עוד לפני שמישהו ידע מה זה קורונה, שני אחים הקימו חברה לטיהור אוויר. השבוע הם עלו ליגה

את אורה סמארט אייר, המפתחת טכנולוגיה לטיהור וחיטוי האוויר בחללים סגורים, בין היתר מהקורונה, הקימו האחים אביעד ואלדר שניידרמן עוד קודם למגפה • ההודעה על הצלחה בניסוי להשמדת הנגיף בחלל סגור, משכה השבוע את המשקיעים, והביאה לתנודתיות במניה • האמנם מדובר ב"גיים צ'יינג'ר"?

האחים אלדר (מימין) ואביעד שניידרמן / צילום: יח''צ
האחים אלדר (מימין) ואביעד שניידרמן / צילום: יח''צ

מניית אורה סמארט אייר עלתה השבוע על הרדאר של המשקיעים בבורסה המקומית, עם זינוק תלת-יומי של כ-30%, בעיקר בעקבות הודעת החברה על הצלחה בניסוי להשמדת וירוס הקורונה בחלל סגור.

אורה סמארט אייר (Aura Smart Air) עוסקת בפיתוח, שיווק ותפעול פלטפורמות ומוצרים לטיהור אוויר וניטור אוויר בסביבה תוך-מבנית דוגמת בתים פרטיים, משרדים, מבנים ציבוריים, מלונות, בתי אבות, בתי ספר, בתי חולים וכלי תחבורה להסעת המונים.

אורה סמארט אייר, שהנפיקה את מניותיה ביוני השנה, הוקמה בשנת 2018 על-ידי האחים אביעד (35) ואלדר (40) שניידרמן, שמכהנים היום בחברה. הצעיר בתפקיד המנכ"ל, והמבוגר כסמנכ"ל הטכנולוגיות. האחים הם גם בעלי השליטה בחברה, עם החזקה של כ-37% ממניותיה בחלקים שווים. 

באורה סמארט אייר טוענים כי הטכנולוגיה שפיתחה החברה מספקת פתרון מלא לבעיית טיהור וחיטוי האוויר בחללים סגורים, בין היתר מווירוס הקורונה. הדיווח שלה מתחילת השבוע על ניסוי שבוצע בחלל סגור של כמה מטרים בטיפול בנגיף ששינה את החיים בעולם בשנה וחצי האחרונות, מנסה לתמוך בטענת החברה.

לפי אורה, "תוצאות הניסוי מוכיחות את יכולותיה המרשימות של מערכת החברה במצב אמת להפחית ב-99.998% את הימצאות הנגיף באויר בתוך שעה", והן "מהוות נדבך נוסף ומשמעותי בהוכחת יכולות מערכת החברה לנטרל ב-99.99% את הנגיף ואף נגיפים עמידים יותר".

בהמשך השבוע, התלהבות המשקיעים מהעדכון של אורה פחתה, ומנייתה, שהמסחר בה התאפיין בתנודתיות, איבדה כ-6%, ובסך הכל מציגה מאז החלה להיסחר, עלייה דומה לזו שרשמה השבוע (כ-30%), כך שהיא משקפת לאורה סמארט אייר שווי הנע סביב כ-200 מיליון שקל.

פיתוח מטהר ומחטא האוויר של אאורה סמארט אייר / צילום: מצגת החברה
 פיתוח מטהר ומחטא האוויר של אאורה סמארט אייר / צילום: מצגת החברה

"בשונה מאחרים, אנחנו כבר פגשנו את השטח" 

ראשיה של אורה סמארט אייר, כמו מרבית בעלי ומנהלי עשרות חברות הטכנולוגיה והסטארט-אפים הצעירים הניצבים בלב גל ההנפקות הנוכחי בת"א, סבורים כי הפתרונות שאורה מייצרת מהווים "גיים צ'יינג'ר" וכי ביכולתה לשנות את המציאות בתחום פעילותה. זאת למרות השלב המוקדם שבו נמצאת הפעילות והיקפיה המצומצמים.

אביעד שניידרמן, המכהן כמנכ"ל החברה אומר, כי "אנחנו משנים סדרי עולם בכל מה שקשור לאיכות האוויר בחללים סגורים. הראנו הלכה למעשה שאנחנו יכולים ויודעים לעשות זאת ואנחנו הולכים להתקדם ולהמשיך לצמוח למקומות שסימנו, ובינתיים נראה שאנחנו עושים את זה טוב. אנחנו נמצאים בבניית חברה גדולה, ומבחינתי, להמשיך בקצב הפעילות שלנו יהיה מצוין, וכל השאר יהיה בונוס".

גל ההנפקות הנוכחי בת"א כולל ערב רב של חברות טכנולוגיה צעירות שמאמינות שיכבשו את העולם. במה אתם שונים?
"אנחנו כבר מוכרים ומציגים מספרים. אני מאמין לכל יזם ובעלי חברה שמספר על העתיד שהוא צופה לחברה לאחר סיום הפיתוח, ואני חושב שכל אחד מהם מתכוון לזה. אבל ההבדל הוא שאנחנו כבר פגשנו את השטח, יש לנו כבר שני פסי ייצור, יש מכירות ויש כסף בקופה".

לדברי שניידרמן, פעילותה של אורה פרוסה כבר ברחבי כמה עשרות מדינות בעולם, והוא מוסיף, כי "הפוקוס שלנו הוא על השוק האמריקאי. ברבעון האחרון הקמנו את מערך המכירות שלנו שם, ובימים האחרונים דיווחנו על הקמת מפעל בארה"ב שייצר ויעמוד בביקושים למוצרים שיהיו זמינים, ואפשר לראות בארה"ב מספרים יפים של הפעילות".

המספרים של אורה מראים בשלב הנוכחי צמיחה במכירות, ולצד זאת גם עלייה בהפסדים. לפי דיווחי החברה, היא החלה במכירות ברבעון האחרון של שנת 2020 - כך שאחרי שסיכמה את כל השנה שעברה עם הכנסות של פחות מ-4 מיליון דולר, בסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית הכנסותיה חצו רף של 6 מיליון דולר.

מול זאת, גם הוצאותיה גדלו וההפסד שלה למחצית השנה התקרב ל-3 מיליון דולר, אחרי הפסד של פחות מ-1 מיליון דולר בסיכום שנת 2020 כולה. עוד אורה מציגה בדוחותיה הון עצמי של כ-15 מיליון דולר ובקופתה מזומנים בהיקף של יותר מ-12 מיליון דולר, והתחייבויותיה (רובן המוחלט שוטפות), מסתכמות בכ-3.5 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה במועד פרסום הדוחות, בחודש אוגוסט, עמד על כ-4 מיליון דולר.

"החברה קיימת הרבה לפני הגעת הקורונה"

אורה סמארט אייר נחשפה למשקיעים בשוק ההון המקומי לראשונה רק לפני חודשים אחדים בעקבות גיוס ההון הציבורי שביצעה, וניתן להניח כי הרלוונטיות של פעילותה נוכח משבר הקורונה סייע לה להימנע מ"להיבלע" בשפע הנפקות האקוויטי של חברות הטכנולוגיה והסטארט-אפים הצעירים שכבשו את תל אביב בשנה האחרונה.

אתה חושב שתזמון ההנפקה במהלך ההתמודדות העולמית עם הקורונה, סייעה לכם בשל החיפוש אחר פתרונות להתמודדות עם הווירוס?
"החברה קיימת עוד הרבה לפני שהגיעה הקורונה לעולם, ולא יכולנו לתזמן את מועד ההנפקה בהתאם למצב הקורונה. אבל הקורונה סייעה להאצת ההבנה והמודעות לגבי איכות האוויר בתוך מבנים. הקורונה העלתה את המודעות ואת ההבנה לכך שחללים סגורים באשר הם, הם מזוהמים ומסוכנים. צריך לזכור שהקורונה היא רק בעיה אחת מתוך בעיות רבות בקשר לזיהום אוויר שיש בתוך מבנים, פשוט עד עכשיו לא הקדישו לזה הרבה קשב ולא סיפקו הרבה מענה, והקורונה היא טריגר לשינוי המצב".

איזה עוד בעיות יש?
שניידרמן: "בעיית זיהום האוויר בתוך מבנים סגורים קיימת עשרות שנים. יש בעיות של בקטריות, עובשים, פטריות, אבק, אלרגיות, אין סוף דברים שקיימים בהם. עכשיו, אחרי שהעולם חטף כזו מגפה, התעוררה ההבנה שצריך לפתור את הבעיה. לנו ברור שהקורונה לא הולכת להיעלם כל כך מהר, כמו שחלק מהאנשים עשויים לחשוב".

"התחרות לא מפריעה, היא דווקא מעודדת"

מלבד הקורונה, עניין נוסף שסייע לחשיפתה של אורה סמארט אייר למשקיעים בתל אביב היו כמה שמות בולטים הנמנים עם המשקיעים בה.

מתחום הטכנולוגיה בולט שמו של איש העסקים יונתן קולבר, המעורב בהשקעות רבות בענף, עם החזקה נוכחית של כ-5.5% מהונה של אורה.

לצידו, טיוטת התשקיף שפרסמה אורה לקראת ההנפקה חשפה, כי עם המשקיעים בה נמנית גם ענקית הנדל"ן ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, ולתפקיד יו"ר החברה מונה יובל ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי.

איך התחושה להפוך לחברה ציבורית, עם כל המחויבויות הנלוות לכך?
"המשקיעים שלנו רצים איתנו ומאמינים בנו, ויש לנו משקיעים טובים שעוזרים לנו. קולבר משקיע אצלנו מהיום הראשון, ויש לו תרומה אדירה, לא רק כספית, אלא גם של ניסיון וידע. מלבד ישראל קנדה, גם חברות הנדל"ן והבנייה של אשטרום ורוגובין השקיעו בנו, וגם קבוצת שמלצר. וגם ברונשטיין עוזר לנו בצורה בלתי רגילה. הגענו אליו להתייעץ ולהתחבר, וכשיצאנו להנפקה ביקשנו ממנו להיות היו"ר".

איך הגעתם לתחום העיסוק הזה?
שניידרמן: "אבא שלנו הוא איש מיזוג אוויר. בתור ילדים יצא לנו לעבוד אצלו, וככה יצא לנו להיחשף לכל הגועל נפש שאנחנו נושמים, והחלטנו לפתח מוצר בתחום. עבדנו קשה מאוד, למדנו את הנושא, טעינו המון ונכווינו, עד שהגענו לתוצאה שרצינו. לקראת הקמת קו הייצור שלנו פה בישראל, פרצה הקורונה".

מה רמת התחרות בענף?
שניידרמן: "בעולם יש כל מיני מתחרים, אבל היכולות של המוצרים שלהם לא 'באזור' שלנו, והטכנולוגיות שלהם לא טובות כמו שלנו. התחרות שיש לנו לא מפריעה, אלא דווקא מעודדת, כי היא מגבירה גם את הידע בתחום וגם את ההבנה בצורך. גם אם מתחרה שלנו פונה ללקוח גדול, אותו לקוח עושה סקר שוק, פוגש אותנו ואז מגלה שאנחנו יכולים לספק לו פתרון טוב יותר".

מה חלוקת העבודה בינך לבין אחיך?
"הוא אחראי להוצאות, דואג לפיתוח המוצרים, ואני עובד לייצר הכנסות מהמוצרים שהוא מפתח. כשהתזמורת מנגנת טוב יוצאת מוזיקה".

אורה סמארט אייר

תחום עיסוק: פיתוח, שיווק ותפעול פלטפורמות לטיהור אוויר וניטור אוויר בסביבה תוך־מבנית, כולל מוסדות וכלי תחבורה ציבורית
היסטוריה: הוקמה בשנת 2018 על־ידי האחים אביעד ואלדר שניידרמן. בין המשקיעים הבולטים בה - יונתן קולבר, חברות הנדל"ן ישראל קנדה, אשטרום ורוגובין, קבוצת שמלצר
נתונים: יו"ר החברה הוא יובל ברונשטיין. במחצית 1/2021 הציגה הכנסות של כ־6.5 מיליון דולר, והפסד של כ־3 מיליון דולר. צבר ההזמנות עמד על כ־4 מיליון דולר