מל"טים איראניים חמושים מעצבים מחדש את המצב הביטחוני במזרח התיכון

טהראן משתמשת ברכיבים קנויים על מנת לבנות כלי טיס חמושים המשמשים בהתקפות שמאתגרות את ארה"ב ובנות בריתה במזרח התיכון

שיגור מל''ט במהלך תרגיל צבאי בסמנאן, איראן, בינואר / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY
שיגור מל''ט במהלך תרגיל צבאי בסמנאן, איראן, בינואר / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY

התקפה קטלנית על מכלית נפט על ידי מל"ט עמוס חומר נפץ. מל"טים שהוזנקו מרצועת עזה ופגעו בשכונות ישראליות. התקפות על מזקקות וצנרת הנפט בערב הסעודית ועל בסיסי הצבא האמריקאי בעיראק.

את האשמה לגל מתקפות זה מטילים בכירי מערכת הביטחון בארה"ב, אירופה וישראל על איראן ובנות בריתה במזרח התיכון. הם אומרים שיכולתה המתפתחת במהירות של טהראן לבנות ולהפעיל מל"טים משנה את משוואת הביטחון באזור, שכבר אינו יציב עוד מלפני כן.

המל"טים עצמם מיוצרים לעתים קרובות כך שניתן להרכיב עליהם יותר ויותר מטענים ייעודיים בשוק המסחרי למל"טים הגדל במהירות, וכן על ידי אנשים שזה תחביבם, כך אומרים בכירים במערכת הביטחון. חלק מהכלים מחקים את העיצוב של מל"טים ישראליים ואמריקאים.

"פיתוח נשק גרעיני יכול לקחת שנים. לגבי מל"טים, ניתן לעשות זאת תוך כמה חודשים", אמר בכיר איראני לוול סטריט ג'ורנל. "מל"טים שינו את מאזן העוצמה במזרח התיכון".

המשלחת האיראנית לאו"ם בניו יורק לא הגיבה לבקשת תגובה לגבי ההאשמות על כך שהמדינה אחראית לסדרת המתקפות.

במשך כמה עשורים, מל"טים חמושים היו בשימוש כמעט אך ורק בידי צבאות מתקדמים כמו הצבאות של ארה"ב וישראל. יותר לאחרונה, טורקיה, שהיא חברה בנאט"ו, עשתה צעדים גדולים בפיתוח מל"טים זולים ויעילים.

איראן ובנות בריתה מגבירות את קצב ההתקפות

המהנדסים בטהראן מסתמכים על מרכיבים מיובאים על מנת לבנות כלי טיס שיכולים לפגוע במטרות באופן מדויק במרחקים גדולים ואז לשנות כיוון במהירות על מנת לחמוק מהגנות אוויריות וגילוי ע"י רדאר, כך אומרים בכירי מערכת הביטחון מאירופה והמזרח התיכון שבחנו שרידי מל"טים שהתרסקו.

הבכירים האלה אומרים גם שאיראן ובנות בריתה מגבירות את קצב ההתקפות. ב-13 בספטמבר, כוחות הנאמנים לאיראן בתימן תקפו את העיר ג'זאן בדרום ערב הסעודית בעזרת מל"טים וטילים. כמה ימים קודם לכן, מל"ט חמוש בחומרי נפץ תקף שדה תעופה בעיראק, בו מוצבים גם כוחות אמריקאיים, כך מסרו הרשויות המקומיות שם.

תוכנית המל"טים של איראן מתחילה בחברה Iran Aircraft Manufacturing Industries, חברה בבעלות הצבא המחזיקה מפעל באיספהאן במרכז איראן, כך ניתן ללמוד ממסמכים תאגידיים איראניים, מסוכנות הידיעות השמרנית והרשמית למחצה פארס (FARS) ומבכירי מערכת הביטחון באירופה.

בתחילה הוקם המפעל בשנות ה-70 על ידי קבלן ההגנה האמריקאי Textron כדי לייצר מסוקים צבאיים בתקופה בה המלך ששלט באיראן, שאה מוחמד רזה פהלבי, היה בן ברית קרוב של וושינגטון באזור.

החברה שולטת בחברה קטנה ולא מוכרת בשם Company for Designing and Manufacturing Light Aircraft, המפתחת מל"טים עתירי טכנולוגיה, כך ניתן ללמוד ממסמכי תאגיד באיראן. החברה בבעלות המדינה קיבלה לאחרונה הזרקה גדולה של מימון וכמות המזומנים בידיה גדלה ממיליון וחצי דולר ל-271.5 מיליון דולר, כך מראים מסמכי החברה.

בראש החברה עומד הגנרל הוג'טולה קורשי, על פי פרוטוקול של דיון של הדירקטוריון שנצפה בידי הוול סטריט ג'ורנל. הוא גם אחראי למחקר הצבאי באיראן.

במשרד ההגנה של איראן לא הגיבו לשאלות שהופנו לגנרל קורשי.

עוד חבר בדירקטוריון הוא חמידרזה שריפי טהראני, מהנדס שבאופן שגרתי הולך לסמינרים על מל"טים אזרחיים במדינות כמו איטליה ואוסטרליה, על פי מסמכי התאגיד ואתר של ארגון מדענים צעירים באיראן. שריפי טהראני לא הגיב לבקשת תגובה שנשלחה בדואר אלקטרוני.

"סנקציות עשויות להיות חסרות יכולת להשפיע על התוכנית של איראן"

לאחר שמל"ט עמוס חומרי נפץ התנגש במיכלית Mercer Street, בבעלות ישראלית, בים הערבי ביולי, מנהיגים ישראליים נקבו בשמו של סעיד ערה ג'אני, דמות לא מוכרת שהאשימו בתכנון המתקפה.

"כשאנו מזהים מישהו באופן פומבי, המטרה היא לשלוח מסר למעסיקים שלו שאנחנו יודעים בדיוק מה הם עושים ובכוונתנו למנוע זאת", אמר פקיד בכיר ישראלי אחד.

הבכיר אמר שארה"ב ומדינות מערביות אחרות לא העריכו נכונה את הסיכונים שמציבה תוכנית המל"טים של איראן וקראו להם לנקוט בצעדים תקיפים יותר. "ייתכן בהחלט שהם נעשים נועזים יותר, אמיצים יותר ופחות מורתעים", אמר הבכיר.

ארה"ב מתכוננת להרחיב את הסנקציות נגד תוכנית המל"טים של איראן, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בעבר.

אבל "סנקציות עשויות להיות חסרות יכולת להשפיע על התוכנית של איראן", אמרה קירסטן פונטנרוז, לשעבר חברה במועצת הביטחון הלאומי של ארה"ב שהתמחתה במפרץ הפרסי.

הסיבה לכך היא שלא כמו בתעשייה הכבדה הנחוצה לייצור נשק גרעיני, מל"טים לעתים רבות מסתמכים על רכיבים מסחריים שניתן לרכוש אפילו באינטרנט כדי לבנות מכשירים שנראים תמימים מבחוץ ונשלטים על ידי שידור בגלי רדיו, כך אמרה. חסימה בפועל של מכירות כאלה אינה עניין של מה בכך.

משוודיה ועד דרום קוריאה: כך איראן משיגה רכיבים למל"טים

דו"ח חשאי שהוכן עבור הממשלה הבריטית על ידי C4ADS, מכון מחקר מוושינגטון, גילה שאיראן הצליחה לחמש את בני הברית החות'ים שלה בתימן על ידי שימוש ברשת של חברות מסחריות ברחבי העולם לרכישת רכיבים, כולל כמה רכיבים שהצליחו לחמוק מעין הסנקציות.

"פערים בבקרה על משטר הייצוא הבינלאומי ואכיפתו מאפשרים לאיראן לרכוש את הפריטים ואפשרה לרשתות הקשורות לחות'ים לרכוש רכיבים קריטיים מבלי לעבור דרך איראן", נכתב בסיכום הדו"ח.

מל"טים בתכנון איראני בעיראק, תימן ועזה משתמשים באותו סוג מנוע, DLE-111, המיוצר על ידי חברה סינית בשם Mile Hao Xiang Technologies המתמחה במטוסים קטנים, כך אומרים מומחים, כולל מומחים מהאו"ם שבחנו את המנועים.

החברה הסינית אמרה לאו"ם שהרכיבים המשמשים במל"טים האיראניים הם מזויפים. החברה לא הגיבה לבקשות תגובה מצד העיתון.

בשנים האחרונות, Mile Hao Xiang Technology, שמנוע DLE-111 שלה נמכר באתר המסחר המקוון הסיני עליבאבא עבור 500 דולר, גם ייצאה את המנועים ליצרניות אמריקאיות של מטוסים זעירים נשלטים בגלי רדיו, כך מראים נתוני המכס.

"הטכנולוגיה הזו נועדה לבני נוער אמריקאיים שיוכלו לשחק בצעצועים שלהם", אמר פקיד הגנה מערבי בכיר בדימוס שחקר את תוכנית המל"טים של איראן.

רכיב מתוחכם מתוצרת דרום קוריאה שנמצא על גבי מל"טים ששימשו במתקפות של הקואליציה בתימן נמצא בחנות צעצועים בטהראן שמוכרת מודלים של מטוסים בשליטה מרחוק, כולל העתקים מדויקים של מטוסי קרב אמריקאיים, על פי חקירה של האו"ם.

הרכיב, המכונה מנוע סרבו, משתלב עם מנוע המל"ט בעזרת חיישן ובכך מאפשר שליטה מדויקת במיקום ובמהירות של מל"ט.

איראן מצאה גם דרכים אחרות להשיג טכנולוגיה מתקדמת. חקירה של האו"ם לגבי מל"טים עם כנפי דלתא, כנפיים משולשות, גילתה שרכיב מפתח במל"טים מיוצר בשוודיה.

הרכיב נשלח לאיראן דרך חברת מסחר במזון מהודו לפני שהורכב על מל"טים ששימשו לתקיפות נגד מתקני נפט בערב הסעודית במאי ובספטמבר 2019, אז המל"טים נתפסו. ארה"ב אומרת שגם במתקפה על הספינה Mercer Street נעשה שימוש במל"ט מסוג זה.

איראן השתמשה בהעתקים של מרכיבי הטכנולוגיה הרגישים ביותר שפותחו בידי ארה"ב ובידי ישראל. המל"טים שתקפו את מתקני הנפט הסעודיים השתמשו במנוע שהוא העתק של מנוע בריטי שמיוצר בבריטניה עבור חברת אלביט. הטכנולוגיה של המנוע פותחה בבריטניה, לא בישראל, אמר אדם המכיר מקרוב את פעילות אלביט.

העתק של אותו מנוע היה זמין למכירה באתר של חברה סינית, מה שרומז על כך שאולי סין הייתה מעורבת בהנדסה לאחור של הרכיב, כך אמר אדם המכיר את חקירת האו"ם.

מל"ט איראני אחד שנעשה בו שימוש במלחמת האזרחים בסעודיה מבוסס במידה רבה על המל"ט של רפא"ל הרמס 450. בכירים ישראליים חושדים שאיראן קיבלה דגם של ההרמס מהארגון הלבנוני המקורב אליה חיזבאללה, לאחר שמל"ט כזה של צה"ל התרסק בלבנון.