטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב (השייכת לגוגל). זאת, במטרה להבין את היקף הטיוח הירוק (גרינווש, Greenwash) שמבצעות חברות המאובנים באמצעות הרשתות החברתיות. לפי הניתוח, כל החברות במערך הנתונים מבצעות טיוח ירוק ומשתמשות בפרסומות בפלטפורמות הללו באופן שאינו משקף במדויק את פעילותן העסקית. בסך הכל, 63% מהפרסומות, מתיימרות לשווע לחברות תדמית ידידותית לסביבה, או לשים דגש על פתרונות שווא למשבר האקלים.