העבודות בלילה ייפסקו? יזמי גינדי TLV יפצו תושבים על מפגעי רעש בעת הבנייה

תביעה שהגישו תושבים באזור נגד היזמית הסתיימה בהסכם פשרה עם פיצוי בסך 9 מיליון שקל • התושבים טענו כי העבודות נמשכו 24 שעות ללא היתר עבודת לילה

מתחם גינדי TLV. הבנייה עדיין נמשכת / צילום: שלומי יוסף
מתחם גינדי TLV. הבנייה עדיין נמשכת / צילום: שלומי יוסף

תל אביב הפכה בשנים האחרונות לאתר בנייה: רכבת קלה, מטרו ואין ספור פרויקטי התחדשות עירונית. כל הדברים האלה מקשים על חיי מי שחי ומבקר בעיר. אבל מתברר כי לא כל פגיעה באיכות החיים בגלל בנייה היא לגיטימית. בחודש שעבר קיבל בית המשפט המחוזי בלוד החלטה משמעותית בעניין תביעה ייצוגית שהגישו תושבים ממרכז תל אביב נגד יזמי פרויקט גינדי TLV (השוק הסיטונאי), בטענה ל"מפגע סביבתי".

בהסכם הפשרה שנחתם לבסוף בין הצדדים הוחלט כי תושבי האזור, שתחום בין הרחובות שפרינצק בצפון ואוליפנט בדרום, יפוצו בסך של 9 מיליון שקל. הפיצוי יכלול שיפוץ של בית כנסת, מכשיר החייאה בפארק קריית ספר, שכ"ט לעורכי הדין, ובעיקר, הקצאה של 300 מקומות חניה לתקופה של 30 חודשים. מי שיישאו בעיקר הנטל הם בעלי קניון גינדי TLV הנוכחיים-חברת מגדלי לב תל אביב, המוחזקת במלואה על-ידי ריבוע כחול נדל"ן של מוטי בן משה.

לטענת התושבים, העבודות על הפרויקט, שהקמתו החלה בשנת 2015, התקיימו במשך 24 שעות, ללא היתר מיוחד הנדרש על-פי חוק העזר העירוני ויצרו "מפגע סביבתי". "נוצר מצב ששכונה שלמה במרכז תל אביב משמשת כבת ערובה ליומרתם של המשיבות לבנות מגדלים עד רום שמיים ולהעשיר את קופתן", נכתב בתביעה.

"מפגעי רעש מחרידים"

פרויקט גינדי TLV הוקם בחטיבת קרקע בשטח של 55 דונם, בין רחוב החשמונאים, קרליבך ודרך בגין, במקום שבו שכן במשך שנים השוק הסיטונאי. במכרז שערכו חברת תנובה ושותפותיה, בשנת 2009, זכתה קבוצה שכללה את משפחת גינדי ורבוע כחול נדל"ן. האדריכלות של הפרויקט, שנערכה על-ידי משרדי האדריכלים יסקי מור סיון ואבנר ישר, מייצרת לאורך הרחובות בנייה נמוכה יחסית, עם חזית מסחרית, ומאחוריה מתנשאים מגדלים בגובה של 48 קומות. במרכז ממוקם קניון ומעליו גן. האכלוס של חלק ממבני המגורים ופתיחת קניון TLV קרו ב-2017, ואולם, בניית הפרויקט עדיין נמשכת.

על-פי כתב התביעה, שהוגש על-ידי עו"ד דוד שוב, שייצג ארבעה מתושבי האזור, יוני 2015 סימן עבורם את "קו השבר" בין מה שהוא עבודות בנייה רגילות ו"התעללות": "בחודש זה התירה גינדי כל רסן עת החלה להרחיב את מפגעי הרעש המחרידים, לכל שעות היממה, תוך הפרה של כל נורמה מוכרת ותוך התעלמות גסה מהתושבים וזכויותיהם בכל שעות היום - ולא פחות מכך, בלילה - אמללה גינדי את התושבים במפגעי רעש בלתי פוסקים הבוקעים מ'תזמורת' כבירה הכוללת את כל סוגי רעשי הבנייה שניתן לחשוב עליהם: מקדחות, פטישים, מסורים, מנופים, משאיות, דחפורים, צעקות פועלים ועוד".

על-פי כתב התביעה, עשרות הפניות של התושבים אל העירייה לא טופלו כיאות משום שחלק מהקרקע שייכת לה, ולכן היא נגועה כביכול באינטרס לקידום מהיר של הפרויקט. "העירייה היא שותפה מלאה בפרויקט ויש לה אינטרס כלכלי מובהק בקידומו ובהאצתו....  העירייה הוכיחה במעשים, ובעיקר במחדלים, כי היא אינה מגלה להיטות יתר באכיפת חוקי הרעש ובהגנה על תושבי האזור מפני מפגעי רעש העולים מהפרויקט.

"...כל מי שאתרע מזלו להיחשף למפגעי רעש, יודע עד כמה מייסרת ומורטת עצבים יכולה להיות החוויה. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר המפגע חודר לתוך כותלי ביתו הפרטי של הנפגע, או למקום עבודתו, מקומות שהוא חייב לשהות בהם מתוקף נסיבות חייו".

התובעים חישבו ומצאו כי נגרם להם נזק לאורך פרק זמן של שנה, המוערך בעשרות מליוני שקלים. לדבריהם: "רק באמצעות תביעה ייצוגית ניתן יהיה להביא את גינדי והעירייה לבית המשפט ולהעמידן על הפגיעה בזכויות כלל הניזוקים. אם תימנע מהנפגעים הזכות לתביעה ייצוגית, תימנע יכולתם להיפרע על נזקיהם ממעשי ומחדלי גינדי והעירייה, אשר לא ידרשו לשאת בתוצאות מעשיהן ומחדליהם ולא יהיה דבר שימנע מהן להמשיך בהפרת הדין וברמיסת זכויות הזולת".

עו"ד דוד שוב מסביר שהתובעים הגיעו אמנם להסכם פשרה עם יזמי הפרויקט ועיריית תל אביב, אך מדובר באקט יותר משמעותי: "ניתן לקבל היתר לעבודות בלילה במקרים יותר חריגים, אחרי שהוכחת שזו עבודה שלא ניתן לעשות במשך היום. בכזה מצב העירייה מוסרת הודעה לתושבים. כך קורה למשל עם עבודות הרכבת הקלה. גינדי, גם כשהם קיבלו היתרים לעבודות בלילה, לא פרסמו שום דבר. לכאורה אפשר לומר שזה הסכם פשרה שהגענו אליו ואין לו השלכות. זה נכון בכל תביעה, חוץ מתביעה ייצוגית. המשמעות היא אולי לא תקדימית כמו פסק דין שקובע מסמרות, אבל מדובר במהלך שירתיע גם חברות אחרות מעבודות לילה".

מ"הרבוע הכחול" ביקשו להבהיר כי המבקשים לא הצליחו במשך חמש שנים וחצי לבסס את הבקשה לייצוגית וכי גובש הסדר בגישור, שאף אושר על-ידי שופטת בית המשפט המחוזי.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "במרכז התובענה עמדו עבודות שבוצעו על-ידי חברת גינדי בלבד ולא על-ידי העירייה. בהתאמה נעשה הסכם פשרה בין גינדי לתושבים, כאשר בהסכם הפשרה נקבע כי הוא מסיים כל טענות נגד העירייה בהקשר זה".