קו המשווה | פרשנות

מסמכי פנדורה חשפו את "לקוח מספר 13173"

כמעט 60 שנה לאחר עצמאותה, קניה חוזרת ומגלה כי האליטות הפוליטיות שלה גנבו את הקופה וכי נמשכת מכירת החיסול, שהעבירה בשעתה את הנדל"ן מידי השלטון הזר לפוליטיקאים המקומיים • מסמכי פנדורה מגלים שמשפחתו של מייסד המדינה לא רק מוסיפה להתעשר, אלא גם מוסיפה להחביא את הכסף בפנמה

קנייאתים מעיינים בעיתונים המקומיים שדיווחו בהרחבה על חשבונות הבנק הסודיים של הנשייא, שנחשפו במסמכי פנדורה, השבוע / צילום: Associated Press, Brian Inganga
קנייאתים מעיינים בעיתונים המקומיים שדיווחו בהרחבה על חשבונות הבנק הסודיים של הנשייא, שנחשפו במסמכי פנדורה, השבוע / צילום: Associated Press, Brian Inganga

12 מיליון המסמכים המודלפים של "פנדורה" נוטפים סיפורים מסמרי שיער על שחיתות. קשה אפוא להגיד על אחד מהם שהוא מסמר שיער יותר מן האחרים. המלך עבדאללה השני? ראש ממשלת צ׳כיה, אנדריי באביש? הם כמובן מן הטוענים הבולטים לכתר, ובאביש הוא הראשון מנחשפי ׳פנדורה׳ שיעמוד למבחן הבוחרים בסוף השבוע הזה. אבל לא מן הנמנע שמכול הגילויים הנוגעים למנהיגים פוליטיים מכהנים, הפוטנציאל הדרמטי ביותר נובע מזה של נשיא קניה, אוהורו קנייאטה.

הנשיא בן ה-59 אמנם עומד בשנה החמישית והאחרונה של תקופת כהונתו השנייה, וחוקת קניה אוסרת על בחירה שלישית, אבל משפחת קנייאטה קרובה להיות שושלת מלוכה. עושרה מופלג וידוע. השבוע למדו הקנייאתים, שבני המשפחה הזו יצרו רשת של חברות פיקטיביות, כדי להעלים עושר מופלג שלא היה ידוע.

בכמעט 60 שנות עצמאות, הקנייאתים פיתחו עור עבה. הם התרגלו לשימוש בלתי פוסק לרעה ששליטיהם עשו בכוח פוליטי. במשך 30 שנה היתה להם רודנות חד-מפלגתית. היא אמנם לא היתה הגרועה ביותר באפריקה, אבל הצטיינה בכל לוויות החן של מדינת משטרה. הם יודעים מאז ומעולם, והם יודעים באופן מסודר זה 20 שנה, שהאליטות הפוליטיות שלהם גונבות את הקופה.

אבא, "מאמה נגינה" ודניאל

אוהורו קנייאטה עורר תקוות לשינוי, אף כי הוא יצא מחלציה של האליטה, גם פוליטית וגם ביולוגית. אביו היה האב המייסד של קניה. ג׳ומו קנייאטה היה מראשוני הנאבקים לעצמאות ביבשת אפריקה, עוד לפני מלחמת העולם השנייה. קניה מלאה תזכורות על נשיאה הראשון: נמל התעופה הבינלאומי קרוי על שמו, רחובות מרכזיים קרויים על שמו ועל שמה של "מאמה נגינה", אשתו הרביעית של ג׳ומו, אמו של אוהורו; וגם על שם מרגרט, בתו הבכורה של האב המייסד.

אוהורו נולד ערב עצמאותה של קניה, ואביו נתן לו את השם "חרות" (בלשון הסוואהילית). ג׳ומו מת עוד לפני שאוהורו הגיע אל פרקו. סגנו של האב, דניאל אראפ מוי, נטל את השלטון, והחזיק בו כמעט 25 שנה. הוא ניחן במידה של רשעות, שהיתה תחליף לעומק אינטלקטואלי ולהבנה היסטורית. ב-1990 הוא הורה למשל על רצח שר החוץ שלו, רוברט אוקו, ימים אחדים לאחר שהשר ליווה אותו בביקור רשמי בוושינגטון.

האליטה צברה נכסים

שנות-הפתיחה של קניה העצמאית התאפיינו במימוש נכסים. האליטה האפריקאית החדשה חילקה לעצמה את הנדל"ן של האליטה הקולוניאלית הבריטית במחירי חיסול. צבירת נכסים דומה התרחשה ברוב ארצות אפריקה. רפורמה הוגנת של הבעלות על הקרקעות מיעטה לעניין את המעמד השליט החדש.

זה היה מקור התעשרותה המסחררת של משפחת קנייאטה. 35 שנה נדרשו לאחר מות ג׳ומו, לפני שהקנייאתים התוודעו אל פרטי ההתעשרות. "ועדה לבירור האמת, לצדק ולפיוס" הראתה ב-2013, כי הנשכרים העיקריים ממכירת החיסול של שנות ה-60 היו "מאמה נגינה" הנ"ל וילדיה, בהם אוהורו; וכן גם דניאל אראפ מוי. מאמה קיבלה יותר מאלף דונם לאחר מות בעלה. חקירה ממשלתית המליצה לימים על ביטול ההעברה. לשווא.

משפחת קנייאטה עשתה שימוש פורה במזומניה. היא נכנסה לעסקי בנקאות, מלונאות ועיתונות. ב-1993 המשפחה גיוונה את עסקיה, והקימה מחלבה, שהיא עכשיו הגדולה ביותר בקניה. כהונות הניהול בחברת האחזקות הזו מתחלקות בין ילדי ג׳ומו.

הנשיא שדד שני מיליארד

האב המייסד שם למעשה קץ לדמוקרטיה הרב-מפלגתית חמש שנים לאחר העצמאות. הוא עשה כן בשם "האחדות הלאומית". הסכנה של פיצול פוליטי על רקע שבטי היתה ממשית, בקניה ובארצות אחרות באפריקה. אבל בהיעדר אפיקים של אופוזיציה לגיטימית, הפוליטיקאים חדלו לעמוד למשפט הציבור. הם היו כפופים לגחמותיו של האיש החזק למעלה.

רק 40 שנה לאחר העצמאות ניתנה לקנייאתים ההזדמנות להצביע באופן חופשי. אוהורו היה מועמדה של מפלגת השלטון, בהיותו רק בן 41. החיזיון של כפית כסף בפיו של ילד תפנוקים לא נעם לקנייאתים. הם הנחילו תבוסה איומה לאוהורו. הנשיא החדש, רוברט קיבאקי, היה בעצמו שייך לאליטה. הלהט הרפורמיסטי שלו לא היה משכנע, וגם לא האריך ימים.

אבל בימי נשיאותו הראשונים קיבאקי הורה על חקירה מקפת של שחיתות תחת קודמיו. התברר, שהנשיא לשעבר מוי ועושי דברו שדדו שני מיליארד דולר מן הקופה הלאומית.

זו לא היתה הגניבה הגדולה ביותר בתולדות אפריקה, אבל בוודאי אחת הגדולות. היא התחרתה בגניבה הפנומנלית שיוחסה ב-1982 למובוטו ססה סקו, נשיא זאיר (כיום הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו) - חמישה מיליארד דולר; ו-3.5 מיליארד דולר של "האשה העשירה ביותר באפריקה", איסאבל דוש סאנטוש, בתו של נשיא אנגולה לשעבר, אדוארדו דוש סאנטוש.

אבל קיבאקי לא החמיר עם מוי. היתה ביניהם הבנה לא פורמלית, שאם מוי ירשה העברה דמוקרטית של השלטון לידי מתנגדיו, הוא לא יועמד למשפט, לא ייענש ולא יאבד את נכסיו.

אוהורו לוחם נגד שחיתות

סלחנותם של הקנייאתים היתה מעוררת הערצה, או מעוררת השתאות. עשר שנים לאחר תבוסתו בידי קיבאקי, אוהורו חזר והתמודד על הנשיאות. הפעם הוא ניצח.

הוא אמנם לא התפתה להחזיר את המשטר החד מפלגתי שהקים אביו, אבל השתמש במשטר ובכוחות הביטחון כדי להצר את צעדיהם של יריביו. הגיעו הדברים לידי כך, שבית המשפט העליון של קניה ביטל את תוצאות הבחירות הבאות ב-2017 בגלל ראיות לזיופים. האופוזיציה החרימה את ההצבעה החוזרת.

מסמכי פנדורה מתארים את אוהורו קנייאטה כ"לקוח מס׳ 13173" של אחד הבנקים הפרטיים הגדולים ביותר בשווייץ, ׳אוניון באנקר פריבה׳ (Union Bancaire Privée). זמן קצר לאחר תבוסת אוהורו בבחירות של 2002, עורך דין בשירות הבנק השווייצרי פנה אל מומחים למקלטי מס בפנמה, וביקש מהם לפתוח קרן חדשה, שניתן לה השם Varies. הוא רשם את מוטביה: אוהורו ו"מאמה נגינה". לפי הבנק העולמי, קרנות הן אמצעי מקובל להסתיר הון שחור.

ארבע שנים לאחר שהחביא עשרות מיליוני דולרים בפנמה, אוהורו קנייאטה חזר אל הזירה הפוליטית, לא עוד כמליץ היושר של האליטה כי אם כלוחם נועז נגד שחיתות. ב-2013 הוא נבחר לנשיא, בין השאר על יסוד הבטחותיו לנקות את האורוות. הוא אפילו ויתר על 20% משכרו.

הדלפת הפנדורה תפסה את הנשיא קנייאטה במסע בחו"ל. הוא לא מיהר לחזור ולא יצא מגדרו להכחיש. הוא אפילו חלק מחמאות לפרויקט פנדורה, ש"יגביר את השקיפות בעולם". הוא קורא לבדיקה יסודית של חשבונות ׳Offshore׳. אכן, עשרה קבין של ציניות ירדו לעולם, תשעה לקח אוהורו.

הקנייאטים התרגלו לייחס ויתור מוחלט על כללי התנהגות אתיים לפוליטיקאים שלהם. אבל מפעם לפעם הם מודיעים שנמאס להם. בעוד עשרה חודשים יהיו בחירות כלליות בקניה, ונראה אם משפחת קנייאטה תצליח עוד פעם לעשות עיניים לבוחרים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny