אולטימטום לשר הבריאות: קיצור התורנויות תוך שבועיים או ש-2,500 מתמחים לרפואה עוזבים את עבודתם

2,500 רופאים מתמחים, מומחים וסטאז'רים הגישו היום מכתב התפטרות קולקטיבי לשר הבריאות • מכתב ההתפטרות הודבק לדלת הכניסה הנעולה והמאובטחת בבניין משרד הבריאות בת"א, לאחר שנציגי ארגון המתמחים לא הורשו להיכנס לבניין כדי להגיש את המכתב

כך נאלצו להגיש היום אחהצ ארגון הרופאים המתמחים את 2,500 מכתבי ההתפטרות של המתמחים / צילום: תמונה פרטית
כך נאלצו להגיש היום אחהצ ארגון הרופאים המתמחים את 2,500 מכתבי ההתפטרות של המתמחים / צילום: תמונה פרטית

2,500 רופאות ורופאים מתמחים, מומחים וסטאז'רים הגישו היום (ה'), באמצעות ארגון הרופאים המתמחים, מכתב התפטרות קולקטיבי לשר הבריאות. מכתב ההתפטרות הודבק לדלת הכניסה הנעולה והמאובטחת בבניין משרד הבריאות בתל אביב, לאחר שנציגי ארגון המתמחים, בראשות ד"ר ריי ביטון, לא הורשו להיכנס לבניין כדי להגיש את מכתב ההתפטרות.

במסגרת המכתב מציבים הרופאים המתמחים אולטימטום של שבועיים בפני שר הבריאות לטיפול בתנאי העסקתם, בטרם יממשו וישלימו את הליך ההתפטרות ההמוני.

"התפטרותנו זו מוגשת לך כשר הבריאות, בלב כבד ובלית-ברירה, נוכח העסקה פוגענית של תורנויות בנות 26 שעות עבודה רצופות", כותבים המתמחים ומציינים כי "במתכונת עבודה זו, 26 שעות רצופות ללא שינה או מנוחה, אין ביכולתנו לבצע פעולות רפואיות איכותיות ולקבל החלטות הרות-גורל בדבר בריאותם וחייהם של המטופלים אשר תלויים בנו. במתכונת עבודה זו, 26 שעות, איננו יכולים להעניק למטופלים שלנו את הטיפול ואת השירות הטוב ביותר לו הם נזקקים והמגיע להם, כמצופה וכמחויב מאיתנו כרופאות ורופאים". 

עוד כותבים המתמחים כי "מלבד הפגיעה במטופלים ובאיכות השירות הרפואי, פוגעת העסקה זו גם בבריאותנו האישית ובחיי משפחותינו" .

המתמחים ממשיכים וכותבים לשר הבריאות ניצן הורוביץ: "כבוד השר, המחשבה שלנו הייתה ועודנה שהחובה להעניק טיפול רפואי בסיסי למטופלים שלנו איננה אמורה להיות אינטרס אישי שלנו בלבד, אלא בעיקר אינטרס של ממשלת ישראל, שתפקידה לדאוג ולוודא שהבאים בשערי בתי החולים בישראל, בחוליים ובמצוקותיהם הקשות ביותר, יזכו לטיפול טוב של רופאים אשר אינם מותשים, עייפים, בלתי מרוכזים וחסרי אמפתיה נוכח התנאים הבלתי אנושיים". 

שעות עבודה ארוכות 

מאבק הרופאים המתמחים החל על רקע טענות נגד תנאי העבודה הקשים ושעות העבודה הארוכות שהמתמחים נאלצים לעבוד. אתמול (ד') הוצג מתווה לקיצור התורנויות של הרופאים המתמחים מ-26 שעות ל-18 שעות בחלק מבתי החולים, אך הרופאים המתמחים לא ראו בכך פתרון.

נציגי ארגון המתמחים "מרשם" איימו כי יגישו 2,300 מכתבי התפטרות לשר הבריאות, אך שר הבריאות הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בירכו את המתווה שהוצג ואמרו כי הוא צעד בכיוון הנכון.

המתמחים מתייחסים לכך במכתב ההתפטרות הקולקטיבי ומציינים: "בימים האחרונים הובהר לנו כי הופקרנו. תקוותנו הייתה, ועודנה, כי ממשלת ישראל ואתה, כשר בריאות, תביאו בשורה משמעותית לכלל הרופאות והרופאים המתמחים באמצעות תוכנית מוסדרת עם תקציבים, שהחלתה תהיה בעלת אפקט גדול על מתמחים רבים באופן מיידי. בצער גילינו כי מדובר בצעד קטן ממנו מובן במחלקות. הפרת את ההבטחות שלך לקיצור על כלל המתמחים ללא יוצא מן הכלל - כי אין הפנמה על מצבנו בשטח הכלל, ודבקת במהלך קטנטן במקום באפשרות להביא הישג גדול לאלו העומדים בחזית".

המתמחים מוסיפים: "כל אחת ואחד מאיתנו, באופן אישי ובכאב לב, הגענו למסקנה כי איננו מסוגלים להמשיך לעבוד באופן הזה, ואנו נאלצים להתפטר מעבודתנו. לצידנו גם שמות סטודנטים בוגרי לימודי רפואה שסיימו את לימודיהם בימים אלה ואשר עתידים להתחיל סטאז' בעוד מספר שבועות ומצהירים כי לא יתחילו את הסטאז'. בנוסף אליהם סטודנטים לרפואה בשנים שונות אשר מייצגים דור שלם שקץ במציאות הנוכחית ודורש שינוי מיידי".

בסיום המכתב מציינים החתומים כי ההתפטרות תיכנס לתוקף בתוך שבועיים ימים. מדובר בפרק זמן שבו מקווים המתמחים ברפואה כי משרד הבריאות יפעל לתיקון מתווה קיצור שעות העבודה שלהם ויספק פתרון למצוקתם בטרם ייאלצו לממש את האולטימטום.

עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" ומומחית בדיני עבודה, מסרה: "זה יום מביך וקשה שבו משרד הבריאות נעל את עצמו ואיבטח את שעריו במאבטחים כדי לא לאפשר לרופאים המתמחים להגיש את 2,500 מכתבי ההתפטרות, ולכן הנחיתי את הרופאים לבצע 'המצאה כדין' ולהדביק את מכתב ההתפטרות על הדלת הנעולה של המשרד ואת 2,500 החתימות בכניסה בסמוך לדלת".